Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 21114 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649799 Nej jag svarade med den biten som fattades.
Inte att jag fördömde ditt uttalande.
Ta det mer som en komplettering..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649808
vinterrojarn skrev:Nej jag svarade med den biten som fattades.
Inte att jag fördömde ditt uttalande.
Ta det mer som en komplettering..

Men vad var det då som fattades.. 😀 eleverna på landets skogsskolor avlägger som jag skrev ett teoretiskt och praktiskt prov enligt säker skog då en genomgången utbildning som leder till en betygsbedömning inte godkänns som dokumentation enligt föreskriften. Vill man starta upp en egen utbildningsorganisation så ska den förstås till alla delar vara likvärdig vad gäller innehållet i säker skogs system som ju är framtagen genom ett samarbete med bland annat Arbetsmiljöverket där man bestämt innehåll och mål för de teoretiska och praktiska proven. I övrigt så är jag rätt säker på att Arbetsmiljöverket fullständigt struntar i eventuella upphovsrättsfrågor då sådant så att säga inte ligger på verkets bord..🙂

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649812 Skolorna KÖPER in tjänsten, utbildar dock efter de böcker med aktuell kunskap som finns..

Det finns ingenstans att det måste vara just säkerskogs exeminerare eller deras prov/kunskaps test.

En svensk myndighet får inte bara propagera för en utövare av en tjänst ,och motorsågskörkortet är en produkt/vara/tjänst.
Det går inte då strider Arbetsmiljöverket emot Konkurrensverket, och riskerar då både böter och ersättning emot de som blivit felaktigt bortvalda i processen..

Så jo nog fan passar sig Arbetsmiljöverket sig i den frågan.

Vad det gäller hur skolorna utbildar så sköts det efter en vald läroplan, vilken det är upp till varje skola.

De kommunägda skogsskolorna väljer oftast att använda sig av examinator från t,ex säkerskog.
Men det finns andra som också utför tjänsten, men då enligt annan examination.
Annars skulle det stå i lagtexten att det endast är säkerskogs linje som gäller..
Men nej, säkerskog är en ekonomisk förening.

De har en upphovskyddad produkt nämligen "motorsågskörkortet". Ingen annan får använda detta utan att betala..

Enligt det inlägg du gav så kunde man nästan tro att du menade att enbart säkerskog fick utfärda dessa dokumentationer och prov...
Därför kompletterade jag med att skolorna köper in tjänsten..
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 11 jun 2020, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#649813 Vänta bara, när "alla" tagit motorsågskörkort så skulle det inte förvåna om det plötsligt måste förnyas med jämna mellanrum, där finns det slantar att hämta...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649815
tallen100 skrev:Vänta bara, när "alla" tagit motorsågskörkort så skulle det inte förvåna om det plötsligt måste förnyas med jämna mellanrum, där finns det slantar att hämta...


Ja eller så kommer något nytt påfund, för då måste ju även säkerskog och alla andra som springer efter allt på papper och ingen arbetslivserfarenhet komma med något nytt innan de går i konkurs..

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649818 De skolor jag har erfarehet av har lärare som är utbildare och examinatorer för säker skog och de får AB i utbildningen och C och S i vissa fall.
Vet att de hjälper andra skolor med i den mån et går.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649826
vinterrojarn skrev:Skolorna KÖPER in tjänsten, utbildar dock efter de böcker med aktuell kunskap som finns..

Det finns ingenstans att det måste vara just säkerskogs exeminerare eller deras prov/kunskaps test.

En svensk myndighet får inte bara propagera för en utövare av en tjänst ,och motorsågskörkortet är en produkt/vara/tjänst.
Det går inte då strider Arbetsmiljöverket emot Konkurrensverket, och riskerar då både böter och ersättning emot de som blivit felaktigt bortvalda i processen..

Så jo nog fan passar sig Arbetsmiljöverket sig i den frågan.

Vad det gäller hur skolorna utbildar så sköts det efter en vald läroplan, vilken det är upp till varje skola.

De kommunägda skogsskolorna väljer oftast att använda sig av examinator från t,ex säkerskog.
Men det finns andra som också utför tjänsten, men då enligt annan examination.
Annars skulle det stå i lagtexten att det endast är säkerskogs linje som gäller..
Men nej, säkerskog är en ekonomisk förening.

De har en upphovskyddad produkt nämligen "motorsågskörkortet". Ingen annan får använda detta utan att betala..

Enligt det inlägg du gav så kunde man nästan tro att du menade att enbart säkerskog fick utfärda dessa dokumentationer och prov...
Därför kompletterade jag med att skolorna köper in tjänsten..
. Den ekonomiska föreningen säker skog finns självklart inte nämnd i föreskriften och är heller inte de enda utbildarna som utfärdar godkänd dokumentation, identiskt är dock själva innehållet och det trappsystem med bokstäver som används inom säker skog.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

hfab  
#649839
christian@unirox.se skrev:
1 Varför gäller inte behörigheten från 2 årig skogsbruksskola på livstid?



2 sedan har vi SYN utbildningen. samma sak om jag inte är felunderättad. mina tidigare utbildningar räknas inte längre.

3 Jämför med elektriker utbildad på 80-talet. deras behörighet gäller än idag. Rörmokare, bilmekaniker och säkert fler



1 Vem påstår att det inte gäller? Det är ett direkt felaktigt påstående.
För att arbeta som anställd ska du ha genomfört en teoretisk och praktisk utbildning, med godkänt resultat. Vidare så ska du ha kännedom om just den arbetsuppgift du ska utföra.
Har du betyg som visar att du är godkänd så räcker det.
Tyvärr har alltför många fått en mental låsning och fått för sig att Arbetsmiljöverket kräver "motorsågskörkort"
Sedan finns vissa beställare och arbetsgivare som av ren lathet alt okunskap endast accepterar Säkerskogs utbildningar.

