Ny Teknik och Elektronik

Fundering ang huvudsäkring till gården

33 inlägg 26513 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fundering ang huvudsäkring till gården

värmSkog  
#648364 Har idag 63 ampere huvudsäkring till gården och har tänkt att säkra ner, Det blir ju onödigt dyrt när man ändå inte har behovet av 63 amp.

Det jag funderar över är hur långt man kan tänkas våga att säkra ner?
Har tänkt att köpa ett sågverk framöver som enligt tillverkaren behöver 35 ampere så jag antar att huvudsäkring med 35 ampere då blir för dåligt med tanke på att det kan lagas mat, tvättas och diskas samtidigt..



   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

bgl  
#648368 Jag har ingen synpunkt på ditt val av säkring, MEN
du måste kontrollera noga vad som händer om du sänker och sedan måste höja tillbaka.
Risken är att nätägaren anpassar nätet till den nya säkring och kan kräva dig på ett obehagligt belopp om du måste gå tillbaka till 63A!

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

Bax  
#648371 35A-50A-63A är alla inom begreppet ”Gänga III” och skall inte rendera någon kostnad om man höjer till 63A igen, med undantag av ev. faktisk kostnad för att åka ut och höja säkringen i kabelskåpet/stolpen.

Är det en klingsåg? Då kanske den drar Max vid nån grov stock, annars ligger den nog oftast lägre i effektuttag.

Annars får ni göra som i gamla tider, ”stäng av allt, nu ska vi tröska!” 😃

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

värmSkog  
#648372
bgl skrev:Jag har ingen synpunkt på ditt val av säkring, MEN
du måste kontrollera noga vad som händer om du sänker och sedan måste höja tillbaka.
Risken är att nätägaren anpassar nätet till den nya säkring och kan kräva dig på ett obehagligt belopp om du måste gå tillbaka till 63A!


Bra tanke där bgl. Inget jag hade tänkt på själv.
Inte helt lätt att veta hur man ska göra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

värmSkog  
#648374
Bax skrev:35A-50A-63A är alla inom begreppet ”Gänga III” och skall inte rendera någon kostnad om man höjer till 63A igen, med undantag av ev. faktisk kostnad för att åka ut och höja säkringen i kabelskåpet/stolpen.

Är det en klingsåg? Då kanske den drar Max vid nån grov stock, annars ligger den nog oftast lägre i effektuttag.

Annars får ni göra som i gamla tider, ”stäng av allt, nu ska vi tröska!” 😃


Nej det är bandsågverk från wood-mizer med hydraulik.

hehe ja det där med tröskning förr i tiden har dom äldre gubbarna i byggden berättat om 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

jannee  
#648395 Viktigt att veta är hur många kW dina motorer är på som du senare ska nyttja.
Hade själv tidigare 25 ampere säkringar. Körde då som mest två skulltorkar på 10 kW vardera + mjölkmaskiner och hushållsström.
I dag nyttjar vi endast en skulltork ( 10kW ) + hushållsström och klarar oss gott och väl med 3 gånger 16 amp säkringar.
Bor nära transformatorstationen och har rätt hög voltstyrka i ledningarna kanske gör sitt till.

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

värmSkog  
#648397 Ringde och kollade med nätbolaget och tydligen måste jag ända ner till 16A innan det blir billigare nätavgift. Så man får väl betala och se glad ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648398
värmSkog skrev:Ringde och kollade med nätbolaget och tydligen måste jag ända ner till 16A innan det blir billigare nätavgift. Så man får väl betala och se glad ut.



Det där låter helt galet. Eller så har du billigt abonnemang för dina 63A?

Jag säkrade ner från 50 till 35 och det funkar på min mariannelundsbänk så länge jag inte kör i tjurved. Sågen har 22 kw och spånsugen 5 kw.

För min del blev det 3-4 tusen billigare om året.

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

hlb  
#648399 Jannee. Det var ovanligt stora torkfläktar du har. 10 kW = ca 13 Hkr. De drar ca 15 A /fas vardera vid full last. De vanligaste bondtorkarna är på 7,5 Hkr eller 5,5 kW ( 8 amp / fas). Startströmmen är det kritiska, då den är betydligt högre, men smältsäkringar hinner inte smälta på så kort tid. På sommaren är det väl inte olagligt att ha en fläkt i säkringsskåpet som tar in kalluft och ökar säkringarnas prestanda. Mät fasströmmen med en tångamperemeter (Billig på Biltema). Motorerna ligger kanske inte helt på max last.

