Föryngring

Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjningen.

38 inlägg 13114 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

machonisti  
#638482 halvproffs: verkar vara din nemesis.
Verkar ju vara helt normal botten.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647390
Hanatorp skrev:Konstigt med så stora skillnader, särskilt mellan mig och Mangan som ju har rågång ihop. Där borde det ju det vara ungefär lika, men vädret kan ju varierat och jag kan ju haft tur med vädret.


Eller så är det jag som inte kan plantera eller har jag misskött plantorna. Det är det som stör mig, går inte att se varför det går så dåligt.

Satte år 2016 på hygget bredvid, det har klarat sig riktigt bra. Satte sedan år 2018 och där torkade drygt hälften bort. Hjälpplanterade 2019 och nu ser jag att det har nog dött uppåt 20% av det, ofta det står en död planta från 2018 och en från 2019 bredvid varandra... :( Ej markberett. Barrot/plugg+1.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

jannee  
#647414 Låter du plantorna stå någon/några timmar i vatten innan du sätter dem?
Har man gjort så och stampar till RIKTIGT ordentligt runt plantan efter plantering ska det mycket till för att en plugg inte ska ta sig.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647516 Kör tåndemålas metod nu de senaste.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Hanatorp  
#647685 Har du provat att doppa rotdelen på täckroten med upplöst lera. Jag tror inte rådjuren gillar mineral i käften.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

forest.  
#651543
Ängagärdet skrev:Jag både planterar själv, och köper plantering när tiden tryter.
På de egenplanterade ytorna överlever mer än 95% så där räcket med 1500/ha. På köpta planteringar överlever mindre än 80% så där går det åt minst 2000/ha.
Undantaget är maskinplanterat där överlevnaden är så gott som 100%.

Vad är det för maskin som gjort maskinplanteringarna?

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Ängagärdet  
#651556 Bracke P11 👍

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#695290
halvproffs skrev:Nu är planten i jord i mitt hygge som jag planterade 2018 strax före den enorma värmen som kom.
2019 kollade jag föryngringen och hittade bara några plantor som överlevt den extremvarma sommaren.
Nu när jag satt plant som jag tagit i vägkanter hittar jag massor av plant som är avbitna av förmodligen rådjur men lever. Några ligger som döda skelett på marken, uppdragna och bara lite naggade på toppen.
Det var alltså inte rekordvärmens fel som det verkar.
Kommer nu att med kirugisk precision göra utvärderingar av förädlad plant repektive oförädlad vägkantsplant 😉 .
Forskning av högsta kvalite!😎


Bara någon % som överlevde tyvärr. Trots att jag vattnade dem 2 ggr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).