Motorsåg och handhållet

Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

13 inlägg 3566 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Nela  
#646816 Hej ! Är det någon mer än jag som har problem upphängningskroken till sågen inte håller ? Länken till kroken som fäster i selen bryts så sågen lossnar . Har bytt 3 ST på kort tid . Speciellt vid dikesröjning då man för sågen snett uppåt viker sig länken o sågen lossnar . Nela .



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

anersimyra  
#646868 Jodå, min har brutits loss vid flera tillfällen, en kraftig näbbtång är alltså bra att ha med sig i verktygsväskan., :-bd

Avatar Fallback

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Avslutat-02  
#646887 Migsvets och svets lite grann så är problemet aldrig mer...

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Nela  
#647644 Huskvarna känner inte till problemet o menar att jag har fel röjteknik . Därför är det bra om fler hör av sig . Hände aldrig på mina föregående sågar . Bygeln har lossnat ca 7-8 ggr på 8 ha . Röjning . Har bara klämt ihop den o fortsatt men den bygeln blir bara mjukare . Anser att det är arbetsskyddsfråga . Nela.
Q

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

anersimyra  
#647649 Det har absolut inte med någon felaktig teknik att göra utan beror precis på det du säger. När man röjer slänt eller dike så hamnar öglan på sågen en bit upp på kroken vilket får till följd att det blir brytningar i sidled till dess att plåten ger med sig. . 👎 🤬

Avatar Fallback

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Avslutat-02  
#647650 Det är material fel helt enkelt.
Att Hva inte erkänner är som vanligt... de duckar för den mesta kritiken, för de som tar emot den har aldrig jobbat med dessa maskiner..

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Nela  
#647657 Det är precis min åsikt också . Servicekille killen vägrar svetsa min länk ifall en olycka skulle hända ligger han risigt till men om orginallänken lossnar från selen o olyckan händer vilket faktist hänt flera ggr. Skiter han i .
Vem ska då lösa problemet ? Jag frågar men får inget svar . Nela

   TS
Avatar Fallback

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Avslutat-02  
#647665 Skicka mig ett pm så ska jag ordna något åt dig..
👍

Avatar Fallback

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Avslutat-02  
#647761
Nela skrev:Det är precis min åsikt också . Servicekille killen vägrar svetsa min länk ifall en olycka skulle hända ligger han risigt till men om orginallänken lossnar från selen o olyckan händer vilket faktist hänt flera ggr. Skiter han i .
Vem ska då lösa problemet ? Jag frågar men får inget svar . Nela


Nu hänger inte jag med...
Är han orolig för vad som ska hända om han svetsar plåtbiten eller om han svetsar kroken?
Svetsar man plåtbiten förstärker detta enbart konstruktionen, då svetsen gör materialet mer hållbart.

Men svetsar man kroken så kan det hända att materialet blir skört om man svetsar för hårt..
Oavsett så är det enbart du som användare som avgör eller blir lidande av det om det händer något, då det är du som använder grejerna.
Han eller hon har enbart utfört en tjänst på din begäran...och har inget arbetsgivareansvar...

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647865 Har i princip slutat med husqvarna nu pga av blandannat detta fel...

Är många andra småfel man stör sig på...
Kvaliteten hos husqvarna röjsågarna var bättre på 345 och 355 tiden...

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Nela  
#647896 Är i princip nöjd med sågen o selen om det inte varit för denna länk i upphängningskroken den är helt enkelt för hårt fixerad . Gamla sågens textil band funkade bra o byttes en gång på 18 år . Men HVA har varit förutseende o sytt fast en liten väska i midjeremmen som rymmer ca 5 extra krokar a 135 kr ST. Har man tur klarar man sig en hel dag i skogen . Nela . 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Avslutat-02  
#647931 Så de ger ingen riktig rabatt trots att de inte vill hjälpa till med ditt problem och därmed få en rejäl kred för detta?

Det var rejält dåligt isåfall...
Att svetsa plåtbiten eller härda på kroken har inget med säkerhetsutlösningen att göra..
Den ska bara hålla ihop så att sågen hänger säkert, hur säkert är det att sågen bara pang far i backen rätt som det är...?

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna röjsåg 545 FX 2019

Nela  
#647964 Hade hoppats att HVA skulle ta fram en smart ledad länk i stället för förneka felet . Det är många som kan tipsa om en bättre lösning . Jag har ingen större lust att använda den lilla självmords kroken om än den går på garantin .Nela 😠

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).