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

värmSkog  
#648400
busholle skrev:
värmSkog skrev:Ringde och kollade med nätbolaget och tydligen måste jag ända ner till 16A innan det blir billigare nätavgift. Så man får väl betala och se glad ut.



Det där låter helt galet. Eller så har du billigt abonnemang för dina 63A?

Jag säkrade ner från 50 till 35 och det funkar på min mariannelundsbänk så länge jag inte kör i tjurved. Sågen har 22 kw och spånsugen 5 kw.

För min del blev det 3-4 tusen billigare om året.


Hon sa att från 20A till 63A ligger inom samma nättariff med ett grundpris på 210kr månad, Sedan blir nätavgiften då dyrare beroende på hur mycket el jag förbrukar. Hon berättade just att det på rätt många ställen finns mer uppdelade tariffer men inte här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

halvproffs  
#648401 Nog finns det pengar att spara.
Tänkte på min Solohyvel som har 4st 5.5kw motorer plus en för drivningen(vet ej effekten på den) och en fläktmotor på 5.5kw. Är sällan som säkringarna på 16amp gått. Då har lysen i stallet mm belastat säkringarna.
20 amp huvudsäkringar.

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

halvproffs  
#648402
värmSkog skrev:
busholle skrev:
värmSkog skrev:Ringde och kollade med nätbolaget och tydligen måste jag ända ner till 16A innan det blir billigare nätavgift. Så man får väl betala och se glad ut.



Det där låter helt galet. Eller så har du billigt abonnemang för dina 63A?

Jag säkrade ner från 50 till 35 och det funkar på min mariannelundsbänk så länge jag inte kör i tjurved. Sågen har 22 kw och spånsugen 5 kw.

För min del blev det 3-4 tusen billigare om året.


Hon sa att från 20A till 63A ligger inom samma nättariff med ett grundpris på 210kr månad, Sedan blir nätavgiften då dyrare beroende på hur mycket el jag förbrukar. Hon berättade just att det på rätt många ställen finns mer uppdelade tariffer men inte här.


Hur bolagen trollar med avgifter så det blir svårt att jämföra.

Användarvisningsbild

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

hlb  
#648403 Elleverantörerna vill gärna sälja energi, men om någon by-transformator måste bytas, när någon säkrar upp, är man inte lika sugen, utan vill ha mer betalt.

Avatar Fallback

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

jannee  
#648404 När jag startar fläkten får jag göra det i två steg, först start sedan drift. Fungerar men vet inte hur.
Provade just nu med att mäta voltstyrkan i en väggkontakt, 245 volt visar den, kanske inte undra på att den gamla tidens glödlampor gick till som tätt, var ju 220 till 240 volts lampor.
När min morfar gjorde något så överdimensionerade han allt,
It was much bigger there, you see, var hans ordspråk
För övrigt är det nästa dubbelt så dyrt att ha 35 amp i stället för 20 amp, så visst finns det pengar att spara.
Har man en gång haft högt säkrat tror jag inte de bygger om i fall man säkrar ned.
De byter nog bara bottenplattan och säkringarna och det kan du själv byta tillbaka de gånger det kanske kan behövas.
Så länge man inte bränner sig på propparna brukar de hålla :smile:

Avatar Fallback

Re: Fundering ang huvudsäkring till gården

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648409
värmSkog skrev:
busholle skrev:
värmSkog skrev:Ringde och kollade med nätbolaget och tydligen måste jag ända ner till 16A innan det blir billigare nätavgift. Så man får väl betala och se glad ut.



Det där låter helt galet. Eller så har du billigt abonnemang för dina 63A?

Jag säkrade ner från 50 till 35 och det funkar på min mariannelundsbänk så länge jag inte kör i tjurved. Sågen har 22 kw och spånsugen 5 kw.

För min del blev det 3-4 tusen billigare om året.


Hon sa att från 20A till 63A ligger inom samma nättariff med ett grundpris på 210kr månad, Sedan blir nätavgiften då dyrare beroende på hur mycket el jag förbrukar. Hon berättade just att det på rätt många ställen finns mer uppdelade tariffer men inte här.


Antar att du har ett litet trevligt lokalt nätföretag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).