ATV och UTV i skogen

Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

32 inlägg 11820 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Tokslut  
#649974
busholle skrev:Tycker 25000 låter mycket för en så gammal maskin. Köpte en Eiger 400 i vintras som ska vara samma grundkonstruktion. Den var 15 år nyare och kostade knappt 40000.

Beror väl på vad man värdesätter.

Jag hade en 1988a några år för en livstid sedan, men föredrar bra mycket större chassien och motorer, kör idag en BRP G2 XT-P 1000

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649975
Tokslut skrev:
busholle skrev:Tycker 25000 låter mycket för en så gammal maskin. Köpte en Eiger 400 i vintras som ska vara samma grundkonstruktion. Den var 15 år nyare och kostade knappt 40000.

Beror väl på vad man värdesätter.

Jag hade en 1988a några år för en livstid sedan, men föredrar bra mycket större chassien och motorer, kör idag en BRP G2 XT-P 1000


Jo så kan man alltid säga men halva nypriset för en 30 år gammal maskin eller halva nypriset för en 15 år gammal maskin. Få maskiner är i skick att de kan betraktas som veteraner som kommer att stiga i värde.

Avatar Fallback

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650420
1592196429_img_20170527_141935.jpg

Jag har en som heter QuadRunner (utan King), körde med den förrförra året, men faktiskt inte en enda gång förra året.
Nu krävs nog nytt batteri.

Jag har köpt nya damasker, men inte tusan byter de sig själva 😁
Vinsch och snökedjor har den, ingen pärla.

Vad är rimligt pris, 10-12.000?
Hittade en bild från -17, efter det knappt körd.

Avatar Fallback

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

sunkann  
#650431
D Brown skrev:
1592196429_img_20170527_141935.jpg

Jag har en som heter QuadRunner (utan King), körde med den förrförra året, men faktiskt inte en enda gång förra året.
Nu krävs nog nytt batteri.

Jag har köpt nya damasker, men inte tusan byter de sig själva 😁
Vinsch och snökedjor har den, ingen pärla.

Vad är rimligt pris, 10-12.000?
Hittade en bild från -17, efter det knappt körd.

Vart finns hjulingen?
Några kända defekter brister?

Avatar Fallback

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650560
sunkann skrev:Vart finns hjulingen?
Några kända defekter brister?


Som jag minns det så är nästan alla damasker dåliga, en knut vet jag att det kändes glapp i. Nya damasker är köpta på GoOffroad men ej monterade.
Sist jag körde med den förrförra sommaren så stannade den tvärt, jag hade nedförsbacke hem, så jag rullade hem och har inte kört den sedan dess. Inte omöjligt att det tog slut på bränsle 🤭
Plasten är nog rätt sliten.
1991, 4 ägare enligt regbeviset.
Jag vet nog var en plog egentligen tillhörande Suzukin finns, sitter någon form av fäste för denna. höjdes med vinchen.
Nora kommun.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#650638 Jag funderar på att lägga ett bud på 15000 kr , med tanke på att den inte är riktigt riktigt. Funderar då på varför rusar tomgång, och varför 4 wd spaken låste sig på 4 wd från 2 wd . Kan det bli för dyrt att laga tro , tänkte endå att det är värt att lägga en peng på att laga med förhoppning att man har en bra maskin den .
.eller ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#650797 Nu blev det en affär , han sänkte priset med 5 tusen och allt verkar funka nu , 350 mil har den gått så hoppas man blir nöjd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#650874
qvintus4 skrev:Nu blev det en affär , han sänkte priset med 5 tusen och allt verkar funka nu , 350 mil har den gått så hoppas man blir nöjd

Grattis. 👍
Om 350mil er korrekt er det ju inget. ( Om den inte er misshandlat vil säga)
Min har rullat 540mil.
Var den verkligen låst i 4wd läge?,
Dom er ju lite som gamla traktorer att växel måste ligga i och körs fram/bak och gasa lite så brukar det släppa enkelt til 2wd. Lite tekning bara.
Min er nerlastad med verktyg/ 40l diesel och en tung gubbe, så even om den väger 285kg tom, så er nog min på ca 500kg vid drift, så har väldig sällan 4wd i. (Men visst, någon gång behövs det.)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#650904 Så man kör oftast med 2 wd i ? Det finns en fläkt knapp på höger sida av styret vad är fläkten till ? Har man den i gång i bland eller jämt ??
Enligt säljare had den inte låst sig på 4 wd säkert bara jag som är oerfaren , vinscharna funkar nu tydligen en kontakt som åkt ut , att den rusade lite på tomgång kanske berodde på att den inte är körd på något år eller så sa han ??

den gick jätte bra när jag körde vid första titten .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#651012 Flakten ska gå igang själv om motoren börjar bli rejält varm ( om alt er i ordning med el. systemet), sen kan man köra den manuelt med knappen om man vil det.
Den knappen kan jag inte minnas senast jag tryckte på. (förutom då jag just hadde service och kollade att alt funkar)
Kör man rejält sakta i sånn värme som det er nu och drar tungt så börjar flakten dra igång själv.
Misstänker du fel på automatiken, så slå på den manuelt vid sakta körning med tung last.

Fick du med instruksjonsbok til den?
Om inte, så har jag min, så jag kan fota om det er nåt du vil veta. (Orkar dock inte fota hela boken, den er rett stor).

Kom ihåg att det ju er riktig 2wd (inte som en bil eller traktor som oftast bara er 1wd), så den drar ju båda bakhjulen var största vikten finns, så i mina fall räcker det bra, men det beror givetvis på var/hur man kör.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Kse  
#651126 Ja det är trevliga maskiner, har haft både Kinq quad och Quadrunner av den första generationen.
Inga direkta generalfel vad jag vet men det börjar ju bli gamla maskiner så man kan nog vänta sig en del åldersrelaterade fel.
Gillar framförallt superlågen, aldrig sett nån annnan maskin med en så pass låg växel.
Det är nog ett bra köp.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651131
1592555742_juni2020atv.jpg

Jag köpte en beg sådan från den lokale handlaren för ca 20 år sedan
och hade glädje av den, tyvärr hade den inte variator annars helt okej maskin.
Som nämnts är Superlåg och Fulldiff fint när det går lite halvsträvt.
Sedan den har det passerat några andra atvs och nu har jag en Polaris med insprutning
och iom den lilla prisskillnad det är till en nyare modernare maskin jmfr 90-talare
så skulle jag inte köpa en så gammal maskin annat än för skojs skull eller om den är nära gratis.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#651186
Slurfi skrev: tyvärr hade den inte variator annars helt okej maskin.

Det er ju nåt av besta med hela maskinen. (remmar er nåt skit, oavsett var dom finns.)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

halvproffs  
#651187
stegmaster skrev:
Slurfi skrev: tyvärr hade den inte variator annars helt okej maskin.


Det er ju nåt av besta med hela maskinen.


Ja precis, det är ju kanonbra. Och även slitstyrkan. Om jag köper en till atv blir det då inte en Polaris. 850 som jag har nu är det ingen vidare kvalite i. Inte ens klockan går rätt mer än någon timme.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#651307 Tråkigt med blocket är alla oärliga människor , blev lovad att få köpa maskinen i torsdags för 20,000 kr nedsatt 5000 kr han skulle hålla den till i helgen .
Samma dag lägger han upp annonsen igen och i dag när jag ringde var den såld ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).