Skogsmiljö och Trädlära

Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

13 inlägg 5047 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Torbjörn Johnsen  
#648448 Jag besökte SLUs försökspark Tönnersjöhedens i veckan och fick en dags exklusiv rundvandring tillsammans med platschefen Ulf Johansson. Vi tittade på många olika försök och det kommer att bli några artiklar här framöver. Ett intressant försök var en ny serie trädslagsförsök som lagts ut för att framför allt testa snabbväxande hybridasp och poppel mot tall och gran på skogsmark. Försöksytor har lagts ut på 15 lokaler i södra, mellersta och norra Sverige och i beskrivningen av försöksserien skriver man så här:

Poppel och hybridasp har främst använts på före detta åkermark men om de skall bli betydande måste även odling ske på skogsmark. I syfte att utveckla metoder för etablering av trädslagen på skogsmark samt undersöka på vilka ståndorter trädslagen passar har vi etablerat ett landsomfattande fältförsök på 15 lokaler där det två snabbväxande trädslagen jämförs med tall och gran. Förutom trädslag testas också effekter av markberedning och gödsling. Resultat två-tre år efter plantering visade att markberedning är absolut nödvändigt för poppel medan hybridasp var mindre påverkad av markberedning. Gödsling har ännu inte gett stora skillnader i tillväxt eller överlevnad. Hybridasp hade god överlevnad i hela landet medan poppel hade dålig överlevnad i söder. Försöken kommer att övergå till långsiktiga produktionsförsök.


Nu är fasen där man studerade plantetableringen avklarad så den här försöksserien övergår till att bli ett produktionsförsök. Alltså ett försök där man jämför hur mycket virkesvolym de olika trädslagen producerar över tid. I södra Sverige finns även förädlad vårtbjörk med i försöksserien men björken finns av någon anledning inte med i mellersta eller norra Sverige. Det hade onekligen varit intressant att se. Allt plantmaterial som använts representerar högförädlat material.

Varning för poppel
Jag skrev i en tidigare tråd om poppel (Poppel - krävande snabbväxare) om att den visats sig svår att etablera på skogsmark och den här försöksserien visar detta väldigt tydligt. Speciellt i södra Sverige verkar det knappt gå att få den att överleva på skogsmark även om man markbereder. I norra Sverige har den gått lite bättre men forskarna anser att kunskapsunderlaget när det gäller poppel (på skogsmark) inte är sådant att man kan rekommendera någon att plantera trädslaget på annat än åkermark idag.

Stängsel
Alla försök utförs inom hägnat område för att undvika viltbete. Ska man t ex odla hybridasp är det ett måste då den är mycket begärlig för allt klövvilt. Det kan ju även i viss mån gälla björken som man har med i försöksserien i södra Sverige (och givetvis också tallen).

Få jämförande studier mellan olika trädslag
Trots att det forskats så mycket om skogsträden i Sverige, framför allt barrträden, så finns det få studier som jämför tallen och granens produktion på samma marker. De få som finns visar att tallen hänger med bättre än vad man tror på bättre boniteter. Den här försöksserien kommer därför att bringa intressant kunskap även inom detta område.

Åtta år sedan plantering
Försöksytorna som vi tittade på i Tönnersjöheden och som det finns bilder från här nedan, planterades 2012 på en mark som klassats som G32. Träden har alltså vuxit i åtta växtsäsonger (plus plantåldern). Det här med ståndortsindex är lite svårt för ”köttögat” i Tönnersjöheden. Eftersom markerna är f d ljunghed och ljungen är en fröbanksväxt så växer det en massa ljung här och där på hygget. Det är man inte van att se på en G32:a. Men tittar man på gamla stubbar så kan man se att den förra grangenerationen vuxit sig rejält grov innan den höggs ner.

1591281069_2e2dff6a-8273-4dac-bba0-2c0a4040377c.jpeg


Poppeln är i princip helt utslagen i försöket och i de ytorna där det skulle varit poppel blir det istället en yta för "fri inväxning” som kan följa med som jämförelse. I övriga ytor spirade växtkraften i nyligen röjda bestånd av tall, gran, björk och hybridasp. Delar av försöken har gödslats regelbundet sedan planteringen men det går ännu inte att se någon skillnad mellan gödslat och ogödslat.

Björk och hybridasp rivstartar
Fram till för något år sedan växte björken och hybridaspen ungefär lika snabbt. Ca en meter per år på höjden. Men nu drar hybridaspen iväg och snittar på 1,5 meters höjdtillväxt per år medan björken fortfarande snittar runt metern. Snacka om att hybridasp är ett ”turboträd”! Idag ligger björken runt 9-10 meter i höjd och hybridaspen runt 12. Granarna och tallarna växer så det knakar men är ändå ohjälpligt efter med sina 5-6 meter i höjd. Möjligen tappade granarna lite fart p g a torrsommaren 2018?

Tittar man på grovleken så är hybridasparna avsevärt mycket grövre och har därmed en betydligt högre stamvolym. Fortsätter det att växa på höjden i samma takt som nu är de uppe i 27 meter om 10 år!

Björken överraskar
Det geografiska området där Tönnersjöheden ligger hör inte till björkens ”hemmaplan”. Naturlig björk växer sämre än vad den t ex gör längre upp i Svealand eller södra Norrland och kvalitén brukar heller inte vara så mycket att yvas över. Den förädlade björken får visserligen betydligt bättre kvalité här och den växer även avsevärt mycket bättre än den naturligt föryngrade. Men enligt Ulf så producerar den inte mer än ca 30% av volymen för gran på motsvarande mark men då pratar vi typ G32-G36.

