Motorsåg och handhållet

Husqvarna 244 rx, tändspole?

22 inlägg 8724 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649390 Hej

Har en Husqvarna 244 rx röjsåg som jag misstänker att tändspolen har gett upp på. Bara la av efter man släppte gasen och efter felsökning så ger den ingen gnista för prövade även med ett annat stift som jag vet fungerar. Så har nån här en fungerande tändspole till en sådan? Är en Sem spole med nr TS13-01, 10110600.

Mvh Tobias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Rotvältaren  
#649470 Här hittar du artikelnumret för tändspolen:
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... n-flywheel

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Avslutat-02  
#649473 Jag har både spolen och förstärkaren..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Rotvältaren  
#649474 Det är högsäsong för gräsröjning och leveranstiderna från Kina kan bli långa, annars hade det kanske varit ett alternativ:
https://www.aliexpress.com/item/4000831 ... web201603_

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Avslutat-02  
#649475 Med såna priser på kina delar är det knappt värt att sälja begagnade delar längre...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Rotvältaren  
#649478
vinterrojarn skrev:Med såna priser på kina delar är det knappt värt att sälja begagnade delar längre...


Säg inte det, du har en konkurrensfördel och det är att du kan leverera relativt snabbt. Behöver man röja gräs och maskinen är paj så kan det vara värt att betala lite extra för att få reservdelarna snabbt

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Avslutat-02  
#649488 Ja jo..men då får jag bara dåligt samvete...
Och känner att jag utnyttjar situationen...
Är nog en dålig säljare...och värdelös människa när det kommer till såna saker....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649525 Har kollat upp lite mer och firmorna häromkring är inte billiga med spolen drygt 1000:-, är inte så sugen att lägga ut dom pengarna på en såpass gammal maskin som man dessutom har fått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649526
vinterrojarn skrev:Jag har både spolen och förstärkaren..

Vad skulle du ha för det isf? Vart sitter förstärkaren? Har inte skruvat så mkt röjsågar då man bara använder den hemma. Ska kolla med en till här lokalt, går jag bet där så hör jag av mig. Tack för svar 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649527
Rotvältaren skrev:Det är högsäsong för gräsröjning och leveranstiderna från Kina kan bli långa, annars hade det kanske varit ett alternativ:
https://www.aliexpress.com/item/4000831 ... 4ca7-9474- 63ff7a982621&algo_expid=def6934d-808d-4ca7-9474-63ff7a982621-15&btsid=0ab6d59515917303193688279e568e&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_


Får jag inte tag i nått som fungerar här så är ju detta ett bra alternativ, för då går det ju kanske att få igång den nästa säsong isf 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Avslutat-02  
#649563
Tobias O skrev:
vinterrojarn skrev:Jag har både spolen och förstärkaren..

Vad skulle du ha för det isf? Vart sitter förstärkaren? Har inte skruvat så mkt röjsågar då man bara använder den hemma. Ska kolla med en till här lokalt, går jag bet där så hör jag av mig. Tack för svar 👍


100 kr för båda plus 99 kr i frakt.
Jag har flera liknande.
Dessa vet jag fungerar.

Förstärkaren är den du hade på bilden.
Spolen sitter vid svänghjulet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649568 Är själva spolen svår att komma åt? Tack för info med 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Avslutat-02  
#649580 Nej då.
Lossa på HELA startapparaten, aldrig på den runda delen för då flyger fjädern...

Sedan sitter spolen till höger innanför, alldeles vid svänghjulet.
Avstånd till hjulet ska vara 0.25.
Men går utmärkt med ett vikt papper..
Vik en gång och lägg dit så är det klart.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

Tobias O  
#649608 Hej igen, köper gärna delarna av dig. Hittar dock inte vart man skickar privata meddelanden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 244 rx, tändspole?

totte  
#649639 Klicka på Vinterrojarns namn ovanför hans inlägg. Till höger i nerkanten på en ruta hittar du en ikon som ett litet kuvert, med hjälptexten "Skicka personligt meddelade". Bara att skriva rubrik och text sen i rutorna som kommer upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).