Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg

29 inlägg 7483 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Erre  
#648891 Förklara gärna hur du gjorde när den skulle startas.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#648899
Göt skrev:Stihlsågarna brukar ha ett chokeläge ha i det och när sågen tänd till så ska du inte ha choken i mera annars uppkommer det där fenomenet

Stämmer absolut med min erfaring med den sågen och andra Stihlar :-bd
Två, tre drag med choke, och senn av med den och halvgas. Och aldrig choke om den har hostat till och nästan startat. Då är det halvgas.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648922
Göt skrev:Stihlsågarna brukar ha ett chokeläge ha i det och när sågen tänd till så ska du inte ha choken i mera annars uppkommer det där fenomenet


Den dog direkt innan jag hann nudda gasen och få bort choken.

Sen ville den inte mer. Provade i alla lägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648923
Erre skrev:Förklara gärna hur du gjorde när den skulle startas.


Startade direkt i någon sekund med choken, men dog direkt. Sen fortsatte jag att försöka med choken. Tryckte på "saftblandaren" lite mellan varven.

Berätta gärna exakt hur man bör gå till väga. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#648927 I med choke.
Pumpa 3-5 gånger på primerblåsan.
Sedan drar du.
När den tänder så, ur med choke.

Ryck sedan igen och när den startar gasa till den lite så den börjar varva..pumpa gasen några gånger så den pumpar soppa som den ska...

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648961
Freggie skrev:
Erre skrev:Förklara gärna hur du gjorde när den skulle startas.


Startade direkt i någon sekund med choken, men dog direkt. Sen fortsatte jag att försöka med choken. Tryckte på "saftblandaren" lite mellan varven.

Berätta gärna exakt hur man bör gå till väga. 😀

Felet du gjorde var att fortsätta starta den med choken aktiverad efter att den tänt ett kort ögonblick med choke. Då blir motorn svårstartad.

Efter första gången den tänder så skall choken tillbaka till normalläge som Vinterröjaren skrev och alla startförsök därefter göras utan choke men med startgasläget kvar.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648970 Vad menar du med startgasläget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#648971 När du vrider tillbaka spjället från choke till normal läge för att köra sågen, så aktiveras en halvgas på förgasaren,när du då rycker i snöret så får du hjälp av detta för att starta sågen lättare. En motor som är kall kan behöva ha lite gas för att orka gå...

Detta läge avaktiveras när du gasar sågen första gången efter start....

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

jannee  
#648976 Vinterrojarn har EXAKT beskrivet hur man startar en röjsåg/motorsåg och hur det fungerar.
Den såg som då inte startar kan behöva några extra tryck på primärblåsan (om den stått länge).
"Normalt" startar en såg på mindre än 5 drag oftast 3 om det finns soppa framme.
Samma beteende om du kört bränsletorrt.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#648996 Vi som använd sågar i många år kan detta i händerna...
Men det är svårare för nya att känna och veta/höra hur sågen beter sig..

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649011 Bra att använda, alltid!
Spar dragande och ger mindre misslyckade starter.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Tretjak  
#649024 Lånar tråden lite då jag går i samma tankar som Freddie med att välja mellan antingen Stihl FS131 eller Husqvarna 336FR så har jag läst på lite om FS131 och enligt Stihl så kan man köra med tråd/sly/såg men inte med kompostklinga, vet ni om det är en stopper för Husqvarna också?

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#649028 Växeln på en Hva 336 är inte tillverkad för att kunna utföra dessa jobb.
Vidare ska sägas att dessa kan göra slyröjning men de är inte tänkt till att ta stammar grövre än ca 1-1 1/2"..sedan blir de för veka..
Så enstaka stammar går, men den är en kombi maskin, inte bra på något....men duger till det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Tretjak  
#649080 [/img]Hittade en begagnad Husqvarna 535RXT nu på eftermiddagen, hjälm/visir/hörselskydd medföljde.

Får hoppas att detta blir bra.

Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).