Motorsåg och handhållet

Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

42 inlägg 7337 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#648150 den går inte tungt när man tar ut tändstiftet. Menar du att när lagret är skuren snurrar inte vevaxeln?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Avslutat-02  
#648151 Ett skuret lager blir oftast stumt eller så fattas det kulor i lagret...
Oavsett så är ett sådant lager kasst.
Men DU vet inte om dina lager är schyssta ännu, för du har inte rivit sågen.
Så utgå från att det är något annat tills dess att allt annat är uteslutet.

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#648152 Jag har rivit till packboxarna en gång, men då såg jag inget misstänkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Avslutat-02  
#648153 Då är det nog lugnt med lager ras iallafall.
Det man kan göra är att plocka av cylindern och rotera veven för hand, dra och skjuta axeln emot och från lagren,,sidvägen alltså.
Då ser och känner du om det finns spel på fel sätt i lagren.

Även rotera veven lugnt och sedan sätta i en skruvdragare och kolla hur lagret på motsvarande sida uppför sig...

Enkla metoder och tips..

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648170 Ibland sitter sotet som tusan. Lite beroende på vad den haft för kost. Sämre oljor ger ofta en sotbeläggning som i vissa fall skapar konstiga fenomen.
Senast redigerad av Mange ons 03 jun 2020, 06:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#648181 Jag har inte kollat bekom packboxarna så jag vet inte hur lagret är. jag tror inte den har sotat, den har gått på aspen hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648193 Om du visste hur många gånger jag hört det ocv sen har det visat sig vara "sen har alltid gått på Aspen, nästan" eller min favorit " klart jag bara kört den på aspen, de sista två gångerna"

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648196 När man skruvar såg är det viktigt att få klart för sig vad problemet är, vad det är egentligen och hur det ska rättas till. Kruxet med att prata med kunden är att det inte alltid stämmer. Om det sägs fel oavsiktligt eller avsiktigt är mindre intressant likaså varför vilket ofta kommer i en lång radänga efteråt.
Det skiter sig ibland, rätta till, gör om, gör rätt.
Svårare är det inte.
Historier, ursäkter, förklaringar ska man höra på för de ger ofta en fingervisning i vilken riktning man ska gå men grunden i all felsökning är att ta det lungt, gå igenom allt systematiskt, kontrollera och rätta till efterhand.
Ett system i taget, hela systemet med alla dess komponenter, från start till slut.

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#650449 Hej!

Det var en diskussion om ett vitt kladd i förgasaren på en Stihl.williamm - Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Det intressanta är att det "Klägget" var precis som det jag hittade i insugskanalen på Dolmarn när jag skruvade av förgasaren. Har någon en teori om det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Avslutat-02  
#650451 Skulle kunna vara avlagringar från dåligt alkylat bränsle..
Koka den i ättika och vatten...

0.5 dl till 3 liter vatten.
Plocka isär hela förgasaren,släng inte med membranen dock...

Inläggning lagom till midsommar.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#650453 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Dolmar PS 5000. Och problem med tjuvluft.

Williamm  
#655871 Hej!

Tack vare en film på ett krånglande vevlager som Mange la upp så vet jag nu vad jag ska leta efter för fel.

Ni gissade rätt det är vevlagret på kopplingssidan som snurrar i sätet. Så jag tror att jag skrotar den, för jag lägger hellre tid på att fixa en såg som jag gillar mer. Jag tycker inte att det är något fel på Dolmar, men jag har redan en såg i den storleken.

Här är en film.


Hälsningar Williamm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).