Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränder 2020

8 inlägg 2133 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbränder 2020

Torbjörn Johnsen  
#650458 Det blir allt torrare i markerna nu och eldningsförbud råder i många kommuner. Som en följd börjar det rapporteras om skogsbränder och vi håller tummarna för att det inte ska eskalera till 2018-nivåer.

Under helgen har det bl a rapporterats om skogsbränder i Uppsalatrakten och i Karlsborg.

På vår systersajt forestry.com finns en artikel om de nya svenska vattenbombarna som ny finns på Skavsta flygplats och sköts av Saab. Snowblow 06 la även upp en tråd här på forumet: Eget brandflyg i Sverige

Vi hoppas förstås mest att de inte behöver användas men om det brinner hoppas vi att de kan vara till nytta och få hejd på bränder innan de löper utom kontroll.

Fyll gärna på med information om nya bränder i tråden här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

easton  
#650470 Får vi inte lite ihållande regn ett par dagar hemma här så är det farligt torrt i markerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

Torbjörn Johnsen  
#650475 4 hektar skogsbrand i Ockelbo:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/skogs ... tenbombar/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

Torbjörn Johnsen  
#650476 Och vattenbombarna fick tydligen inte stå på plattan speciellt länge:
https://www.aftonbladet.se/a/0n5X5A

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

Vardon  
#651055 Idag var det hos mig. Ca 1 km från huset. Rejäl åska typ i går natt som legat och pyrt. Ambulanshelikopter som larmade och 4 brandbilar. Blev dock begränsat ca 30x70 m sa markägaren när jag ringde och frågade lm de behövde hjälp med efterbevakning...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651091 Det var en sådan jag tog med drönaren för ett tag sedan bara pyrde men hade blivigt något annat utan koll förra veckan brann det av 1,5 ha 2 km bort samma åska som tänt men efter 30 mm regn under helgen tände det på på nytt när vinden kom på onsdagen.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2020

Amatörhuggare 62  
#651100 Är nog praktiskt med en drönare.
Å släppa upp efter åska.
Man får ju väldigt fin överblick.

Är det värmekamera på den också?
@Tåndemåla
Den modellen heter väl Thermal

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651261 Det är bara vanlig kamera på den jag har. Det tar inte två minuter att gå upp hundra meter och snurra några varv med drönaren efter åska. Sedan har jag ju berget här hemma (Högaberg 323m) som ger hundra meter till Vårt hus ligger på 240 m.
Kom inte ihåg vad min drönare heter men den är bra. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).