Skogsröjning

trimmerskydd hva 555fxt

18 inlägg 4387 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

trimmerskydd hva 555fxt

Tjärstubbe  
#648637 Hej
Är det någon som monterat trimmerskydd på sin 555fxt?
Hade förväntat mig någon form av instruktion till denna, men inte då.
Tror väl att jag har hyfsad koll på detta men plåtbrickan markerad med röd, vad har ma den till?
Gröna ersätter befintliga och fäster svart, eller?
Den blå ringen struntar vi i 🙂
Är det något mer man behöver tänka på?

Daniel



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648649 Ta och skruva ur skruvarna till växeln.
Skruva dit plåtbiten, och dra åt ordentligt.

Sedan monterar du det röda skyddet, börja med att haka i det i sidan, sedan så skruvar du fast med skruven som ska sitta på höger sida...

Man bör ta bort klingskyddet också innan..

Användarvisningsbild

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Tjärstubbe  
#648840 Tack
Grejerna monterade, nu ska man bara hinna ut och snygga till ägorna oxå 🙂
Plåtbrickan är den tänkt att sitta mellan trådkasseten och växeln? monterade den inte, men ser ut att kunna passa där.

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

källefall8  
#648844 På gräsröjare är plåtbrickan till för att gräs inte ska ta sig in i nedre lagret, monteras ovan trimmerhuvudet ja. Den bör nog passa även på en skogsväxel

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648877 Nja den undre brickan är till för att inte gräs ska lägga sig och bränna sönder trimmerhuvudet och därmed skapa ytterligare värme som sedan går upp i lagren på växeln som är tillverkade i plast och då skapa haveri.

Samt att om brickan ligger där så drar inte grejerna åt sig så förbannat...

Användarvisningsbild

Re: trimmerskydd hva 555fxt

xetkexet  
#648907 Jag funderade mycket över plåtbrickan/koppen. Mailade till slut Husqvarna och frågade eftersom jag inte förstod hur den skulle kunna vara monterad på skogsröjaren (frågade ÅF men de hade ingen aning). Jämförde även med RX och såg hur det var byggt där.

Fick följande svar av Husqvarna:
Dock så satt inte min plåtkopp ihop med medbringaren som Husqvarna pratar om i slutet (gjorde det däremot på min kompis RX)

Jag har själv en 545, men jag tror det ser lika ut.

Denna sågen är i första hand en röjsåg för skogsröjning.
Därför har det blivit så att vi fått kompromissa för användningen av trimmerhuvud.
Så tyvärr kommer inte den plåtkopp ni fått med passa denna.
Men det är inga som helst problem att använda maskinen utan denna.



På växeln sitter en liten pigg som förhindrar att grenar kommer mellan och låser klingan när man går och röjer i skogen.
Tyvärr kommer då denna pigg i vägen när man vill montera plåtkoppen när man skall trimma gräs med trimmerhuvudet.



På plåtkoppen sitter medbringaren som du får ta bort med en mejsel eller liknande så du endast monterar medbringaren när du skall trimma gräs.


/Per

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648910 Va! Seriöst? Hade verkligen inte din återförsäljare en aning?
Idioti...

Jag har sålt Jonsered i 15 år. Men aldrig varit med om att en som säljer dessa maskiner inte har vetskapen om det de säljer....jösses..
Och Hva med sina värdelösa svar....

👎 👎
Att sågen är designad för skogsbruk har inget med brickan att göra...den sitter på alla dessa sågar oavsett om det är en gräsröjare eller skogsröjare...utan följer med skyddspaketet....

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

källefall8  
#648917 Nej VR, det sitter faktiskt ingen bricka på skogsröjarna. Medbringare och stödfläns men ingen plåtbricka/kopp
Senast redigerad av källefall8 lör 06 jun 2020, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648919 Nä den följer med skyddspaketet som man köper till en gräsröjare om man ska trimma.
Och jo den går att få med i beställningen på en skogsröjare.

Och jag har ej alias VR.

Men vad vet jag....
Har bara sålt i 15 år..
Och ändå så vet jag mycket väl vad som följer med eller ej, och vad sakerna är till för eller ej...
Vilket man kan och bör göra som återförsäljare eller hur?

Vem fan instruerar inte kunden hur man monterar sin maskin korrekt?
Ja vid näthandel...men över disk är det en självklarhet.

På stihl följde dessa med oavsett och jag plockade alltid bort brickan vid skogskörning, tyckte inte klingan satt tillräckligt annars..

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

källefall8  
#648931 Du skrev att ”den sitter på all dessa sågar oavsett om det är en gräsröjare eller skogsröjare” det gör den inte och det var det jag påtalade. Skyddspaketet må vara en annan sak.
Får be så mycket om ursäkt om jag förnärmade dig som gammal kunnig försäljare.

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648938 Halkade på telefonen, så det blev lite fel.
Men det rättade både du och jag till...

Nja inte förnärmad, men ytterst förbannad över att en återförsäljare inte kan sin produkt....hur fan kan man då sälja...

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

källefall8  
#648942 Det blir tyvärr fler å fler som säljer sånt som dom inte har kunskap om. Kollade lite på videon från Lantmännens skogscenter, den unge killen hade nog lite koll men han som var produktchef verkade mest ha läst i katalogen.

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648944 Suck...ja kunskap om hur grejerna ska fungera och användas är nog lika med noll... tyvärr.

Ungefär som när man ringer kundtjänst på Hva...

Användarvisningsbild

Re: trimmerskydd hva 555fxt

xetkexet  
#648979 Dåliga åf eller ej så går inte brickan montera på min såg i alla fall, pga anledningen Hva framför (okunniga eller ej).

/Per

Avatar Fallback

Re: trimmerskydd hva 555fxt

Avslutat-02  
#648984
$matches[2]


1591515494_screenshot_20200607-093711.png


Piggen gör ingen skillnad alls om det fastnar eller ej...
Den bricka du skulle ha fått med ligger på insidan av växeln, alltså inte utanpå som den som är till 555RXT växeln.

Dessa brickor fanns till Jonsered och var aldrig något problem att beställa..

Piggen är ej till för att undvika fastkilning utan för att inte träden ska spänna sönder huset som hände på de tidigare växlarna..
Så ännu en gång vet man inte vad man pratar om..
Där piggen sitter är växeln som skörast.
Så där gick den ofta sönder när proffsen sågade hela dagarna ,då kom man på detta.
Denna pigg fanns på 355 redan efter någon vecka.

Gräsväxeln har den inte pga att man inte bör köra med den växeln i skogen.
Mest pga att skyddet som skall monteras ökar vikten på växeln och medför då att balansen blir fel på sågen för skogsröjning.

Tråkigt att du inte fått rätta informationen av de som verkligen vet något på Hva.

Är någon verkligen intresserad av en gräsväxel till Hva 555 så har jag en begagnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).