Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20633 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

behörigheter på livstid

christian@unirox.se  
#649751 Jag har fått veta att den motorsågsutbildning som man måste gå idag (med något undantag , egen mark osv) den gäller för evigt även om rekommendationen är att alltid uppdatera sin kunskap mm. Men behörigheten gäller för evigt.

Nu min fundering: Jag har gått 2 årig skogsbruksskola på 80 talet där vi fick en väldigt mycket gedignare motorsågsutbildning än vad säker skog erbjuder. (Jag har gått den också och har nu min behörighet, så jag vet)

Varför gäller inte behörigheten från 2 årig skogsbruksskola på livstid?

dessutom gick jag en 40 veckors påbyggnadsutbildning där vi blev instruktörer för både motorsåg och röjsågar mm. men det gills tydligen inte heller idag. Alltså 3 år av utbildning som branschen bara tycker är värdelöst idag och saknar relevans om man tittar på behörigheterna.

sedan har vi SYN utbildningen. samma sak om jag inte är felunderättad. mina tidigare utbildningar räknas inte längre.

Jämför med elektriker utbildad på 80-talet. deras behörighet gäller än idag. Rörmokare, bilmekaniker och säkert fler

Borde inte branschen ta vara på de få som är kvar som faktiskt har lång motorsågsutbildning och många har flerårig huggarvana. Eller är skogsbranschen lika åldersfixerad som övriga branscher?
Det finns riktig kompetens som inte räknas eller ens kommer till användning.

Synpunkter någon?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Camaro1969  
#649753 nya standarder kanske, som typ säkert hörn, användes knappast på 80 talet gissar jag?

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649755 Vilhelmina klacken är i från slutet på 60 talet.
Alltså det vi idag kallar för säkra hörnet.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Camaro1969  
#649760 men lärdes väl inte ut förrens nyligen väl? vid motorsågskort..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649762 Slutbetyg från skogsbruksskola är ett fullgott alternativ till motorsågskörkort.

17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg
har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska fnnas.


Detta kan uppfyllas på många sätt.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649764 Det har lärts ut tidigare, men blev mer uppmärksammat när säkerskog drog igång..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649782 Ganska enkelt egentligen.
Om du gått en skola med avlagda prov.
Säg ett gymnasium, så har du där avlagda prov både teoretiska och praktiska.
Du får då betyg på detta i dina slutpoäng eller hur?

Då har du din dokumentation där.
Vill du inte betala säkerskog, vilket jag aldrig skulle göra, så är det bara att skriva ut ett teoretiskt prov och avlägga, sedan en person som tar någon sort dokumentation på ett praktiskt prov..
Med betyg godkänt om det nu blev det.

Svårare än så är det inte..detta med detta lagkrav visar bara att Sverige har för mycket tjänstemän och för mycket admin till ingen nytta...

Ett exempel..

En såg far ur ett fällskär, sågar då en annan person i benet..vem är det som är ansvarig? Den som höll i sågen och sågade i en fällkil,vilket resulterade i ett kast, eller den som lejt för tjänsten?....

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Camaro1969  
#649787 jag hade i gymnasiet i början av 2000 motorsågskurs med betyg i.

tog i vinter motorsågskörkort a+b

jag ångrar mig inte en sekund,

min egen säkerhet är ju värd betydligt med än de 4000:- jag betalade för kursen, inkl helpension =)

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

christian@unirox.se  
#649788 det jag menar är att det är som att lära sig cykla. har du jobbat 10 år med motorsåg i skogen efter 2 årig utbildning så kan du hantera sågen. att då plötsligt inte räknas som behörig känns knepigt. Men jag kanske bara är en gubbjävel?

   TS
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649789 Gick ut 2005 men skulle aldrig ta någon kurs bara för att gasa lite såg..det är en sak med nyexaminerade...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649791
christian@unirox.se skrev:det jag menar är att det är som att lära sig cykla. har du jobbat 10 år med motorsåg i skogen efter 2 årig utbildning så kan du hantera sågen. att då plötsligt inte räknas som behörig känns knepigt. Men jag kanske bara är en gubbjävel?


Om du är en gubbjävel med den lugna attityden, vad är jag då?...för jag tycker detta är bland o dummaste jag varit med om...
Detta skulle ha lagts ned direkt..
Men då hade inte en massa tjänstemän haft något att göra... 🤔
Det blir nu lättare att åtala för arbetsmiljöbrott...och hävda att man är arbetsgivare...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649793 I dagsläget avlägger elever på landets skogsutbildningar ett praktiskt och teoretiskt prov enligt säker skog då själva utbildningen och slutbetyget inte godkänns som varande ett godkänt dokument av Arbetsmiljöverket.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#649794 Stämmer inte helt, skolorna har inte påbörjat en egen utbildning av motorsåg.
Utan kör efter säkerskogs linje då det är billigare att köpa in deras exeminerare.

Det är inget konstigt med det.
Jag har själv varit i kontakt med Arbetsmiljöverket om detta och det är fritt fram för vem som helst att börja en EGEN utbildning, men den får inte vara lik säkerskogs för då är det plagiat.

Dokumentation och avlagt prov är det som gäller..
Inget annat..

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649796
vinterrojarn skrev:Stämmer inte helt, skolorna har inte påbörjat en egen utbildning av motorsåg.
Utan kör efter säkerskogs linje då det är billigare att köpa in deras exeminerare.

Det är inget konstigt med det.
Jag har själv varit i kontakt med Arbetsmiljöverket om detta och det är fritt fram för vem som helst att börja en EGEN utbildning, men den får inte vara lik säkerskogs för då är det plagiat.

Dokumentation och avlagt prov är det som gäller..
Inget annat..

Märkligt, först påstår du att det jag säger inte stämmer, i nästa ” andetag ” upprepar du exakt det jag säger angående avlagda prov enligt säker skog på landets skogsskolor.. 😀

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#649798 Och den som undrar om en utbildning med ett betyg är att betrakta som ett godkänt dokument enligt föreskriften har all information här... https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... adi689.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).