Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20631 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649864
Robertberg skrev:Byggföretagen får ställa de krav de vill för att säkerställa säkerheten på sina byggen. Tex krav på hjälm, eller att man kan visa att man har en viss utbildning.
Kravet på Id06 kommer till stor del ifrån skatteverket.


Jo jag har ju märkt det...
Det dör ganska många byggnadsarbetare, speciellt i olika grävjobb...men man är rädd för någon med motorsåg...oj oj vad seriöst..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#649866
vinterrojarn skrev:Ställ vilka krav ni vill, men jag kommer då aldrig att lyda så länge man ej har lagen bakom sig.


I detta fallet har de lagen bakom sig, så nu vr får du vackert lyda 🙂

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649868 Nja det tror jag då inte att jag gör...avstår hellre än att dans för dumhetens pipa...

Man ska aldrig acceptera idioti...bara för att någon har lyckats få igenom den....

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Vardon  
#649876 Sen ska man komma ihåg att mycket regler tillkommer inte för att skapa arbete utan för att det sker olyckor som är väldigt kostsamma för samhället. Kraven på motorsågar har väl en grund efter gudrun (stormen inte partiledaren)

En annan sak man ska komma ihåg är att när tillräckligt många gått tex hederlige harrys sågskola och olyckor ändå inträffar kommer utbildningar granskas och det kommer ställas krav på utbildarna kanske till och krävas godkända utbildningar etc och stå under myndighetstillsyn med revision av verksamhet etc

Det kan man ta med sig även på egen mark att med tillräckligt många olyckor kommer det bli krav där med.

Sen att många upphandlande enheter är dåliga på att kräva att man ska uppfylla afs utan begär säkerskogs utbildning är sorgligt och bör överklagas så de lär sig....

Jag hör aldrig hur någon vill hur det ska vara, tex ha outbildade romer som springer och rotkapar på vinst och förlust, för det är ju vad som kommer ske. Så är det i alla branscher hela tiden man testar regler för att få det billigare och sen hinner regelverken ikapp.

Erfarenhet är bra men svårt att bevisa inför en uppdragsgivare och det finns bara här på forumet folk med mycket mer erfarenhet än jag som jag skulle kunna betala för att lära mig av , och de som jag inte skulle släppa ut i min skog med en slöslipad sekatör....

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649887
vinterrojarn skrev:Varför då? Kräver man något som inte är lagkrav begår man själv ett lagbrott och det är det dryga böter på.

Så välkommen att fjanta med den som är rädd för dessa, jag är det då inte..

Då skulle verkligen deras verksamhet granskas uti tåspetsen.

Att man kräver legitimation är en sak, men även detta ska man ha befogenhet för att få kräva.

Men att kräva något som inte är stadgat i lag, är inte legitimt.

Så de har alltså uniformerad polis som är avlönad för att hålla koll att jag har giltig legitimation på mig? Eller är det bara idioter som tror de har befogenhet att kräva saker, och folk lyder för de inte orkar säga ifrån eller har kunskap om annat..

Du pratar bara en massa strunt, Vinterröjaren.. 😀 Eller är du verkligen ovetande om att vi har en arbetsmiljölag i det här landet.. 😮

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649896
vinterrojarn skrev:
Robertberg skrev:Byggföretagen får ställa de krav de vill för att säkerställa säkerheten på sina byggen. Tex krav på hjälm, eller att man kan visa att man har en viss utbildning.
Kravet på Id06 kommer till stor del ifrån skatteverket.


Jo jag har ju märkt det...
Det dör ganska många byggnadsarbetare, speciellt i olika grävjobb...men man är rädd för någon med motorsåg...oj oj vad seriöst..

Fel, igen!! De flesta dödsolyckorna beror på fall och de flesta skadorna uppkommer vid användning av motordrivna handverktyg.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649903 Här har det varit 4 dödsolyckor där grävmaskin har orsakat ras på byggarbetsplatser och då förolyckat personer....

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#649919
vinterrojarn skrev:Här har det varit 4 dödsolyckor där grävmaskin har orsakat ras på byggarbetsplatser och då förolyckat personer....



Var är här?Vallsta, Bollnäs, Hälsingland eller hela Norrland? I år eller senaste decenniumet eller seklet? Jag har ju tidningen Byggnadsarbetaren och nog läser jag ibland om schaktras med dödlig utgång men fallolyckorna är ju helt störst numerärt.
Det var en dom nyligen då grävmaskinföraren fick villkorlig dom och böter då han tappade skopan på en arbetsledare så denne dog.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649920 Hälsingland.

Sista var för någon månad sen.
En byggnadsarbetare som skulle hjälpa till med att fästa något i en grop, fick en betongplatta över sig, när den släppte ur skopan..

Det har varit alldeles för många såna olyckor.
Var en olycka häromdagen där en trädfällare fick kast på sågen och sågade en annan person med svåra benskador som följd...

Sågen fick kast av en fällkil..och slungades ut ur fällskäret och sågade då mannen...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

isteskog  
#649944 Kände en av dom som avled, tror det var ifjol eller året före. En skogsägare som jobbade extra på somrarna. Han skotade åt mig en gång. 😢

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#649945 Bristning, sprängning och ras av föremål orsakar 8 dödsfall per år i arbetsmiljöverkets statestik för dom sista 9 åren.
Hälsingland måste vara enormt överrepresenterat i så fall.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651269
anersimyra skrev:Huruvida betyg från skogsbruksutbildning kan anses vara ett godkänt dokument eller inte har både jag själv och flera andra ställt direkt till Arbetsmiljöverket både via mej och på telefon sedan kravet infördes. Svaret 2015 var nej, och svaret är fortfarande nej vilket glasklart framgår av detta dokument...... https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... adi689.pdf

Har man gått på skogsbruksskola innan allt skit träde i kraft så är det helt rätt man har ett utbildnings intyg i form av ett betyg och det finns en utbildningsplan alla skolor har det .
Och det skall räcka enligt den arbetsmiljö inspektör som jag satt öga mot öga så länge det finns en utbildningsplan så gäller skogsbruksskolans betyg lika bra som säkerskogs plastbit.
Han menade även på att dom har stora problem med säkerskog som han menade leker arbetsmiljöverket.
problemet är att många av dom utbildare som finns vet igentligen ingenting om arbetsmiljö lagen och har inte ens bemödat sig att kolla upp den om vad som gäller dom vill tjäna pengar på folks okunskap.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651282 Blir nog lätt så när ikke myndighet har myndighets utövningar.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#653173 🤔 Tycker minns hur det var på -70 talet när dessa unga tjejerna med lila huvudduk å runda glasögon kom direkt från "småbarns-seminarium", utan praktisk erfarenhet, å berättade för 4 barns mammor att: du vet inget om att sköta barn! 😤

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Patan  
#653226 Ett fenomen jag märkt är att många företag har börjat med trädfällning som aldrig förr har varit i branschen Detta tror jag grundar sig på att man går en kurs för att tex få köra motorsåg på bygget. Vipps så står man där med ett körkort i handen och tycker att man blivit en trädfällare. Det tror jag kan skapa olyckor. Själv har jag så kallat körkort men även gymnasial utbildning i skogsbruk. Att säker skogs utbildning ska stå över skogsbruksskolans utbildning är ett stort jävla skämt. Lyssna i 4 dagar på en fjällräven klädd Stockholmare med hästsvans sen är fullfjädrad trädfällare 🤣 😉 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).