Skogsnyheter

200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

56 inlägg 11221 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Fredrik Reuter  
#623009
skogaliten skrev:
Om inget annat, så lär de spä på avfolkningen av landsbygden ordentligt.


Jag har inte utredningen framför mig nu men är ganska säker på att de tar upp typ detta i samband med beskogningsförslaget.

Det föreslås att det ska stimuleras för att inte plantera gran utan löv av olika slag, dels på grund av landskapsbilden. Visst löv binder dessutom upp till 50% mer koldioxid än gran enligt utredningen.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

skogaliten  
#623178
Fredrik Reuter skrev:
skogaliten skrev:
Om inget annat, så lär de spä på avfolkningen av landsbygden ordentligt.


Jag har inte utredningen framför mig nu men är ganska säker på att de tar upp typ detta i samband med beskogningsförslaget.

Det föreslås att det ska stimuleras för att inte plantera gran utan löv av olika slag, dels på grund av landskapsbilden. Visst löv binder dessutom upp till 50% mer koldioxid än gran enligt utredningen.


Jag har faktiskt läst grundmaterielet/utredningen, och i bebyggda trakter, så förslås, t.ex. att det ska skapas hagmarksskog med gruppställda träd, och att marken betas, och att det i befintliga betesmarker, ska vara tillåtet med fler träd än idag, för att binda mer koldioxid.

Men det blir liksom lite konstigt där.
För ska man ha betesdjur, så måste man också ha åkermark, för att odla vall och foder till djuren, så hur man då samtidigt ska kunna lägga igen åkermark genom plantering förstår jag inte.

Och börjar man plantera mer träd betesmarker (jag pratar inte om åkermark som används för bete nu, utan om "betesmark/ängsmark"), så kan det bli vissa problem med den väldigt stora biologiska mångfalden som finns just betesmarker/ängsmarker. Många av våra väldigt viktiga pollinera föds på betesmark/ängsmark.
Betesmarker som dessutom redan är "kolsänkor".

Jag upplever det, som att man har väldigt bråttom med att hitta på något, och vill verka handlingskraftig, men man borde nog sätta sig ner, gärna på en stubbe i skogen en stund, för att sedan sitta på en sten i en betesmark en stund, och fundera lite till...

Annars riskerar man att göra fel saker.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623215
skogaliten skrev:
Jag har faktiskt läst grundmaterielet/utredningen, och i bebyggda trakter, så förslås, t.ex. att det ska skapas hagmarksskog med gruppställda träd, och att marken betas, och att det i befintliga betesmarker, ska vara tillåtet med fler träd än idag, för att binda mer koldioxid.

Men det blir liksom lite konstigt där.
För ska man ha betesdjur, så måste man också ha åkermark, för att odla vall och foder till djuren, så hur man då samtidigt ska kunna lägga igen åkermark genom plantering förstår jag inte.

Och börjar man plantera mer träd betesmarker (jag pratar inte om åkermark som används för bete nu, utan om "betesmark/ängsmark"), så kan det bli vissa problem med den väldigt stora biologiska mångfalden som finns just betesmarker/ängsmarker. Många av våra väldigt viktiga pollinera föds på betesmark/ängsmark.
Betesmarker som dessutom redan är "kolsänkor".

Jag upplever det, som att man har väldigt bråttom med att hitta på något, och vill verka handlingskraftig, men man borde nog sätta sig ner, gärna på en stubbe i skogen en stund, för att sedan sitta på en sten i en betesmark en stund, och fundera lite till...

Annars riskerar man att göra fel saker.


Du satte ord på mina funderingar.

Hela världen är en ständigt pågående rationalisering och det krävs ständiga rationaliseringar för att vi ska kunna bibehålla ett lantbruk. Det man förslår är att man planterar lite överallt och det är precis så som man gjort tidigare med tveksamt resultat.
Om man säger att gränsen för att en by skall betas i dagsläget är 20ha och man planterar igen ner till den gränsen så kan man förvänta sig att lönsamhetsgränsen om 20 år höjts till 30ha. Det som då händer är att de kvarvarande 20ha lämnas eller planteras igen.

Detta har hänt tidigare och det finns en hel del exempel i mitt närområde på gamla arrendeställen där Sveaskog och stiftet har styckat och sålt ifrån 2-10ha och planterat igen resten. Då var det en areal som sköttes men nu är den allt för liten och fastighetsägarna på de friköpta tomterna ser skogen krypa inpå mer för vart år.

