Skogsröjning

Beräkna arbete

16 inlägg 4536 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beräkna arbete

Fiskaren01  
#649145 Tjena, har precis tagit mig an mitt första jobb som manuellhuggare. Är en oerfaren huggare och ser detta som en utmaning. Området jag skall röja ligger på runt 1ha, tät björkskog där nästan alla björkar har en diameter på 20cm och är mellan 3 och 4m höga. Jag beräknar att hälften av dessa träden kan tas med röjsåg och hälften med motorsåg. Jag kommer även att arbeta i en vääldigt brant backe.

Nu till min fråga, hur lång tid tror de kunniga att detta kommer att ta? Jag har inte en blekaste aning utan har detta som extra knäck under helger vid sidan av studerandet och hade velat ha hjälp att uppskatta.

Mvh Alexander



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Beräkna arbete

Rohdin  
#649149 20cm i diameter och 3-4m höga är nog till och börja med inte korrekt.
Om du menar ca 20cm i omkrets däremot är det lite mer "korrekt".

Svår röjning 0,3-0,6 hektar på en arbetsdag (endast med röjsåg)

Skall ved/virkes tas tillvara på eller endast ligga kvar.

Vid röjning stubb höjd, ska avsågade träd "dras omkull osv" på verkar arbetsfart.

I och med att det är ditt första arbete du tar åt dig.
Tänk på att det krävs utbildning/röj/motorsågs körkort för att försäkring skall gälla på annans mark. Och tänk på att du behöver ha försäkring.
Senast redigerad av Rohdin sön 07 jun 2020, 21:50, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649151 De är 20 cm grova och 4 meter höga? Vilket land är du i?

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

Aleck  
#649154 20cm omkrets verkar mer rimligt. Men som sagt, om man inte tar ut ved så två, tre dagsverk är nog rimligt att räkna med.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna arbete

Fiskaren01  
#649155 Tack för snabbt smidigt svar! Är inte bra på att uppskatta längder som synes! Allt går till flis och maskinisten tar allt som det ligger, så behöver inte flytta runt träden. Har försäkring och motorsågskort ab samt röjsåg a

   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

fura  
#649157 Hur tätt står träden och hur mycket skall sparas?

Användarvisningsbild

Re: Beräkna arbete

Fiskaren01  
#649161 En armslängd mellan träden ungefär, allt skall ner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

fura  
#649166 Jag tog ner all al på en åker även dikeskanter och sälg mot sjökant var lite större yta och på åker fick ej förkomma stubbar eller sly tog mig 90timmar.

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

fura  
#649169 Jag gjorde ved av det som gick resten tog maskinist som grot.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna arbete

Rohdin  
#649186 Då kommer ju nästa fundering över 0,5.
Avverkning anmälan?

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

nilsszzon  
#650020 anmäla röjning?

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

Avslutat-02  
#650022 Nä inte röjningen, men om arealen överstiger 0.5 ha så måste man ha avverknings anmälan inlämnad och godkänd innan man börjar.

Nu är ju detta markägarens problem inte TS:s..

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

nilsszzon  
#650027 behöver man anmäla om man ska röja ett skifte större än 0,5ha?

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

Avslutat-02  
#650028 Nej inte röja alls.
Men om du nu ska avverka allt som står upp på skiftet så bör du ha avverkningsanmälan om det är större än 0.5 ha, annars riskerar du böter.

Oavsett om du röjer omkull allt eller skördar skogen med skördare, så får det inte vara större än så.

Avatar Fallback

Re: Beräkna arbete

nilsszzon  
#650038 det är jag helt med på , men tråden handlade väl om röjning? därför jag var undrande över att man ev skulle anmäla för avverkning.
tänkte så jag inte missat ngt

läste nu att " allt skulle ner" ett par svar ner , detta hade jag missat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).