Motorsåg och handhållet

Röjsåg: Jonsered 2245

37 inlägg 9000 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Joakim S  
#649128
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:Va är det för klantarsle som sätter pekfingergasen upp och ner....idioti...
Och såna ska vara återförsäljare...inte konstigt att Hva har kvalitets problem...

Jo, det kan man ju tycka. Är en hyfsat stor butik, så det är kanske någon ny som får sådana uppgifter. Kände mig själv rätt korkad då jag använde dekomp-knappen för avstängning i början, innan jag hittade avstängningsknappen på undersidan efter att ha läst manualen. 🤣


Men jösses, var det ingen som visade och instruerade sågen och dess funktioner?
Ställde in selen mm?

Då har man frångått Hvas kundlöften och agerat omdömeslöst...illa mycket illa... 😤

Nej. Reagerade en del på det också. Vissa saker kan ju vara bra att veta, som t.ex fettpåfyllning i vinkelväxeln. Köpte en motorsåg på en mindre återförsäljare ett par månader innan, och där fick jag väldigt bra instruktioner.[/quote]
Jag ska sluta att kapa TS tråd nu 😉

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649130 Kapa på bara. 🙂 Det är alltså en FC 2245 jag ska ha? Ska beställa den hos den lokale trampcykelhandlaren som står upptagen som Jonsereds återförsäljare men säkert vet mindre om sågar än jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649131 Fan jag blir riktigt förbannad..
Här fick kunderna alltid en broschyr och genomgång på sågen, broschyren var gällande röjning och hur man arbetar med sågen.

Sedan startade jag den, lät kunden få känna och röra sig som ett med sågen, inställning av selen.
Filning av klingan och skränkning.
Anvisningar om fett påfyllning, service.

Att man dessutom säljer ett så kallat kvalitets märke men agerar som om det vore skräp, gör mig arg...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649132
Skogsola skrev:Kapa på bara. 🙂 Det är alltså en FC 2245 jag ska ha? Ska beställa den hos den lokale trampcykelhandlaren som står upptagen som Jonsereds återförsäljare men säkert vet mindre om sågar än jag.


Ska du ha pekfingergas eller tumgas?
Vilken vinkel vill du ha på växeln?
24 eller 35°?

Vad ska den främst användas till?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649135 Den ska användas som rehabiliteringsredskap för att träna upp min tumme efter olyckan då jag råkade såga av tumsenan. Det var det som var grejen. Har redan tre sågar och ingen till hjälp för tillfället så någon direkt sågbrist är det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649138 Du kan ju annars köpa en tumgas till en Hva 252/RS52 och montera på stihl 480..
Går jättebra, jag körde så i flera år...

Annars så är det en Jonsered 2245/2245W beroende på om du vill ha värme eller ej du ska ha.

24° vinkel och tumgas.
Kom ihåg att köpa med en mejsel till förgasaren också...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649139 Synd att jag skänkte bort min Hva 252. Den var generalslut men gashandtaget kanske hade gått att återanvända. 😀
Är det mycket förgasarskruvande? De sista Stihlsågarna men normalförgasare jag fick tag på har jag ytterst sällan behövt röra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649140 Nä men om inte din handlare har gett den lite fetare blandning så kommer den gå lite för snålt, och då tuggar den bara...
Händer inte mycket.

Då kan det vara bra att ha mejseln för att öka på mängden bränsle... 👍

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649141 Jo, nya sågar brukar man få justera in lite. Men när sågarna blev så bra att man knappt behövde röra ställskruvarna nån gång så hittade de på elektroniken. 🤬

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649144 Och ställde till det igen.. 🤣
Det var en konstig lösning....jag har nästan aldrig behövt ställa mer på sågarna efter att ha finjusterat de en gång...
Och kört på enbart aspen....

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

576xp  
#649202 Husqvarna 545 F, tumgas utan Autotune.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649253 Löste det temporärt med att vrida handtaget ett kvarts varv på en Stihl 480. Blev helt ok även om jag saknar den roterande rörelsen hos Hva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

valtra a 72  
#668173 Har jonsered fc 2245 som ej tål full gas, har provat att justera munstyckena men dessa verkar plomberade. kör på vanlig oljeblandad bensin så kanske man har fått någon beläggning i förgasaren.Verkar krångligt att komma åt den. Tips?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#668176 Nja plocka av cylinder kåpan och sidokåpan.
Där sitter förgasaren till vänster.
Dock är det inte bara plomberingar utan det är fjäderbelastade plomberingar som man måste ha ett special verktyg åt för att ställa skruvarna.

Ser ut som en hylsa och finns att köpa lite här och var..

Jag ska ta och kolla efter bilder på vad du ska ha.

Finns i flera andra trådar här på forumet...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#668177
valtra a 72 skrev:Har jonsered fc 2245 som ej tål full gas, har provat att justera munstyckena men dessa verkar plomberade. kör på vanlig oljeblandad bensin så kanske man har fått någon beläggning i förgasaren.Verkar krångligt att komma åt den. Tips?



Kollat så att inte ljuddämparen sitter igen?
Provat att byta:
Bränslefilter
Tändstift

Kollat efter så att:
Det inte är vatten eller annat i bränslet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).