Motorsåg och handhållet

Ojämn gång Husqvarna 560

20 inlägg 5931 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämn gång Husqvarna 560

fn76  
#622428 Har en 13 månader gammal Hva 560 som alltid gått bra fram till idag då jag sågade till tom tank. Tankade och drog igång sågen och nu har den ojämn gång om jag gasar ca 70%. Gasar jag fullt så dör den. Har rengjort luftfilter som inte var smutsigt och kollat tändstift som såg bra ut. Sågen har inte gått så mycket.
Kan det vara autotune? Vad kan man göra själv?

Video på när jag håller gasregöaget still på ca 70 %




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Ferguson system  
#622430 Prøv å la saga stå på tomgang i ca. ett minutt, for så å belaste saga hardt i en stokk. 5-10 min. Se om det hjelper.

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#622439 Byt stift...

Att lägga sågen på sidan eller belasta gör ingen större skillnad, auto tune kompenserar ja, men sågen har annat problem än just auto tune inställningen....

Låter mer som brist i tändningen...

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622531 Så där lät min när ett elektroniskt styrt spjäll i förgasaren kärvade.

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#622543 Åk till en handlare och be dem göra felsökning på förgasaren och kalibrering av sågen.

Även byta mjukvaran.

Byt stiftet på en gång..

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

fn76  
#624611 Jag bytte tändstift i sågen och använde den när jag fällde en björk. Gick till en början bra men den gick bara sämre och sämre. Efter en halvtimmes sågande stängde jag av och bytte till annan såg. Har lämnat in på service och får återkomma med vad de hittat för fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#624614 Tändspole satsar jag några kronor på...

Låter som den förstör stiftet under körning..
Händer lite då och då med defekta spolar.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

fn76  
#632074 Nu en månad senare har jag fått tillbaka sågen. Allt gick på garanti och tur det för de på serviceverkstaden fick byta mer och mer för den ville inte gå bra. Det som byttes var insugningsrör, komplett tändmodul, förgasare kit och en packning.
Har inte hunnit testa den än, blir väl till helgen. Får hoppas den går bra igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#632079 Alla uppgraderingar...hmm varför gör man inte detta innan man lämnar ut sågen till kunden....suck......

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

fn76  
#649513 Sågen krånglar igen på exakt samma vis. Har inte hunnit fälla många träd sedan den lagades. Inlämnad igen på service. Får höra vad Husqvarna har att säga. Laga sågen så att den funkar eller släng den och ge mig en som funkar. Det är trots allt en proffssåg och de ska funka.


   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#649517 Den pumpar och lägger av, pumpar och lägger av...... skulle gissa på bränslenålen...
Och att datan kompenserar för detta så gott det går....

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

DalslandsAnders  
#649679 Exakt så var 550 som jag grejade med, o då var det dålig jord (jordkabeln under förgasaren)
Dom kan ju ha missat att dra åt den, när dom bytte (tydligen händer det :) )

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#649684 Tål ju alltid att kolla... 👍

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

fn76  
#649690 Tack för synpunkter. Får tipsa verkstaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång Husqvarna 560

Avslutat-02  
#649693 Känns väl lite illa det också va? Detta ska de ju kunna redan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).