Motorsåg och handhållet

Svärdfäste olika på olika märken?

14 inlägg 10973 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdfäste olika på olika märken?

Karmosin  
#647832 Det finns säkert ngn tråd om detta, men jag lyckas i vart fall inte hitta den!

Jag köpte en gammal Partner 400 att ha tills jag beställt en ny såg, överväger att byta svärd och kedja då jag misstänker att svärdet är slitet. Den drar lite snett och vill ibland inte "hugga in" i stocken. Filade kedjan och ryttarna men det hjälpte marginellt.

Det jag undrar är om det är olika infästning på olika märken? Har för mig jag läst det någonstans. Sågen har 0.325 1,5 13 tum svärd nu och jag tänkte köpa likadant, kan man köpa vilket t.ex. oregonsvärd som helst då med spec enl detta eller måste det även matcha med hål för smörjning och fäste?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647848 Du behöver ett svärd som är anpassat till sågen men det finns inte så vansinnigt många olika fästen. Vilket du ska ha hittar du lätt här: https://www.oregonproducts.se/se/soek-artiklar/applikationsguide-kedjor-svaerd-drivhjul/soek-artiklar.html

Tar du loss svärdet så ser du ganska snart om det är rakt när du siktar i skåran. Jag skulle mer tro att felet sitter i filningen när det drar snett.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

axwell  
#647857
busholle skrev: behöver ett svärd som är anpassat till sågen men det finns inte så vansinnigt många olika fästen. Vilket du ska ha hittar du lätt här: https://www.oregonproducts.se/se/soek-a ... iklar.html


Nu har väl Oregon hamnat på efterkälken, både Husq. och Stihl har nu lämpligare kedjor till nämnda Partnern.

Som jag ser det är Husq sg33 X-Cut överlägsen Oregons Speedcut, har inte testat Stihls nya halvmejsel, med deras helmejsel är en höjdare (men kanske inte för lilla Partnern).

Byt till systemet som kommer att dominera hela branschen av motorsågar från 30cc- +60 cc, dvs 1,3 mm .325.

https://www.maskinklippet.se/sagkedjor/

Användarvisningsbild

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647867 Oregon är nog inte på efterkälken. De har matat husqvarna med kedja under väldans lång tid.
Deras motsvarande HVA33 är deras 95 kedja som de haft rätt några år.

Håll du dig till 1,5 och köp oregon 21BPX eller 21LPX om du vill ha mejseltand. Jag tror du blir nöjdare med det.

Användarvisningsbild

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647868
axwel skrev:
Byt till systemet som kommer att dominera hela branschen av motorsågar från 30cc- +60 cc, dvs 1,3 mm .325.

Detta har jag hört länge. Nog 20 år sen jag hörde att 1,5 försvinner snart nu första gången.
De får nog skynda sig lite nu då kanske.
Senast redigerad av Mange tis 02 jun 2020, 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647877 Har inte det där diskuterats i övermåttan i hur många trådar som helst? Och skogsforumisterna har kommit fram till 1,3 har inga fördelar.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

axwell  
#647989
Mange skrev:Håll du dig till 1,5 och köp oregon 21BPX eller 21LPX om du vill ha mejseltand. Jag tror du blir nöjdare med det.


Menar du helmejsel till en Partner 400, vet inte effekten men gissar på max 2 hp med 17,4 m/sek. :roll:

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648005
Mange skrev:
busholle skrev:
Byt till systemet som kommer att dominera hela branschen av motorsågar från 30cc- +60 cc, dvs 1,3 mm .325.

Detta har jag hört länge. Nog 20 år sen jag hörde att 1,5 försvinner snart nu första gången.
De får nog skynda sig lite nu då kanske.


Den där citeringen blev nog lite olycklig. Jag får nog betrakta mig som en ivrig förespråkare av 1,5mm där det finns som alternativ.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648006
axwell skrev:
busholle skrev: behöver ett svärd som är anpassat till sågen men det finns inte så vansinnigt många olika fästen. Vilket du ska ha hittar du lätt här: https://www.oregonproducts.se/se/soek-a ... iklar.html


Nu har väl Oregon hamnat på efterkälken, både Husq. och Stihl har nu lämpligare kedjor till nämnda Partnern.

Som jag ser det är Husq sg33 X-Cut överlägsen Oregons Speedcut, har inte testat Stihls nya halvmejsel, med deras helmejsel är en höjdare (men kanske inte för lilla Partnern).

Byt till systemet som kommer att dominera hela branschen av motorsågar från 30cc- +60 cc, dvs 1,3 mm .325.

https://www.maskinklippet.se/sagkedjor/



Hur tänkte du att detta inlägg hjälpte trådstartaren när hen frågade om svärdsfäste till sin Partner?

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Avslutat-02  
#648008 Här ser du vilken du ska ha...
638934.jpg

Användarvisningsbild

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648106
busholle skrev:
Den där citeringen blev nog lite olycklig. Jag får nog betrakta mig som en ivrig förespråkare av 1,5mm där det finns som alternativ.

Ja det där blev inte rätt.

Har rättat till det.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

forest.  
#812531 Vad är det för svärdsfäste som passar stihl MS 261 och passar oregons svärd?

Användarvisningsbild

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

anersimyra  
#812539
forest. skrev:Vad är det för svärdsfäste som passar stihl MS 261 och passar oregons svärd?

Det framgår på Oregons hemsida vilket svärd som passar till MS 261. Detsamma gäller för svenska handlare som har oregon i sortimentet.

Avatar Fallback

Re: Svärdfäste olika på olika märken?

Hepo  
#812542 Hej fästet på sågen är 3003 passande oregon svärd är d025

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).