Skogsnyheter

30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

13 inlägg 4097 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Fredrik Reuter  
#647921 En skogsmaskin som börjat brinna ska i eftermiddag ha startat en skogsbrand i Skäggebol, norr om Säffle i Värmland. Nu ikväll är skogsbrandens område kring 30 hektar och inte under kontroll. MSB har rekvirerat två st helikoptrar som vattenbombar branden. Fem brandstationer bekämpar också branden på marken.

Ungefär här pågår branden: https://goo.gl/maps/Z72BKxd4z4KLPvA18 och den sprider sig i nordöstlig riktning.

Tänk på brandrisken nu, det är torrt ute i markerna!

#skogsbrand2020




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Fredrik Reuter  
#647922 Här finns lite mer info: https://www.nwt.se/2020/06/01/larm-om-f ... gsbrander/ men jag tror det är bakom betalvägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

nilsszzon  
#647924 fy fan den ångesten om man startar ngt..... nej nu är det stopp på sågande och noga koll så brandsläckarna är okej på traktorn
hoppas de får branden under kontroll snart.

var nyss ute och satte några björkplantor och såg att bäcken som går genom skiftet var torr redan ( norra skåne ):/ hoppas på ordentligt regn i slutet av veckan

Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647928 Är ert boende i farozonen Fredrik?

Användarvisningsbild

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Fredrik Reuter  
#648022 Hej,

Nej, ingen fara för mig och nu verkar de fått de fått det hela under kontroll sedan igår kväll: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -skaggebol

   TS
Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Elmhult  
#648024 Usch va hemskt! Jag var ute med ATVn innan idag och kollade viltstigar och tänkte på hur otroligt torrt det är. Man tar aldrig eller sällan med sig brandsläckare när man är ute o kör. Borde ha en hängande i varje maskin. Något jag nu när jag tänker efter inte har. Inte på ATVn iallafall.

Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

PeterJeffrey  
#667688 Jepp, en liten brandsläckare borde vara standardutrustning som stropp och såg på en atv 😉 🙂

Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

PeterJeffrey  
#667690
Fredrik Reuter skrev:En skogsmaskin som börjat brinna ska i eftermiddag ha startat en skogsbrand i Skäggebol, norr om Säffle i Värmland...


Nu har inte jag erfarenhet av skogsmaskiner, men upplever att det är flera skogsbränder som orsakats utav skogsmaskiner som börjat brinna. Då undrar jag lite hur man kan minimera risken.. Vilken är troligaste orsaken till brand?
-pga haveri
-att maskinerna blir så varma undertill och strålningsvärmen antänder gräset/grenar på backen?
-brist på släckningsutrustning

Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Torbjörn Johnsen  
#667698 Gnistbildning från stålband eller kedjor mot sten är nog största källan till antändning av skogsmark men om maskinen börjar brinna så beror det väl på någon form av överhettning eller kortslutning kan jag tro?

Användarvisningsbild

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Emanuel90  
#667705 Jag hörde nån säga att gnistor från band och markberedare inte är så farliga eftersom det är härdat stål och därför blir väldigt små gnistor med lite energi i, däremot gnistor eller spån kanske vi ska kalla det som blir när en bukplåt glider över en sten har väldigt mycket energi. Jag vet inte men jag tycker resonemanget känns logiskt

Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667715 Elfel ihop med oljesöl är nog en vanlig kombo när maskiner brinner. Lägg till kapspån och damm över hela åbäket.

Avatar Fallback

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

jannee  
#667720 Turbon eller läckage runt den tillsammans med damm, spån eller dylikt kan vara en orsak till brand.
I alla fall "vanligt" förekommande bland lastbilar.

Användarvisningsbild

Re: 30 ha skogsbrand startad av skogsmaskin, Säffle

Fredrik Reuter  
#667787 Allra vanligast tror jag är brand som börjar i midjan. I alla fall bränder som sedan blir skogsbränder.

Motorutrymmet har automatiskt brandsläckningssystem så tar det sig där så brukar det inte sprida sig.

Midjan är dock känslig, speciellt på skördare. Det är en trång passage där både el och olika typer av olja ska passera. Damm, sågspån och intorkad torv på svåråtkomliga ställen gör det hela värre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).