Verkstan

växellådshaveri zetor 5245

56 inlägg 26330 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

snurra  
#426681 :-BD

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#426707 Ska försöka ge tillbaka lite information så även andra kan ta del av erfarenheten gjord. Ska försöka beskriva bilderna.

Först har vi plåten som täcker över växelspaken med förare. Den täcker också över de två spakarna till kraftuttag/hydraulpump samt hög/lågväxel. Dessa sitter på min traktor med 4 st 13mm bult. Två på var sida.
När man har tagit bort plåten kommer man åt infästningen för växelspak och dess förare som ska gå ner i slidrarna där inunder. Den bilden kommer här.


Sedan när jag plockade bort bultarna som håller kåpan för själva växlespakskonstruktionen med förare såg det ut så här. Här ser man sliders.


Efter mycket testande med att föra dessa i olika kombinationer kom jag på efter att fått informationen hur de skulle stå för friläge. På den här bilden har jag ställt dem för friläge.


När man sedan sätter tillbaka kåpan med växelspakskonstruktion gäller det att få ner föraren i spåret, flertalet försök så ville den ner framför (nedåt i sista bilden). Då blir det som det hände för mig att backen kan man få i för då står föraren snett i sida och när man vickar spaken för ettan bryter man åt fel håll på slidern och backen puttas i. Av den anledningen fick jag i backen när läget på spaken var för 1áns växel men detta är förklaringen till att det blev så.

När spken kom rätt i spåret på bilden fungerade växellådan som inget någonsin hade hänt :shock: ... trots att mina armar och händer var rispade och kolsvarta och promenader upp i berget fram och åter som skulle få en fjälljägare att verka lat :lol: Nä då skämt o sido, fagerlund vad skönt att det gick till sig så att säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426764 Ser ut som på min 6045, skär du väck golvplåten över växellådslocket. Så behöver du inte lossa växelspak utan tar hela locket, så fixar du det på en kvart.
Kan ju glädja dig med att det lär inträffa igen!!!

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#427019 Ja det lär det nog säkert göra kan jag tänka så det är nog bara att ta upp ett hål i plåten så man slipper skruva bort den också nästa gång !

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

åberg  
#427314 Ibland går det från moll till dur, det var roligt att det gick bra för dig. :-BD

Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

ananders  
#427352 Roligt att det inte var något allvarligare iallafall. :YMPARTY: :YMPARTY:

Nu när jag sett dina bilder och läst om orsaken till problemet så droga jag mig till minnes att samma sak har hänt mig med en Volvo 600 för 6 - 7 år sedan.
Där gick många dyra tankar igenom huvudet innan man fick av locket på växellådan och såg vad som var galet.

Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

Göt  
#427366 kommer ihåg att det hände på grållen också

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

rikard_e  
#427405
Göt skrev:kommer ihåg att det hände på grållen också

Grållen och 35:orna är mästare på att bli slitna i växelföraren.

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

j-eg63  
#427411 På min MF 185 låste sig växelspaken som för dig "husqvarna_med_sthil" är nog dryga 20 år sedan . En traktorkunnig reparatör satte i en större mejsel där oljepluggen sitter bredvid växelspaken o bröt till växelföraren klart 5 min jobb Har aldrig hänt igen senare . Så det kanske inte blir någon andra gång du får detta problem Vem vet?

Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

simemm  
#648826 Tacka gudarna för den här tråden! Min 5245 fick exakt samma problem med lådan fast i backen. Tack för bilder och guidning för nu löste det sig på ett par timmar 😃

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

Teebeen  
#706256 Måste bara skriva och tacka trådstartaren för den utförliga beskrivningen, när detta fenomen hände på min 7745 var man givetvis längst ner på lägdan och fullt lass på timmervagnen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).