ATV och UTV i skogen

Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

32 inlägg 12007 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#649785 Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991 i fall den är välvårdad 25000 är det för mycket



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649802 Det blir aldri för mycket för en fin sådan maskin. 😉
Har själv servat min 1996 modell idag, och den er nästan i nyskick fortfarandet.
Har haft den sen ny.
Den klart mest driftsäkra maskin jag någnsinn ägt. Har varit tut och kör sen 1996.
Den går dock inte riktig att jamföra med nya maskiner som er blivit större i både motor, vikt och höjd.
Men den er snabb ( gör 80km/t utan problem om man vil/törr), dessutan full spärr på alla hjul.
Fick byta speedometer vajer idag som första fel som dykt upp, annars bara oljebyten/service.
Var dessutan dags med nytt luftfilter. 😎

1591889309_img_20200611_102839_(1).jpg

1591889310_img_20200611_102832.jpg
Senast redigerad av stegmaster tor 11 jun 2020, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Ängagärdet  
#649803 Var nog tur du fick bort det där filtret, annars hade LS registrerat den som nyckelbiotop!

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649804
Ängagärdet skrev:Var nog tur du fick bort det där filtret, annars hade LS registrerat den som nyckelbiotop!

:lol: :lol:
👍 .

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649805 Får nästan bjuda på en bild av hela maskinen. (Er inte til salu för nästan varje pris. 😎 )
Hittar du fortfarande fina objekt er det bara köpa.

1591890472_img_20190225_131430.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#649820 Det var en fin maskin den gick bra maskinellt, men spaken för 4 wd låste sig på 4 wd vinscharnsa bak fram plus lyset funkade inte . Den rusade på tomgången , så jag hoppade den tyvärr . Så tråkigt det verkade vara en bra maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649824 Tyvärr har mange av dessa maskiner blivit tokkörd i flera tiår(och ofta med dårlig service underhåll), och då er det inget att jaga efter.
Men hittar man ett fint objekt som er körd normalt (altså ingen tokkörning) så verkar dom hålla en evighet.
Jag använder min som arbetsmaskin/sevicemaskin, så den har aldri vore tokkörd.
Allting funkar på min enn, even på tomgång varver den som när den var ny.
Jag har själv fått två bud senaste 5 åren, en på 30.000kr och en på 32.000kr, men jeg takkade höfligt NEI til båda.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Vedproducent  
#649825 Hade en sån i början av 90- talet. Bra med superlågen. Men körde en hel del i skogen och det var den inte byggd för riktigt. Sista haveriet var i diffen i framaxeln och då bytte jag bort den. Men det var en trevlig maskin att köra men den ska nog gå på lite enklare uppdrag än lass i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

qvintus4  
#649828 Har tittat på blocket över en månad nu efter någon bra , men tyvärr är det så många oseriösa svårt att hitta något bra som inte är över värderat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649831 Håller med dig vedproducent.
Den er inte stor nok för att dra på en skogsvagn t.eks. Den er inte spesielt hög under heller.
Jag har dock en service släpvagn som jag drar på lite nu och då (et lite bilsläp med 5,5kw el.aggregat, svets, vinkelslipar, luftkompressor................), men detta rullar lett, blir det riktig brant stanner det av sig själv da maskinen er lett, så hjulen börjar slira.
Normalt får det hålle med det man kan lasta på själva maskinen.
Har ca 70kg utrustning både framme och bak, som alltid finns med.
Annars kan det bli en ekstra gubbe och några sågar.
Et stort + er att det fortfarande går lett att få tag i alla deler om det behövs, det er inte alltid så lett til andra 25-30 år gamla maskiner.
Jag köpte just speedometerkabel, 2 oljefilter och 1 luftfilter från en handlare i UK, som på toppen av det hele er orginal Suzuki parts (Made in japan). Detta gick på 1300kr inkl. mva, tull och frakt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

halvproffs  
#649890 Kingen var den första hjulingen jag provkörde och jag har för mig att den dåkostade 50tusen.
En i vår by som har haft sin i minst 30 år och huggit och kört fram minst 100 travmeter varje år för uppvärmning av huset och kolved plus alla älgar han dragit fram. Den bara går och går, dock har han inte haft vagn med hydraulkran utan bara en egengjord vagn som även den håller bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

stegmaster  
#649899 Dom va dyra för sin tid.
Min kostade 67.000 +3000kr för innkoppling av alla växlar, så 70.000 inkl, mva betalte jag i 1996.
Det fanns inte traktorregging av atv vid denna tid, så min er reggad som "arbetsredskap" på hvit reg.plåt, maks hastighet 30km/t och kan köras på offentlig väg.
Så ÅF skulle egentlig sälja den med bara 5 krypväxlar (för då gör den 30km/t som maks).
Så han måste beställa dreven, vajer och spak til dom andra växlar från importör och montera detta före leverans til mig.
Jag kunne ju inte köra rundt på krypväxlar, så min har haft alla växlar sen ny och gör minst 80km/t.
Dom fleste fick utfört detta med innsett av drev, men dom skippade ofta vajer och spak, så man måste kliva av maskinen och mikla med en liten tapp nere vid gearhuset bakom bakhjulet för att kunna växla.
Notera att detta er Norge, det kanske var annorlunds hos er i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Janne S  
#649913 Köpte en 250 -88 för ett par år sen, fick ge 12 tkr. Bytte alla oljor direkt och filter. Den är lite sprucken i kåpor men går bra. Nu har jag fått byta knutar i bakaxeln, tror det beror på att damaskerna saknades så de slitits upp. Funkar bra att dra ut lite vilt med och är älgkalvarna små så går de att ha på hyllan :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

Tokslut  
#649958
stegmaster skrev:Dom va dyra för sin tid.
Min kostade 67.000 +3000kr för innkoppling av alla växlar, så 70.000 inkl, mva betalte jag i 1996.
Det fanns inte traktorregging av atv vid denna tid, så min er reggad som "arbetsredskap" på hvit reg.plåt, maks hastighet 30km/t och kan köras på offentlig väg.
Så ÅF skulle egentlig sälja den med bara 5 krypväxlar (för då gör den 30km/t som maks).
Så han måste beställa dreven, vajer och spak til dom andra växlar från importör och montera detta före leverans til mig.
Jag kunne ju inte köra rundt på krypväxlar, så min har haft alla växlar sen ny och gör minst 80km/t.
Dom fleste fick utfört detta med innsett av drev, men dom skippade ofta vajer och spak, så man måste kliva av maskinen och mikla med en liten tapp nere vid gearhuset bakom bakhjulet för att kunna växla.
Notera att detta er Norge, det kanske var annorlunds hos er i Sverige?


Här tror jag det bara var växelspaken som behövde köpas till.

Avatar Fallback

Re: Vad är det värt att lägga på en Suzuki King Quad 1991

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649961 Tycker 25000 låter mycket för en så gammal maskin. Köpte en Eiger 400 i vintras som ska vara samma grundkonstruktion. Den var 15 år nyare och kostade knappt 40000.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).