Skogsnyheter

Sveaskog drar igång med skördarmätning

26 inlägg 5557 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

axwell  
#648626
Torbjörn Johnsen skrev:Det där stämmer ju absolut inte! Det kan ju göra väldigt stor skillnad för en skogsägare om en skördare mäter dåligt eller bra. Om t ex längdmätningen konstant mäter fel och t ex kapar 489 cm när det ska vara 490 cm + övermål så försvinner det 29 cm som skogsägaren inte får betalt för. I värsta fall vid varje timmerkap. Så skördarkalibrering är viktigt för markägaren oavsett inmätningsmetod. Och det görs normalt sett väldigt bra idag vilket innebär att de flesta skördare säkert mäter lika bra eller bättre än andra inmätningsformer.


Det där händer i verkligheten också, det fick jag erfara på leveransvirke då allt timmer var ca. 4 cm för kort.

Ok, den skördaren var nog inte certifierad men föraren/ägare hade tidigare kontroll över maskingruppen i ett stort skogsbolag.
Han anser sig inte ha gjort nåt fel, det borde jag ha förstått att så kan hända, priset var ju förmånligt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

träis  
#648630 Som Nässjömåla skrev i sin slinga om avtal så har de flesta köpare inskrivet ett Max medelövermål som entreprenören ska hålla sig inom så det som ni beskriver ska inte drabba skogsägaren .

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

Vedproducent  
#648631 Hur hanterar ni skördarförare avskavd barkvolym? Ibland är all bark kvar och ibland i stort sett helbarkat. Speciellt nu i savningsperioden. Något som ju inte kan ske automatiskt även om utrustningen är perfekt kalibrerad.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

jannee  
#648634 Södras s.k. travmätning stämmer väldigt gott med skördarens uppgifter, finns t.o.m. de skogsägare som har en egen skördare FÖREDRAR Södras travmätning.
Jag som novis kan varken säga bu eller bä

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

Vedproducent  
#648636
jannee skrev:Södras s.k. travmätning stämmer väldigt gott med skördarens uppgifter, finns t.o.m. de skogsägare som har en egen skördare FÖREDRAR Södras travmätning.
Jag som novis kan varken säga bu eller bä

Ja Södras travmätning på timret var kanon. Medellängden var 6 cm längre än den längsta stocken jag avverkade. Men riktig var den inte.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648648
jannee skrev:Södras s.k. travmätning stämmer väldigt gott med skördarens uppgifter, finns t.o.m. de skogsägare som har en egen skördare FÖREDRAR Södras travmätning.
Jag som novis kan varken säga bu eller bä



Biometria håller inte med dig. Hade inte travmätningen haft en annan toleransgräns så hade den inte varit tillåten. Det skrevs något om det i tråden om matrisfubens avskaffande.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

Axl  
#648663 Men varför har inte skördarmätning slagit? Sveaskog erbjuder väl det fortfarande? Och Södra? Hade det blivit populärt hade väl fler hakat på?

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

jannee  
#648751 Väldigt många skogsägare är EMOT förändringar.
Finns ett stort tvivel på att entreprenören (skördarföraren) gör allt rätt = tvivlar på att tekniken verkligen fungerar.
Övertro till VMFs opartiskhet, istället borde man tvivla på den.
De privata sågverken verkar också vara emot, bl.a. är det många sågverk som bara köper in på M3to = högt pris låter bra i skogsägarens öron.
Ytterst sällan man sett en skördarförare kontrollera eller kalibrera sin utrustning - ja, jag vet att man ska göra det efter visst antal kubik men???????????.

Ex i min ungdom mätte vi själva upp massaveden, sedan kom inköparen och mätte upp hur mycket det "verkligen" var och efter detta fick man senare betalt.
En gång hade inköparen (privat sågverk) inte tid utan vi fick s.k industrimätning
Resultatet blev att vi sålt betydligt mer än vad vi uppskattat det till.
Tack för att vi litat på vår lokale inköpare 😈

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

axwell  
#648756
axwell skrev:Det där händer i verkligheten också, det fick jag erfara på leveransvirke då allt timmer var ca. 4 cm för kort.

Ok, den skördaren var nog inte certifierad men föraren/ägare hade tidigare kontroll över maskingruppen i ett stort skogsbolag.
Han anser sig inte ha gjort nåt fel, det borde jag ha förstått att så kan hända, priset var ju förmånligt.


Det betyder inte att jag är negativ till att Sveaskog börjar tillämpa skördarmätning överlag.

Virkesmätarna verkar ju stå för fler och större fel.

Personligen var det ändå första och sista gången som jag anlitade en skördare.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

isteskog  
#648761
jannee skrev:Väldigt många skogsägare är EMOT förändringar.
Finns ett stort tvivel på att entreprenören (skördarföraren) gör allt rätt = tvivlar på att tekniken verkligen fungerar.
Övertro till VMFs opartiskhet, istället borde man tvivla på den.
De privata sågverken verkar också vara emot, bl.a. är det många sågverk som bara köper in på M3to = högt pris låter bra i skogsägarens öron.
Ytterst sällan man sett en skördarförare kontrollera eller kalibrera sin utrustning - ja, jag vet att man ska göra det efter visst antal kubik men???????????.

Ex i min ungdom mätte vi själva upp massaveden, sedan kom inköparen och mätte upp hur mycket det "verkligen" var och efter detta fick man senare betalt.
En gång hade inköparen (privat sågverk) inte tid utan vi fick s.k industrimätning
Resultatet blev att vi sålt betydligt mer än vad vi uppskattat det till.
Tack för att vi litat på vår lokale inköpare 😈

Hos Mellanskog så talar datorn om att det är dags att kalibrera, tror det görs två ggr/dag om jag inte missminner mig ....

Avatar Fallback

Re: Sveaskog drar igång med skördarmätning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648788 Sveaskog har då inte dragit igång med någon skördarmätning här i norra sverige iaf, var på tapeten för länge sen, vi fick förfrågan om vi var intresserad av att köra det som test men det hördes aldrig nåt mer om det...
Kör svea skördarmätning söderut?
Alla maskiner på svea ska ha certifierad mätning, men att datorn talar om att det är dags att kalibrera är inte sant, däremot kör man med slumpstammar vilket innebär att 1-2 gånger per skift så slumpas en stam ut som du måste ut och kontrollmäta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).