Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg

29 inlägg 7423 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny röjsåg

Freggie  
#647982 Jag måste köpa en nya röjsåg då jag gav upp min Jonsered från 90-talet.

Jag har en batteritrimmer till kantklippning men behöver något för att ta några kullar med gräs, diken och en yta på 100kvm med högt gräs, lupiner och vildhallon (små plantor).

Försöker hitta något för max 3500, gärna mindre.

Men bara husqvarna har ju hur många varianter som helst i denna prisklass.

Kravet är sele och gräsklinga+tråd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Jim_the_one  
#648065 Vart i landet finns du? Har en Husqvarna som jag tänkt sälja. Har köpt en batteridriven istället. Minns inte beteckning nu. Men klinga och trimmerhuvud finns det till den.

Men du kanske var mer sugen på en sprillans ny?

Jag finns i södra Skaraborg.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648067 Bor mellan Örebro och Karlstad så det är väl en lite för lång bit att åka tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648156 Står nu mellan Husqvarna 336FR och Stihl FS131.

Men funderar också på om en Stihl FS 55 skulle täcka mina behov.

Skulle behöva input!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#648173 Skulle utan tvekan satsa på en FS131. Den är starkare än FS55 och mycket bättre avvibrerat. FS55 är, sån jag ser det, en ren, klen grästrimmare, som är för svag till att köra en treuddig gräsklinga på som du kan använda på FS131. Den treuddiga är grym om du har många tuvor och ojamnheter där du ska jobba, och mycket bättre än det s.k. gräsbladet (fyrkantig) du kan använda på FS55. Jag har även körd FS131 med sågklinga i skogen i klenröjning för att släppa bära på dom stora röjsågarna. Funkade bra.
Senn har FS131 fyrmixmotor, och det gör att den har bra bottendrag och den larmar inte på samma sätt som en ordinari tvåtaktare, så grannarna gillar den ochså :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#648307 Fick göra service på en FS130 i kväll. Efter fem år med treuddkniven i en diger trädgård behövde den nytt luftfilter, nytt stift, lite slipning av kniven och påfyll av fett i vinkelväxelen. Senn gick den som en dröm igen. Fruntimmeret som körer den gillar den hemskt eftersom vikten är låg och den alltid startar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648312 Det blev en FS 131! Imorgon blir det ut och rensa upp lite runt tomten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#648315 Grattis @Freggie :-bd
Du får dela med dig hur den känns och om den gör jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Tretjak  
#648821
Freggie skrev:Det blev en FS 131! Imorgon blir det ut och rensa upp lite runt tomten!



Skriv gärna några rader efter ett par dagars användning.
Jag går i samma tankar som du att införskaffa någon av dessa två maskiner till landet där dom kommer att gå mestadels för trimning av gräset som klipparen inte lyckats ta men har också två allmänningar med ljung, sly o ungträd som kommer att behövas röjas med jämna mellanrum.

Hur upplever du selen?
Den ser vid en första anblick väl enkel ut men den kanske gör jobbet med bravur.

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648835 Har nu kört en stor äng med småsly, vildhallon, lupiner osv. Körde med slyklingan och det var en fröjd. Tills det dök upp en sten .😆

Har kört trimmerhuvudet också och jag måste säga att det är en riktigt trevlig maskin.

Vart lite besviken när det tog 30 drag att få igång den idag dock. Trodde nyare maskiner skulle gå igång lättare än så...

Selen tycker jag är skön, var lite trött i ena axeln efter en timmes körning men det har nog med inställning av selen att göra. Har vara haft enkelsele tidigare så jag har inget att jämföra med.

Jag tycker det är svårt att hålla jämn låg gas när man kör gräs, men jag har inte kört så mycket röjsåg så det kanske är handhavandes fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Tretjak  
#648849 30 drag, det får man hoppas att du slipper framöver och att det inte är en modellsjuka.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#648876 30 drag!!! Det var 24 för många...

Den bör få lite mer på inställningen...

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Freggie  
#648881 Hur ska jag ställa den då?

I instruktionsboken står det att den är inställd "perfekt från fabrik. Den startade någon sekund vid första drag men sen ville en inte. Tog paus efter ca 15 drag och körde lika många till så kom den igång till slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Göt  
#648882 Stihlsågarna brukar ha ett chokeläge ha i det och när sågen tänd till så ska du inte ha choken i mera annars uppkommer det där fenomenet

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Avslutat-02  
#648887 En ny såg ska tända direkt på inom 6 drag..
Annars ska den tillbaka till återförsäljaren...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).