Grävmaskiner

Grävmaskin 7-9 ton

74 inlägg 110299 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632755 Volvo har inga delar till dem. Entrack tog hem oljefilter. En bilverkstad tog hem en startmotor. Det är allt som jag behövt. Jämfört med en skogsmaskin är inte en grävare krångligare än ett järnspett.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632788 https://www.klaravik.se/auction/product ... olvo-ec70/

7000 timmar 280 kkr

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

rokon  
#632795 Apropå slangar, jag talade för ca en vecka sedan med grävmaskinföraren som nyss var klar med en vinterbasväg på 1km längd härintill där jag bor.
Maskinen var en fin ny Volvo grävare på 40-45 ton med endast 1200 timmar och kvarvarande garanti, han beklagade sig att 5 slangar hade gått sönder på denna grävning, men va sade jag var de dåligt dragna? Nä de hade sprickor som såg ut som torksprickor.
Han fick nya på garantin, men dålig reklam att sätta undermåligt gummi på potenta redskap!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632811
Mangan skrev:https://www.klaravik.se/auction/product/gravmaskin-volvo-ec70/

7000 timmar 280 kkr


Klaravik blir ofta löjligt dyrt. Betalade 250' för min har jag för mig för fyra år sen. 5000 timmar, ingen rototilt men nya stålband.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

jonko  
#632870 Klaravik är rena rama lotto.

Ibland, sällan är det brutalt bra klipp. Men jag har aldri sett klipp på grävare.

Ecr 88 lutar de ilsket mot nu. Skulle gärna få vara centrum monterat agregat, men den här 88 är känd och har historik. Mycket värt det tycker jag. Jag kan lita på att oljor är bytta när de ska å rätt sort.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632878 ECR 88 är nog ett bra val. Köp så stor grävare som du orkar flytta själv.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Oskarnorrland  
#649834 Jag har en Cat 307C 2005 som andramaskin/gårdsmaskin. Stor och rymlig i hytten. Betydligt trevligare än ecr88. Motvikten sticker ju utanför när man svänger men det gör mig inget, stabilare och rymligare hytt på köpet. Grävelegans(vridbar bom) hade jag gärna varit utan men man får inte allt när man köper beg.

Ska man ha en ecr88 ska man ha ecr88plus. Extra motvikt och andra förbättringar som folk inte var nöjda med på "vanliga" 88an.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

uffejohan  
#649845 Jag har också en 307C från -07 och är supernöjd. Stållarv 60 cm, går fram där det är riktigt blött. Har inte rototilt, tycker inte det behövs när jag grovplanerar skogsvägar eller lastar grus i gropen. Flyttar inom gården på ett ombyggt en-axligt lastbilschassi, obromsat men funkar bra med en hyfsat tung traktor. Visst saknar man en 25-tonnare när man ska bryta stubbar, men smidigheten vinner i längden.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Oskarnorrland  
#649857 Nä inte behöver man rotortilt till allt. Jag plockar av den så fort jag inte har något behov.

Något jag tycker är lite konstigt med min 307c är att mitt under bandvagnen är det ingen skyddsplåt, är öppet upp till sviveln. Finns inga fästen heller. Man får tänka sig för i skogen. Har du skyddsplåt där?

Jag har ju förmånen att ha en 25tonnare också om det skulle behövas.. som jag kör till vardags. Har dock inte behövt täcka upp med den för 307an än, den här klarat av alla jobb jag börjat på med den. Bra maskin, och stark!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

uffejohan  
#649891
Oskarnorrland skrev:Nä inte behöver man rotortilt till allt. Jag plockar av den så fort jag inte har något behov.

Något jag tycker är lite konstigt med min 307c är att mitt under bandvagnen är det ingen skyddsplåt, är öppet upp till sviveln. Finns inga fästen heller. Man får tänka sig för i skogen. Har du skyddsplåt där?

Jag har ju förmånen att ha en 25tonnare också om det skulle behövas.. som jag kör till vardags. Har dock inte behövt täcka upp med den för 307an än, den här klarat av alla jobb jag börjat på med den. Bra maskin, och stark!


Det är samma på min, ingen skyddsplåt under. Jag klarar de flesta jobb rätt bra med hydraulisk släntskopa. Schaktbladet vill jag inte heller vara utan. Tycker dock att den är lite svag i svängkraft när jag jämför med ex.vis Hitachi. Har mätt tryck så det är inget fel såvitt jag förstår. Om det är samma på din, hur funkar det med Rototilten då?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Oskarnorrland  
#649912 Lite konstigt att det inte är någon skyddsplåt, funderar på göra dit en..
Ja har man hyd.släntskopa klarar man sig gott! Och som du säger, hade kunnat vara starkare på svängen.

Rotortilten funkar fint, dock lite långsam, ska se om jag kan ställa upp hastigheten. Är ju van ec220el så det blir ju alltid lite skillnad när man kör 307an.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

FeaS  
#679039 Köpte själv en 307B, japan modell, här i sommar. Som jag håller på att göra i ordning. Servat, bytt alla kolvtätningar på grävaggregat och expander mellan bom och sticka. Är jätte nöjd, känns rejäl. Kan tipsa om att det finns mycket billiga delar på ebay till dom om ni kan vänta på frakten.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Huggar Herman  
#682367 Fin maskin! 😀
Men, vågar du ha slangarna till tilten sådär? 😱
Jag, som är lite oförsiktig, skulle ha slitit av dem under den första timmen!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

FeaS  
#682591
Huggar Herman skrev:Fin maskin! 😀
Men, vågar du ha slangarna till tilten sådär? 😱
Jag, som är lite oförsiktig, skulle ha slitit av dem under den första timmen!



Dom är lite onödigt långa. Har tänkt korta dom, men ska väll bara köra av en först 🤭 🤣 . Närå, fixa listan har vart lång. Så sånna smågrejjer får bli senare. Roligare att gräva, än att skruva 😀 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).