MotorsÄg och handhÄllet

Husqvarna 262XP

58 inlĂ€gg 9562 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262XP

Avslutat-02  
#650071 Vi kanske ska byta...
En jonsered 2186 emot en Hva 262... đŸ€” đŸ€” đŸ€”

Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#650082 Nja..... att byta den mot en Jonsered var mest ett uttryck för frustration. Varken jag eller nĂ„gon annan i familjen har haft annat Ă€n Huskvarna och jag bor nĂ€stan vĂ€gg i vĂ€g med fabriken, sĂ„ jag Ă€r nog fast i mĂ€rket. Det Ă€r bara det att jag Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt frustrerad över att inte fĂ„ igĂ„ng skiten. Det Ă€r inte rocket science och jag brukar fĂ„ igĂ„ng det mesta jag mekar med. En jĂ€kla 2-taktare skall ju skramla igĂ„ng "av misstag" 😔

Jag har en annan Huskvarna stÄende i pannrummet just nu. Den hoppar igÄng pÄ första, eller kanske andra rycket...... alltid..... Det Àr sÄ en motorsÄg skall gÄ. Jag tror nog att detta Àr en mycket bra modell, men blir jag alltför arg/frustrerad/besviken sÄ tappar jag humöret och dÄ kan prylarna fÄ ett hÄllfasthetstest. VÄren har inte varit snÀll mot mig, sÄ jag Àr lite trött just nu. Det gör inte saken bÀttre. Jag har sÄ otroligt mycket att göra och dÄ Àr det extra frustrerande med detta sÄghelvete.....

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650103 Kom du ska vi se om vi fÄr brum i den.
Ring gÀrna sÄ vi bokar dag. SÄ kan jag se till att jag Àr kry nog o hjÀlpa dig. 04471154

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Björn T  
#650105 Hej ob1. SÄ som du beskriver problemet med bensin och förgasare, tror jag att nÄlventilen inte tÀtar riktigt. Kan vara sliten eller att pumparmen Àr för hög eller dÄlig returfjÀder. Kolla sÄ att armen har rÀtt höjd, plant med förgasar huset. Har du grejer att provtrycka förgasarn med annars fÄr du blÄsa manuellt och trycktesta. Bifogar lÀnk

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#650135 Ibland nÀr man letar lösningar pÄ youtube sÄ hittar man nötter som bara vill ha lite "tid i rutan". Man ser det direkt om man kan nÄgot om Àmnet och man tycker synd om dem som Àr helt nya och letar lösning pÄ ett ofta lÀttlöst problem. Detta var en bra video. Det mÀrks att han kan det han sysslar med.

Jag har tyvĂ€rr ingen trycktestare, men det skall inte vara jĂ€ttesvĂ„rt att göra en. Jag fĂ„r se vad jag hittar för mĂ€tklockor 😊.

Med tanke pÄ att stiftet oftast Àr blött, sÄ bör det ju inte vara problem med att den suger luft nÄgonstans. Jag skulle vilja sÀga att antingen tappar jag gnistan (pÄ sÄgen..... den andra har jag redan tappat) eller sÄ fÄr jag för mycket brÀnsle. NÄlen Àr den absolut troligaste orsaken eftersom det mesta annat som kan pÄverka Àr redan nÄgot öppna bleedar.

Mange: Jag slÄr en signal under dagen. Jag har lite annat som har blivit sent pÄ grund av sÄghelvetet. Jag fÄr pusha lite pÄ det.....

Tack för all input 😁

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#650210 Nu har jag gjort en enkel liten trycktestare och nĂ„len Ă€r inte helt tĂ€t, men det Ă€r ytterst lĂ„gt flöde över nĂ„len. Det Ă€r inte mycket volym i slangarna och Ă€ndĂ„ sjunker inte trycket fort. Det bubblar inget runt nĂ„len, sĂ„ jag slĂ€ppte trycket genom nĂ„len........ jĂ€klar vad det bubblade 😊😂. Jag funderar pĂ„ om det kan vara nĂ„got annat som Ă€r otĂ€tt. Brukar plastanslutningarna vara helt tĂ€ta?
1592071879_20200613_194137.jpg
Senast redigerad av OB1 lör 13 jun 2020, 23:08, redigerad totalt 2 gÄnger.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650257 Tack för ett trevligt samtal.
Jag tycker det verkar lite skumt med det hÀr med blött stift.
Lutar Ät att det Àr nÄt elektriskt. Kan ju vara att den flödar över men det verkar inte vara konsekvent vilket det brukar vara om de flödar över.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#650267 Tack sjÀlv

Bensin Àr ju egentligen inte sÄ brandfarligt. Den behöver en ganska specifik inblandning i luften för att brinna. Ett problem Àr att den procenten Àr ganska exakt vad den fÄr naturligt i luft. Blandar man i en förgasare sÄ kan den gÄ frÄn för magert till för fett pÄ nolltid. Annars kunde man tÀnka sig att den borde starta nÄgonstans pÄ vÀg frÄn magert till fett. SÄ lite som denna nÄl ev lÀcker, sÄ skapar det nog snarare problem om den stÄr stilla varm ett tag och man sedan startar den. DÄ kan den fÄ en sup.

