Skotare

Ta över skotare med körning!

18 inlägg 7415 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta över skotare med körning!

JL skog1  
#650198 Har fått erbjudande om att ta över en skotare med körning för ett skogsbolag 😀 . Vad bör jag tänka på rent allmänt?,tim priser?ackordpris?kubikpris?hur mycket kubiker bör man vanligtvis få fram på avlägg per dag vid normala avverknings förhållanden mm 🤔 Mvh Jonas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

hemhuggare  
#650256 Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp.
Av välvilja och med erfarenhet av att vara entreprenör åt ett stort skogsbolag så rekommenderar jag att du läser den länkade tråden Och funderar på om skotaren är till salu pga bra lönsamhet eller det finns någon annan anledning

Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

skogsjan695xl  
#650285 Vad är det för typ av skotning?
Timmar på maskin?
Hur mycket kubik på årsbasis?
Är kontraktet direkt mot bolaget eller underentreprenör?

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

Axl  
#650291 Har du någon erfarenhet av att driva företag eller är du väldigt intresserad av företagande?

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

hfab  
#650295
JL skog1 skrev:Har fått erbjudande om att ta över en skotare med körning för ett skogsbolag 😀 . Vad bör jag tänka på rent allmänt?,tim priser?ackordpris?kubikpris?hur mycket kubiker bör man vanligtvis få fram på avlägg per dag vid normala avverknings förhållanden mm 🤔 Mvh Jonas

Dessa frågor bör nuvarande ägare till skotaren kunna svara på.

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

AKKAMAAN  
#650329 "Ta över" skotare med körning...??

Innebär det att du tar över den obetalda skulden på skotaren?
Hur stor är då skulden?
Vilket marknadsvärde har maskinen med avseende på, skick, ålder, antal motortimmar etc?
Om skulden på skotaren är högre än marknadsvärdet, vilket ofta är fallet när en ägare erbjuder ett "förmånligt övertagande", så kommer du att få slita hund under de första åren av ditt nya företag.

Om det fanns nåt "positivt värde" i det här "företaget" så borde väl "övertagandet" komma med nån ekonomisk uppoffring från din sida, dvs att överlåtaren vill ha X antal SEK av dig till sin privata plånbok för att låta dig ta över ett "lönsamt företag".

Vad bör jag tänka på rent allmänt?,tim priser?ackordpris?kubikpris?hur mycket kubiker bör man vanligtvis få fram på avlägg per dag vid normala avverknings förhållanden mm


Med tanke på att du ställer dessa frågor så verkar det dessutom som att du saknar erfarenhet av att köra skotare(??) vilket inte inte är en tillgång om du ska ta över en maskin som skuldsatt över marknadsvärdet...

Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

anersimyra  
#650351 Märkligt att du inte har fullständig information kring frågorna du ställer då nuvarande avtal är av största betydelse vid ett ” övertagande.” Är det så att den som erbjuder ett övertagande inte delger den informationen så finns självklart en anledning vilken knappast är av det positiva slaget.

Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

svampbob  
#650353 Ja men det är ju så roligt att skota så man kan gärna betala lite för det nöjet.

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

mooos73  
#650361 Frågeställaren törs nog inte ställa fler frågor???? :-\

Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650366
mooos73 skrev:Frågeställaren törs nog inte ställa fler frågor???? :-


Ja så är det nog. Tänker när jag öppnade tråden "Köra traktor-frågor från en nybörjare"
Hade ingen aning, men en massa engagemang och lust. Så hjälp karln vidare utan att "sänka" honom för att han inte tänkt på allt före han frågade.
Så snälla var ni ju med mig för en massa år sen 😀
(även om kär forumvän skrev, typ" undrar om du driver med oss!? " Tyvärr gjorde jag inte det, var precis så naiv som frågorna gjorde gällande)

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

mooos73  
#650369 Instämmer med föregående talare.......

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

tallen100  
#650402 Finns inga dumma frågor, bara dumma svar..

Användarvisningsbild

Re: Ta över skotare med körning!

svampbob  
#650406 I min värld låter det livsfarligt att ta över en skotare om man inte redan har svaren på frågorna i det inledande inlägget. Det är små marginaler i branschen och kommer man in fel så riskerar man att komma i kläm rätt rejält.
Hade jag fått frågan och känt mig lockad så hade jag föreslagit att nuvarande ägare hade anställt mig i ett par månader så hade jag under den perioden kunnat bildat mig en uppfattningen om vad som krävs för att få ihop det.

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

Blivande snickare  
#650469
Uvskogen skrev:
mooos73 skrev:Frågeställaren törs nog inte ställa fler frågor???? :-


Ja så är det nog. Tänker när jag öppnade tråden "Köra traktor-frågor från en nybörjare"
Hade ingen aning, men en massa engagemang och lust. Så hjälp karln vidare utan att "sänka" honom för att han inte tänkt på allt före han frågade.
Så snälla var ni ju med mig för en massa år sen 😀
(även om kär forumvän skrev, typ" undrar om du driver med oss!? " Tyvärr gjorde jag inte det, var precis så naiv som frågorna gjorde gällande)

Ja fast att ge en ryggdunk å ett leende lycka till till nåt man anser dödsdömt är väl inte heller helt schysst?
Frågar man får man ta att alla svar inte kommer att vara dom man vill höra.

Jag personligen tycker svaren är väldigt täckande å bra i den här tråden.

Avatar Fallback

Re: Ta över skotare med körning!

Avslutat-02  
#650471 Svaren som TS söker bör säljaren kunna ge.
Varför säljaren överger en verksamhet som kanske ger stadig intäkt är okänt.
Kan vara sjukdom, tröttnat mm vem vet?
Är det intressant,nja endast för den som ska köpa...

Vi andra kan bara bidra med hyllningar och tips eller förslag om att vara försiktig...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).