Traktorer och processorer

Hydralpumpsbyte?

12 inlägg 4203 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64758 Har en deutz 5206 med ca 1400h gångtid. På vintern när det är neråt 5-10gr kallt så låter hydralpumpen ganska illa tills oljan fått upp tempen och det försvinner. Oljenivån är ok, filtret är nytt, det sitter väl iofs på trycksidan ändå. Kör med 10/30 kombiolja samma sort som till motorn. Är pumpen sliten eller får den inte tillräckligt med olja pga av tjockleken vid kyla. Hade tänkt ta lös pumpen för en inspektion före vintern men om nån kan säga att det är oljan det beror på så kanske jag slipper det. Det sitter inget nätfilter alldeles vid pumpen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

massa-ved  
#64779 Det där är inte helt ovanligt på Deutz. Pumpen ska suga oljan genom en sil i växellådan via ett 1" rör fram till pumpen. När det går nedåt 15 -20 minus blir det lite problem. Ibland så läcker packboxen i pumpen så den suger luft men då brukar problemet vara även när det är varmt ute inte bara vid flera minusgrader. Kör du mycket när det är -10 eller kallare ska du nog byta till en annan olja.

Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64818 Jag har ju en egen behållare åt hydraloljan. På vissa är det väl växellådsoljan som hydraliken använder. Så då är det väl egentligen bara å skicka i en tunnare olja eller? Tycker iofs att hydraliken låter mer än på andra traktorer vid belastning nu på sommarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64834 Har nu hittat på var den där silen sitter och då traktorn har haft en returslang nerstucken i påfyllnigs lhålet i många år, alltså har det kunnat kommit ner skräp där och flödet genom silen är säkert nedsatt. Hur lätt är det å komma åt den där prylen då?. Lär hytten av kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64838 Efter en snabb koll kan jag bara konstatera att traktorn inte har den inringade saken på bilden, röret sitter direkt på hydralklumpen. Då borde väl flödet fram till pumpen vara ok iaf. Nån med andra inputs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydralpumpsbyte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64840 Kan man ta lös ingående rör vid pumpen och blåsa med tryckluft baklänges för att säkert
se att det är öppet?
Det kanske är ett silfilter som börjat gegga igen?

Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64844 Jo det går har bara inte kommit så långt än. Men vad jag vet så sitter det ingn sil nånstans. Silen på bilden verkar inte vara standard.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

massa-ved  
#64873 Då är det samma system som DX serien de har separat oljetank och filter och där sitter tanken högre än pumpen så det brukar inte vara så stort problem. När det är det andra systemet sitter silen i botten på växellådan finns inget filter på dem. Men det är likväl en lång sugledning fram till pumpen. Ä det bara när du har startat den eller hela tiden?

Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#64876 Det låter när man startar men minskar när oljan får upp tempen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#65046 Så här ser resten av systemet ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

Ingoberra  
#65140 Har nu tömt systemet och konstaterat att det är fritt flöde fram till pumpen. Var iväg till granngården och köpte en mineralhydralolja shs 46. Kan jag hälla i den utan å få några problem med styrväxel eller 3punkt utifall oljan är för tunn. Tex står frontlastaren upphissad över natten så har den ju sjunkit en bit till nästa dag men det är väl bara ventilen som inte tätar 100%.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralpumpsbyte?

massa-ved  
#65164 Den oljan är den vanligaste i hydraulmaskiner idag den används i grävmaskiner, lastmaskiner och andra hydraulsystem.
Borde inte bli några problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).