Jag tror att vi ganska snart fÄr testa en spole. Givetvis fÄr vi mÀta över de fÄ tÄtar som Àr först. Det skall bli kul att se vad vi kan göra.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Björn T  
#650284
OB1 skrev:Nu har jag gjort en enkel liten trycktestare och nĂ„len Ă€r inte helt tĂ€t, men det Ă€r ytterst lĂ„gt flöde över nĂ„len. Det Ă€r inte mycket volym i slangarna och Ă€ndĂ„ sjunker inte trycket fort. Det bubblar inget runt nĂ„len, sĂ„ jag slĂ€ppte trycket genom nĂ„len........ jĂ€klar vad det bubblade 😊😂. Jag funderar pĂ„ om det kan vara nĂ„got annat som Ă€r otĂ€tt. Brukar plastanslutningarna vara helt tĂ€ta?
1592071879_20200613_194137.jpg


Hej igen. NÄlen ska vara tÀt, minsta lilla belÀggning eller skrÀp och det flödar över. SÀtt i en ny nÄl och kolla sÀtet.
NÀr nÄlen tÀtar riktigt, skruva in lÄg och hög justeringen i botten försiktigt. Och öppna sedan ett varv eller lite mer pÄ bÄda. I med ett nytt tÀndstift, CJ7Y ska stiftet heta. Dra sedan i snöret och sÄgen kommer starta.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#650316 SÄ lite som det lÀcker över nÄlen (det Àr faktiskt inte sÀkert att den lÀcker över nÄlen) sÄ skall den iaf starta och gÄ tillrÀckligt för att hÄlla den igÄng. Det sitter en ny nÄl i förgasaren och rÄdet Àr att starta, lÄta den gÄ i ett par minuter och sedan trycktesta igen........ det Àr bara det hÀr lilla problemet att fÄ den att gÄ i ett par minuter.

Den kommer att fÄ en chans till. Det blir en resa till Kristianstad med den, sÄ fÄr vi hoppas att den gÄr bra igen. Alternativet Àr varken troligt eller önskvÀrt.....

Vi pratade lite stift igĂ„r ocksĂ„ och jag skall se om jag kan fĂ„ tag pĂ„ rĂ€tt stift till den. Jag bytte till ett Omron, men det verkar inte vara de bĂ€sta stiften đŸ˜‚đŸ€Ł. Vi fĂ„r se om jag hittar eller om jag skall vĂ€nta.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650335 Stift idag Àr inget vidare oavsett mÀrke, men Oregons Àr nog inget o sÀtta i sÄg alls. Jag har i alla fall inte haft tur med dem alls.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650679 OK. Nu har jag tittat pÄ den.
RÀtt snart fick vi lite fart pÄ den men den gick inget vidare och kÀndes inte som det var ok.
SvÄrjusterad och ett ljudligt knack i den och vi tog beslut att riva den o se vad som hÀnt.
Av med svÀrd o kÄpor. KÀnde lite pÄ lager och konstaterade att det var nÄt glapp i kolvbultslager (förhoppningsvis) eller vevstakslager. Av med cylinder och..
Trist nog det sistnÀmnda.
Som vanligt ser det rÀtt otÀckt ut nÀr vevstakslagret gÄtt hem.

1592332897_20200616_165433.jpg

1592332897_20200616_165417.jpg


Även lite skador pĂ„ kolv/cylinder.

1592332897_20200616_165946.jpg

1592332897_20200616_165731.jpg

1592332897_20200616_165707.jpg

1592332897_20200616_165621.jpg


Har nÄn video med jag ska försöka lÀgga upp.

Jag tycker inte det Àr en svÄr sÄg o hitta sÄ min rek. blir o leta upp nÄn annan.
Byta vevaxel Àr ju ett alternativ. Med ny kolv och vev kan man nog fÄ liv i den igen men det Àr nog troligen billigare och bÀttre att hitta en annan. Man fÄr dra en grÀns nÄnstans.

Förgasaren Àr nog OK, tÀndningen med.
Att den var klurig har nog mer med lager ras och dess Äverkan o göra Àn nÄt annat.
Kolven Àr inte bra, ringen sitter fast och skador i kolvtopp och sida.
Cylindern har nÄn liten skada vid spolportar och nÄt mÀrkligt mÀrke vid insug.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650688 Video.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#650689 Tackar för en trevlig eftermiddag/kvÀll och önskar jag kunde gjort mer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262XP

Avslutat-02  
#650692 TrÄkigt, men hÀnder lite dÄ och dÄ..

Vad blir det av denna nu dÄ? Hel renovering?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).