Öppna kategorin

Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? deponi?

11 inlägg 3449 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? deponi?

kungsis  
#649175 Jag har hjälpt en granne och gräva för att han ska plantera en häck. I samband med grävandet pratade vi med en granne om han ville ha de övertaliga massorna. Han blev glad och ville gärna ha dem. Till saken hör att han nyttjar en bit mark, bredvid hans tomt, som inte är hans, som något man skulle kunna kalla deponi. Vi började tippa några lass. Sedan kom markägaren och sa att vi inte fick göra så. Har väl aldrig varit några problem tidigare, men ok, vi tog bort det. Deponi, eller sådant som påminner om det, kan ju vara besvärliga saker, så nu i efterhand kan vi väl konstatera att vi var lite blåögda som litade på grannen. Efter en stund visade det sig att en annan granne blivit störtförbannad och ringt markägaren och påpekat att vi gjorde "fel". Den grannen är tydligen rasande över att min kompis ska sätta en häck. Han har tydligen inte blivit tillfrågad, vilket han anser ser att man skulle gjort. Kompis har tidigare pratat med honom och nämnt det, men nu är det tydligen fel. Ok, så är det med det. Men det jag funderar på är om "tjurgrannen" kan ha åsikter om hur vi hanterar överblivna massorna. Kan det kanske t.o.m vara så att det räknas som miljöfarligt avfall. Kan den andra grannen få skit om han åker in och tar våra massor och använder det till att plana ut sin tomt. Det är inte detaljplanerat område. Kan 4 hus räknas som "sammanhållen bebyggelse". Inte för att jag tror att det iof har betydelse.

Mvh
Kungsis



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

machonisti  
#649183 Helt normal grannsämja! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

svampbob  
#649185 Ja schaktmassor räknas som avfall om du tippar dom bara för att bli av med dom.
Jag har varit borta från markbranschen i några år och när jag nu i vår behövde bli av med ca 1500 ton schaktmassor så insåg jag hur hårda tolkningarna har blivit. Jag fick fylla i ett rejält formulär och intyga att det inte fanns något farligt i jordmassorna. Sedan ville NCC ha 30 kr + moms/ton för att ta emot massorna. Jag prutade ned till 20 kr. Sedan behövde jag bli av med lite asfalt och då blev det samma cirkus en gång till.

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

bgl  
#649188 NCC är ju ändå en känd ordnad mottagare, det blir ännu större krav vid "fri tippning" på generell mark.
Den som bor i eller nära Närke och har läst nyligen i media om oönskad tippning ska veta att här finns en kunnig och tuff åklagare vid minsta misstanke om regelavvikelse!

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649209
svampbob skrev:Sedan behövde jag bli av med lite asfalt och då blev det samma cirkus en gång till.


Ibland undrar jag om man inte kan få sådana här massor till sina skogsvägar. Är det transporten som är för dyr, normalt? Eller får man inte, helt enkelt?

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

Ekman  
#649278 Förlåt att jag kapar tråden lite men är det ngn som råkar veta hur det är att flytta runt massor på samma fastighet, kräver det någon byråkrati?

Verkar bli mkt massor från ett viltvatten och tänkte använda dem till en traktorväg om det går. Genom ett rejält sankt område..

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

kungsis  
#649342 Tack för åsikterna 😀 Kanske skulle skapat en tråd som handlade om vad man får göra med massor rent allmänt? Är ju givetvis även själv alltid intresserad av hur myndigheter och liknande ser på sådant. Eller är det helt enkelt så att sådant
gör man och struntar i att diskuterar öppet 😎

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

bgl  
#649382 I princip alla vattenåtgärder kräver myndighetskontakter. Det är bara att fråga, dom har synpunkter på det mesta!

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649432 Sveriges yta är fantastiskt kartlagt och underkastat olika intressen. Gå gärna in på en länsstyrelses kartdatabas och klicka på olika kartlager.

Längst uppe till höger finns en "LAGERLISTA" med säker flera hundra olika mer eller mindre överlappande intressen/regler/lagar eller restriktioner kanske man kan kalla det.
https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/ ... 8e21a11950
Försöker du tända alla lager så blir Sveriges landyta höjd ca 1 m, datorn säckar och man blir alldeles "trött" när man kan se med ögonen hur mycket tid som ackumulerats genom åren på att "ta i anspråk" och lägga bestämmanderätt vid sidan av den sk. markägaren.

I min kommun får man inte ändra markens höjd genom utfyllning eller schaktning mer än +/- 0,5m utan att söka sk marklov. Kanske det bara gäller inom detaljplanerat område, men det vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

torpöbo  
#649775 Har sett exempel på när fastighetsägare/villaägare tagit emot "schakt". Såg mer ut som en soptipp än som en villaträdgård. Grannarna klagade o man lider med stackaren som byggt hus på nått som såg ut som blandat rivningsavfall.
Senast redigerad av torpöbo tor 11 jun 2020, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grävt i trädgården, för att plantera häck, avfall? depon

jannee  
#649783 Självklart får man flytta runt massor på sina egna fastighet, detta har man gjort sedan tidernas begynnelse.
Vill du förbättra eller anlägga en körväg är det upp till dig, var du sedan tar massorna är det ingen som har med att göra.
Ex hade jag vägförvaltningen (Svevia) att tippa massorna på en av mina vändplatser när de kanthyvlade en länsväg.
Finns även s.k. gamla allmänningar där hela byn använde för att hämta massor, mest då grus.
Även nu när det grävs för fiber är det flera fastighetsägare som tar emot sten för att fylla ut där det är dålig bärighet.
Vinst och egenintresse för alla parter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).