2 Synutbildningarna ska förnyas vart femte år.

3 Jag är tämligen övertygad om att äver elektriker måste gå vissa kurser för att behålla sin yrkes licens.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649841
hfab skrev:
christian@unirox.se skrev:
1 Varför gäller inte behörigheten från 2 årig skogsbruksskola på livstid?



2 sedan har vi SYN utbildningen. samma sak om jag inte är felunderättad. mina tidigare utbildningar räknas inte längre.

3 Jämför med elektriker utbildad på 80-talet. deras behörighet gäller än idag. Rörmokare, bilmekaniker och säkert fler



1 Vem påstår att det inte gäller? Det är ett direkt felaktigt påstående.
För att arbeta som anställd ska du ha genomfört en teoretisk och praktisk utbildning, med godkänt resultat. Vidare så ska du ha kännedom om just den arbetsuppgift du ska utföra.
Har du betyg som visar att du är godkänd så räcker det.
Tyvärr har alltför många fått en mental låsning och fått för sig att Arbetsmiljöverket kräver "motorsågskörkort"
Sedan finns vissa beställare och arbetsgivare som av ren lathet alt okunskap endast accepterar Säkerskogs utbildningar.

2 Synutbildningarna ska förnyas vart femte år.

3 Jag är tämligen övertygad om att äver elektriker måste gå vissa kurser för att behålla sin yrkes licens.
. Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god­ känner några utbildningar. Inte heller utfärdar vi någon dokumentation. Arbetsgivaren ska alltid se till att de egna arbetstagarna har kunskaper för de arbetsuppgifter som utförs. Utbildningen/proven ska därför omfatta de moment som arbetstagaren kommer att arbeta med.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649842 Huruvida betyg från skogsbruksutbildning kan anses vara ett godkänt dokument eller inte har både jag själv och flera andra ställt direkt till Arbetsmiljöverket både via mej och på telefon sedan kravet infördes. Svaret 2015 var nej, och svaret är fortfarande nej vilket glasklart framgår av detta dokument...... https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... adi689.pdf

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649844 Även den som har lång yrkeserfarenhet be­ höver visa dokumentation på avklarat teoretiskt och praktiskt prov. Notera att kravet gäller doku­ mentation av avklarade prov, inte att man ska gå en utbildning.
Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god­ känner några utbildningar. Inte heller utfärdar vi någon dokumentation. Arbetsgivaren ska alltid se till att de egna arbetstagarna har kunskaper för de arbetsuppgifter som utförs. Utbildningen/proven ska därför omfatta de moment som arbetstagaren kommer att arbeta med.
Räcker grundläggande utbildning för alla typer av arbeten?
Nej, det gör den inte. Kunskaper och färdigheter på grundläggande nivå behövs för att kunna sköta och använda en motorkedjesåg på ett säkert sätt
vid ”normalt” skogsarbete: enkel trädfällning, kvistning och kapning. Det motsvarar i regel motorsågskörkort nivå AB.
Arbete med exempelvis fällning av svåra eller fastfällda träd, som kan betraktas som avancerat arbete med träd, kräver däremot kunskaper och färdigheter motsvarande en högre nivå än AB­nivå.
Om arbetsuppgifterna är av enklare karaktär och varken omfattar trädfällning eller kapning av träddelar, till exempel vid byggverksamhet, bety­ der grundläggande kunskaper de kunskaper och färdigheter som behövs för säker skötsel och han­ tering av en motorkedjesåg vid vedkapning och sågning av rent trä. I ett sådant fall kan kunskaper som motsvarar till exempel motorsågskörkort nivå A vara tillräckliga.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649850 Och glöm för allt i världen inte erat ID 06 och ” motorsågskörkortet ” hemma om ni ska in på en byggarbetsplats och fälla träd, den som saknar någotdera av dem får snällt vända hemåt och hämta dem, och det oavsett om man har med sig både präst och skolbetyg.. 😀

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649855 Varför då? Kräver man något som inte är lagkrav begår man själv ett lagbrott och det är det dryga böter på.

Så välkommen att fjanta med den som är rädd för dessa, jag är det då inte..

Då skulle verkligen deras verksamhet granskas uti tåspetsen.

Att man kräver legitimation är en sak, men även detta ska man ha befogenhet för att få kräva.

Men att kräva något som inte är stadgat i lag, är inte legitimt.

Så de har alltså uniformerad polis som är avlönad för att hålla koll att jag har giltig legitimation på mig? Eller är det bara idioter som tror de har befogenhet att kräva saker, och folk lyder för de inte orkar säga ifrån eller har kunskap om annat..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#649860 Byggföretagen får ställa de krav de vill för att säkerställa säkerheten på sina byggen. Tex krav på hjälm, eller att man kan visa att man har en viss utbildning.
Kravet på Id06 kommer till stor del ifrån skatteverket.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649863 Ställ vilka krav ni vill, men jag kommer då aldrig att lyda så länge man ej har lagen bakom sig.
Jag har då fällt inne på byggarbetsplatser, senaste var nu för någon vecka sedan när man skulle bort med några träd, där man bygger ny skola.

Inte ett snack om några påhittelagar där inte.
Varken Id06 eller körkort.
Ville någon ha sett dokumentation och avlagt prov så visst, men där stannar det.

Hur ni krånglar till det i städerna det får då stå för er..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).