Skogsröjning

Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

52 inlägg 10403 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Nevyn  
#649457 Är det någon liten och nätt person här som testat Stihls Röjsele X-TREEM? Jag har en Stihl 410, och får ganska ont lite här och var med den tillhörade x-fit selen, tycker inte jag får till någon vidare fördelaktig viktfördelning, och börjar fundera på ny... men ja... Undrar hur den passar på små tanter som mig...? Och nej... Ingen sele i världen kan hjälpa att jag är småväxt och otränad, men det underlättar med en som passar kanske! 🤓



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Torbjörn Johnsen  
#649462 Man kanske måste köra ett tag för att känna hur den sitter annars är ju ett tips att gå in hos en handlare och testa Husqvarmas sele. Den har ställbar höjd i ryggen i tre lägen. Jag som är 181 klarar med nöd det mittersta men kan nog köra det övre. Om man sätter den i lägsta läget kanske det passar? Sen upplever jag att Stihls ryggplatta är något stelare än HVAs. Det är ju individuellt vad man föredrar men det kanske passar dig med en mjukare? Återkom gärna här med vad du kommer fram till. Det kan garanterat vara till god hjälp för fler👍

Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

svampbob  
#649463 Jag har både selen och en väldigt liten och nätt person i min närhet. Problemet är att jag inte har fått ut henne med röjsågen.
Du får gå till en butik och prova. Själv är jag väldigt nöjd med selen.

Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

axwell  
#649476 Den här frågar har varit uppe tidigare, kommer inte ihåg vad tråden heter men jag tror att frågeställaren hittade en acceptabel lösning.

Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Avslutat-02  
#649498 Som jag ser det, även om jag nu kan verka lite petig..

Stihl 410 är svår för en kortvuxen person att få till i en sele, med balansen.
Detta pga att riggen är för lång helt enkelt.
Samma problem har man haft med Hva 240-245.. långa riggrör och en tung vinkelväxel gjorde att sågen inte hade balans alls på rätt sätt. Gick kanon att trimma med men det är bara riktigt långa personer som klarar av att få jämnvikt..

Selen sen, stihl x-treem är ganska stel. Passar dock de flesta personer.
Det jag sett som återförsäljare är att kvinnor har svårt för stihls selar och även äldre Hva selar. Balance xt har dock en knäppning som gör att kvinnors privata delar inte hamnar i kläm, samma sak för män med lite större mage.

Den är också lättare att ställa in då den inte är lika stel.

En nackdel är ju då, att stihl sågen äter sig igenom kroken på selen, men det finns det sätt att motverka, som vi pratat om tidigare.

Be din återförsäljare att få provköra en eller flera selar..

Men som skrivet, största problemet är kombon med en stihl 410...

Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Nevyn  
#649542
svampbob skrev:Jag har både selen och en väldigt liten och nätt person i min närhet. Problemet är att jag inte har fått ut henne med röjsågen.
Du får gå till en butik och prova. Själv är jag väldigt nöjd med selen.


Haha...jaa det kan då vara X-Treemt svårt att få med sina respektive ut! Men, då vet jag iallafall att den kan passa på en karl med ifall jag skulle lyckas få sambon att lämna sin kära dator någon gång 🤭 men ja, jag kan ju prova i affären, men känns som det är test i fält som gäller innan man vet..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Nevyn  
#649544
axwell skrev:Den här frågar har varit uppe tidigare, kommer inte ihåg vad tråden heter men jag tror att frågeställaren hittade en acceptabel lösning.


Oj! Jag tyckte jag letade noga! Men, hittade röjsele för långa personer, och denna som testats av "vanliga". . Ja, dvs lite längre än mig 😎 men jag kanske ska läsa igenom de trådar jag hittade lite noggrannare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Nevyn  
#649545
vinterrojarn skrev:Som jag ser det, även om jag nu kan verka lite petig..

Stihl 410 är svår för en kortvuxen person att få till i en sele, med balansen.
Detta pga att riggen är för lång helt enkelt.
Samma problem har man haft med Hva 240-245.. långa riggrör och en tung vinkelväxel gjorde att sågen inte hade balans alls på rätt sätt. Gick kanon att trimma med men det är bara riktigt långa personer som klarar av att få jämnvikt..

Selen sen, stihl x-treem är ganska stel. Passar dock de flesta personer.
Det jag sett som återförsäljare är att kvinnor har svårt för stihls selar och även äldre Hva selar. Balance xt har dock en knäppning som gör att kvinnors privata delar inte hamnar i kläm, samma sak för män med lite större mage.

Den är också lättare att ställa in då den inte är lika stel.

En nackdel är ju då, att stihl sågen äter sig igenom kroken på selen, men det finns det sätt att motverka, som vi pratat om tidigare.

Be din återförsäljare att få provköra en eller flera selar..

Men som skrivet, största problemet är kombon med en stihl 410...



Alltså, du är ju ett levande uppslagsverk! Inget ont om våra ÅF här i bygden, men hade man haft dig som åf hade man varit väldigt lyckligt lottad och köpt lite mer passande grejjer från början! 👍 😀
Men nu har jag haft min 410 i några år och det är ju ändå en så bra maskin, så den får vara förlåten att den inte passar mig riktigt..
Men tack för input ang selen! Nu har jag iallafall lite alternativ att överväga! 🤔
Senast redigerad av Nevyn ons 10 jun 2020, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Avslutat-02  
#649562 Du ska absolut fråga på, precis som du gjorde här. Att de finns andra trådar om liknande saker ger MER information, men det betyder inte att du fått svar på just dina frågor...

Det var snälla ord, men jag delar gärna med mig av min erfarenhet. Kan den hjälpa någon så blir man glad...

Hoppas du hittar en sele som passar och som passar sågen.
Och framförallt en återförsäljare som försöker att hjälpa till så gott det går.

Kom ihåg att selen ska trycka över midja och höft men vara lös vid axlarna.
Axlarna ska absolut inte ta vikten för sågen.
Selen ska vara så skön att bära att du knappt märker den.

Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

hpskog  
#649609 Jag är liten som ett mellanstadiebarn och tycker att Husqvarnas såg och sele passar mig perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Nevyn  
#649619
hpskog skrev:Jag är liten som ett mellanstadiebarn och tycker att Husqvarnas såg och sele passar mig perfekt.


Oj! Det låter ju bra! Vilken Husqvarna sele använder du? 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Avslutat-02  
#649623 Om du är så pass liten till växten, så bör det vara en Hva 345/545 som du använder

Alltså antingen en balance x
Eller en balance xt sele..

Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

hpskog  
#649628
1591802303_20200610_171106.jpg
Jag kör med Husqvarna 555.
Jag byter såg varje säsong men kan använda selen fler säsonger. Hittade en oanvänd sele i garaget som du kan få. Skicka pm med din adress så skickar jag den.

Användarvisningsbild

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Williamm  
#649629 Varför byter du såg varje säsong?

Avatar Fallback

Re: Röjsele X-TREEM, passar oss småväxta?

Avslutat-02  
#649630 Garanti, slipper beskymmer med att laga.
Kostnader i onödan.

Sedan så bör inte mellanskillnaden bli så stor heller om han/hon byter såg varje säsong..

Smart, riktigt smart. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).