Det vore ärligare att plantera hela vägen inpå husen än att lämna något som ändå kommer gå åt skogen till nästa generation.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Fredrik Reuter  
#623224 Hej,

Så här står det i utredningen om landskapsbilder:

Även om fokus här är kolinlagring så är det viktigt att också beakta andra värden när aktiva åtgärder vidtas. I jordbrukslandskapet bör fokus i stor utsträckning vara andra trädslag än gran, för att främja landskapsbild och biologisk mångfald. Det slutliga valet av trädslag och åtgärdens omfattning bör till stor del avgöras av landskapet omkring där åtgärden sätts in.


Och:

Att aktivt beskoga jordbruksmark som fortfarande är i produktion är dock olämpligt, eftersom detta skulle kunna konkurrera med
livsmedels- och foderproduktion samt ibland också vara negativt för landskapsbilden.


Gruppställningar och hagmarker finns inte med som ord i PDF:en jag har, pratar vi olika rapporter?

   TS
Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

skogaliten  
#623409
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Så här står det i utredningen om landskapsbilder:

Även om fokus här är kolinlagring så är det viktigt att också beakta andra värden när aktiva åtgärder vidtas. I jordbrukslandskapet bör fokus i stor utsträckning vara andra trädslag än gran, för att främja landskapsbild och biologisk mångfald. Det slutliga valet av trädslag och åtgärdens omfattning bör till stor del avgöras av landskapet omkring där åtgärden sätts in.


Och:

Att aktivt beskoga jordbruksmark som fortfarande är i produktion är dock olämpligt, eftersom detta skulle kunna konkurrera med
livsmedels- och foderproduktion samt ibland också vara negativt för landskapsbilden.


Gruppställningar och hagmarker finns inte med som ord i PDF:en jag har, pratar vi olika rapporter?


Möjligt.

Det finns flera nyutgivna på samma tema, och jag kan ha läst en annan rapport, eller något slags förstudie.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649056 Gran lönar sig ofta bäst på marginalmarker utan EU-stöd. https://www.atl.nu/lantbruk/hur-brukas- ... -reder-ut/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

isteskog  
#649084 Bättre att man fick något slags stöd för att hålla dessa marker öppna på något vis!

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649198 Sedan jag hörde talas om kantmeterstödet så har jag blivit mer och mer förtjust i idén. Ett fälts ekologiska nytta är ofta i hög grad beroende av dess kantzoner.
Annars har vi ju de vanliga areal och miljöstöden men de behöver brukaren för att få lönsamhet i brukandet, om marken är arrenderad så blir det inget kvar av de extrapengarna till jordägaren.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

ananders  
#649199 Vet inte hur stor ekologisk nytta en kantzon gör om den ser ut såhär.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649207
isteskog skrev:Bättre att man fick något slags stöd för att hålla dessa marker öppna på något vis!


Jag får känslan av att det flesta människor i Europa tror att vi har för lite skog och vill att vi planterar mer.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

hfab  
#649210
ananders skrev:Vet inte hur stor ekologisk nytta en kantzon gör om den ser ut såhär.

Det ser ut som ett föredömligt exempel.
Tycker du att något är fel?

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649213
ananders skrev:Vet inte hur stor ekologisk nytta en kantzon gör om den ser ut såhär.


Kantzonen som gör riktig nytta är den till vänster som blommar.

Användarvisningsbild

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

ananders  
#649233
busholle skrev:
ananders skrev:Vet inte hur stor ekologisk nytta en kantzon gör om den ser ut såhär.


Kantzonen som gör riktig nytta är den till vänster som blommar.


Det som blommar står utanför fältet. Den kantzon som inbringar eu-ersättning är den som är "svart".

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649241
ananders skrev:
busholle skrev:
ananders skrev:Vet inte hur stor ekologisk nytta en kantzon gör om den ser ut såhär.


Kantzonen som gör riktig nytta är den till vänster som blommar.


Det som blommar står utanför fältet. Den kantzon som inbringar eu-ersättning är den som är "svart".



Det må vara men jag pratar om kantmeterstöd och inte stöd till kantzoner. Kantzoner förekommer bara på slätten. De delar av landet som riskerar massiv igenplantering omfattas inte av stöd till kantzoner så därför kan vi lämna det därhän.

Avatar Fallback

Re: 200.000 hektar jordbruksmark ska beskogas till 2040

hfab  
#649245
ananders skrev:
Det som blommar står utanför fältet. Den kantzon som inbringar eu-ersättning är den som är "svart".


Är tanken att kantzonen ska fortsätta vara "svart"?
Eller ska nya växter tillåtas etablera sig där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).