I de här försöken har björken startat väldigt starkt och det återstår att se hur den utvecklar sig över tid. Det är dock som sagt synd att björken inte finns med i den här försöksserien i Mellansverige eller Norrland. Björkarnas ursprung är Ekebo 5, växthusplantage.

Hur går det i tall & granmatchen?
Det blir också intressant att se. Fram till nu håller tallen och granen i stort sett jämna steg. Bland tallarna (som kommer från plantagefrö) så fanns ganska många som hade skaplig kvalité trots att de haft mycket utrymme att bre ut sig. Ännu finns inga produktionsdata registrerade men det ska bli intressant att se när de första mätningarna görs.

Här kan ni se lite bilder på de olika trädslagen (utom poppel) med Ulf Johansson som höjdreferens.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 04 jun 2020, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Richard B  
#648496 Verkligen intressant! Tack för att du delade. 👍 🙂 🌲

Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Torbjörn Johnsen  
#648499 Glömde lägga in den här bilden på var de olika försöksytorna i den här serien är belägna. Notera även spridningen i olika SI.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

SkogsBasse  
#648559 Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.

Avatar Fallback

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648560
SkogsBasse skrev:Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.


Åryd och Sävsjöström är namn jag känner igen från andra försök. Sävsjöström var jag på tallexkursion med SLU för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Torbjörn Johnsen  
#648561 Tror att den vänstra röda är Tagel, den i mitten Åryd och den svarta till höger är Sävsjöström (T22)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Torbjörn Johnsen  
#648614
SkogsBasse skrev:Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.


Kul! Ta lite bilder i så fall 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648622
Torbjörn Johnsen skrev:
SkogsBasse skrev:Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.


Kul! Ta lite bilder i så fall 👍


Får pallra mig bort någon gång. Åryd har jag inom gångavstånd.

Då har jag ett ärende o gå in o titta. 😀

Avatar Fallback

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

alias  
#648625
Vedmaskin skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
SkogsBasse skrev:Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.


Kul! Ta lite bilder i så fall 👍


Får pallra mig bort någon gång. Åryd har jag inom gångavstånd.

Då har jag ett ärende o gå in o titta. 😀


Blir det inte kortare att förflytta sig om du tar en simtur? 😉

Man kan ju gissa att försöket är beläget någonstans på Skogssällskapets marker...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648635
alias skrev:Blir det inte kortare att förflytta sig om du tar en simtur? 😉

Man kan ju gissa att försöket är beläget någonstans på Skogssällskapets marker...

MVH
Alias


Har inte koll på alla ytorna. Det kan vara nån som gränsar intill sjön.🏊‍♂️

Men annars finns en som gränsar intill Vitarörsvägen.

Avatar Fallback

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

alias  
#648712
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Blir det inte kortare att förflytta sig om du tar en simtur? 😉

Man kan ju gissa att försöket är beläget någonstans på Skogssällskapets marker...

MVH
Alias


Har inte koll på alla ytorna. Det kan vara nån som gränsar intill sjön.🏊‍♂️

Men annars finns en som gränsar intill Vitarörsvägen.


Vet inte heller exakt var försöket är utlagt. Hade bara för mig att Skogssällskapet har mycket mark både mot sjön och på bägge sidor om vägen upp till 25:an (kanske är den som heter Vitarörsvägen?).

Grundaren av Skogssällskapet ägde väl bruksskogarna i Åryd om jag inte missminner mig?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648767
alias skrev:
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Blir det inte kortare att förflytta sig om du tar en simtur? 😉

Man kan ju gissa att försöket är beläget någonstans på Skogssällskapets marker...

MVH
Alias


Har inte koll på alla ytorna. Det kan vara nån som gränsar intill sjön.🏊‍♂️

Men annars finns en som gränsar intill Vitarörsvägen.


Vet inte heller exakt var försöket är utlagt. Hade bara för mig att Skogssällskapet har mycket mark både mot sjön och på bägge sidor om vägen upp till 25:an (kanske är den som heter Vitarörsvägen?).

Grundaren av Skogssällskapet ägde väl bruksskogarna i Åryd om jag inte missminner mig?

MVH
Alias


Jo skogsällskapet äger marken runt sjön. Vitarörsvägen är en allmän grusväg som går parallellt med 25:an. Annars är man välkommen på cykel eller till fots. Sällskapet har även norr om 25:an.

Kom ihåg att jag avslutade min praktik där med lite röjning sista dagen(maj 92).

Användarvisningsbild

Re: Gran, tall, björk och hybridasp i produktionsförsök

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798882
Vedmaskin skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
SkogsBasse skrev:Vilka är de 2 röda och 1 svarta försökslokalerna i Småland, Tagel och vilka mer? Blir lite sugen på att åka dit och kolla.


Kul! Ta lite bilder i så fall 👍


Får pallra mig bort någon gång. Åryd har jag inom gångavstånd.

Då har jag ett ärende o gå in o titta. 😀


Plötsligt händer det. Hade vägarna förbi. Så jag tittade in i ett utav hägnen.
1681154314_20230410_174654.jpg
1681154308_20230410_174748.jpg
1681154314_20230410_174912.jpg
1681154309_20230410_174941.jpg
1681154315_20230410_174950.jpg
1681154315_20230410_175035.jpg
1681154310_20230410_175043.jpg
1681154312_20230410_175143.jpg
1681154312_20230410_175155.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).