Skogsekonomi

Åkerarrende

15 inlägg 3681 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åkerarrende

Dalskog  
#650301 Undrar om någon kan uppge vad rimligt arrende på åkermark kan vara.
Förutsättningar:
Ingen stor konkurrens mellan arrendatorer, dvs få spekulanter.
EU-bidraget söker och erhåller arrendatorn.
Skogsbygd med inslag av åkermark.
Respektive åkers areal i storleksordningen 3-7 ha.
Total åkerareal ca 20 ha.
Åkrarnas nyttjande över tid används cirkulärt till bl.a. vall, sädesslagsodling, bete.

Kanske svårt att säga nåt exakt utan att vara mer precis än så, men vill bara få en indikation så att man inte ”skänker bort” arrendet. Ser ett stort värde i att åkermarken överhuvudtaget brukas, så man vill inte heller skrämma bort arrendatorerna med för högt pris.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

nilsszzon  
#650304 du söker och tar stöden och arrendatorn brukar gratis? dvs denne sköter dina "åtagande" för att få rätt till stöden

alt. arrendatorn tar stödrätterna och du ev kan få 1000kr/ha ( detta fungerar ibland ,

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

Dalskog  
#650310 Stödrätterna är ca 130 Euro/ha/år, va? Alltså ca 1400 kr/ha/år.
Beroende på hur man värderar att någon verkligen brukar jorden och håller landskapet levande kan man ändå kanske tycka att ett arrende som understiger stödrätternas värde är förmånligt för arrendatorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

jsn  
#650338 Jag har bara en åker men på 4ha, förutsättningarna i övrigt är ganska lika.
Arrendatorn söker stödrätterna och jag får värdet för stödrätterna som arrende.

Användarvisningsbild

Re: Åkerarrende

ananders  
#650349 Jag arrendera ut ca 15 ha åker och 15 ha naturbetesmarker i ett område med en låg efterfrågan på jordbruksmark. Min arrendator söker eu-ersättningar, sköter underhåll av diken, täckdiken, stängsel och markvägar och betalar mig några hundralappar i arrende per hektar och år.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

Chuck Norris  
#650394 500 kr/ ha är vanlig nivå i min trakter men det klart det skiljer mellan landsdelar. Ingen bonde skulle betala arrende motsvarande EU stödet, då får markägaren sköta själv.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650421 I mina trakter med liknande förutsättningar betalar jag 400-800kr/ha.
Men det är mycket som spelar roll, konkurrens och geografi är nog de viktigaste.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

jsn  
#650434 :shock: Då är det uppenbarligen betydligt högre tryck på åkermark hos mig mot vad jag trodde..

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

slatte  
#650445 Här är det oftast ingen ersättning alls upp till några hundra per ha. åkerplättar mellan 0,2ha-2ha är väl standard i denna delen av småland.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

nilsszzon  
#650460
jsn skrev::shock: Då är det uppenbarligen betydligt högre tryck på åkermark hos mig mot vad jag trodde..



din arrendator har kanske marken i direkt anslutning till dina åkrar? så det blir enklare för denne att "få med ditt samtidigt" utan massa flyttar

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

jsn  
#650467
nilsszzon skrev:din arrendator har kanske marken i direkt anslutning till dina åkrar? så det blir enklare för denne att "få med ditt samtidigt" utan massa flyttar


Så är det ju, maskinflyttningskostnader är ju inte att förakta..
(min åker är dessutom för liten för att jag ska kunna söka stödrätterna själv)

Användarvisningsbild

Re: Åkerarrende

Göt  
#650479 Bor i skogsbygderna i Dalarna och här tar vi inget betalt alls. Men förutsättningarna är säkert olika på olika delar av landet.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

nilsszzon  
#650483 då skulle man varit lantbrukare i dalarna hör jag =) , köpa ett ekipage och åka runt och skörda....

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650484
nilsszzon skrev:då skulle man varit lantbrukare i dalarna hör jag =) , köpa ett ekipage och åka runt och skörda....


Fara runt mellan åkerlappar på ett halvt tunnland och skörda starrgräs och kvickrot. Inte så roligt som det låter.

Avatar Fallback

Re: Åkerarrende

nilsszzon  
#650485 nej självklart inte , man får ju välja sina skiften dalarna är ju stort och de tar inte betalt där heller =)
3-7ha per skifte var ju det ts prata om så det jag menar i min text.
halva tunnland stora skiften tror jag inte många backar in med traktorn på för att försöka sno runt med ekipage

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).