Motorsåg och handhållet

Husqvarna 262XP

58 inlägg 9581 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 262XP

OB1  
#647449 Jag köpte en 262XP som hade stått still ett tag. Jag provkörde innan jag plockade hem den och den gick bra i ca 2 h. Senaste dagarna har jag mest ägnat åt att felsöka och dra i snöret. Den startar ibland och går rätt bra.

Jag har två val. Antingen stoppar jag den i en skrotpress någonstans eller så börjar jag byta delar tills den går bra. Min fråga är: vilken typ av skrotpress rekommenderar ni?

Om jag skulle ändra mig och börja byta delar, så ligger renoveringssats till förgasaren, tändspole och ny kolv högt på listan. Var är bästa stället att köpa dessa prylar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262XP

Avslutat-02  
#647455 Vill du inte kosta på den så finns många som är intresserade...

Kollat på skogsverktyg.se?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262XP

Avslutat-02  
#647466 Jag har en ny spole hemma dock har den ingen tändhatt men det har du på din nuvarande.

150 kr plus frakt 99 kr.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#647470 Jag har kikat på en mängd siter i och utanför landet, men hittills inte hittat en som har allt jag tänkte köpa (iaf inte till vettiga pengar). Jag beställde ett förgasar kit från Tyskland och för de pengarna var det inte mycket att tjöta om. Vi får hoppas det inte är 10-12 år gammalt och går sönder vid uppackning 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

johan eriksson  
#647472 Man lägger inte en 262 i en skrotpress oavsett skick!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

johan eriksson  
#647475 Har du gnista? Tänder den till om du slår en tesked bränsle på luftfiltret?
Försök börja med att felsöka systematiskt istället för att bara byta delar hej vilt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#647483 Den kan hamna i en skrotpress av rent etiska skäl. Om den jävlas med mig, så trappar jag upp.....

Den har stått ett tag. Jag vet inte hur länge, men jag skulle tro minst 5-7 år. Det är fullständigt logiskt att byta ut packningarna till förgasaren. Även bränsleslangarna kommer att bytas eftersom man inte riktigt vet skicket.

Jag har försökt se hur mycket gnista jag har och jag kan inte se någon, men eftersom den startar ibland och tänder med jämna mellanrum så bör den finnas ändå.

Det känns inte som om jag har tillräckligt med komp. Jag har ingen annan såg att jämföra med, men läste här att om man lyfter den i snöret skall den inte stå kvar på backen och det gör den. Kolv är ingen oöverstiglig kostnad, så det kommer jag att handla. Är den gamla OK när jag tar ur den så stannar den som reservdel...... annars inte.

Det första jag gjorde på de flesta 2-taktare jag köpt är att byta spole. En dålig spole kan göra att alla andra tester blir påverkade och det är inte värt risken.

Det jag egentligen ville var att få lite tips på var man hittar delar till vettiga priser, USA och Kina undantaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

totte  
#647488 Delar hittar du bl a här: https://www.skogsverktyg.se/
Vettiga priser och snabb leverans brukar det vara därifrån.

Om kompen, börja med att spraya wd40, 5-56 eller liknande ner i cylindern och dra runt ett tag. Inte alls osannolikt att kolvringen är fastbeckad i spåret om den stått såpass länge.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

johan eriksson  
#647492 Lyft cylindern och kolla hur kolven ser ut, ser den bra ut så börja med bara en kolvring. Många gånger så räcker det.
Dåliga vevhustätningar är också en felkälla. Det kollar man samtidigt som man har lyft cylindern, fyll vevhuset med diesel eller T-röd och kolla så det inte läcker.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 262XP

Blivande snickare  
#647495
johan eriksson skrev:Man lägger inte en 262 i en skrotpress oavsett skick!

Amen på det!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#647526 Nu är den rengjord och jag har kollat av en del.

Gnistan är bra, men jag har justerat avståndet mellan svänghjul och spole.

Kompressionen tycker jag absolut borde räcka för att köra. Ny kolv är på väg hem ändå.

Förgasaren är jag osäker på, så den får vänta tills repsatsen kommer hem. Stiftet blir blött, så den kan ju ge för mycket.

Nu får den stå tills jag får hem det jag beställt, sedan blir det ett försök till. Den kommer aldrig så länge den finns i det här hushållet att ha något annat namn än såghelvetet. Den har redan kostat mer i förlorad arbetsinkomst än vad jag har gett för den. Återigen har det visat sig att billigt ofta egentligen är dyrt. 🤬 🤬

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

Björn T  
#647552 Hej. Husqvarna 262 är en av de bästa sågarna som hva tillverkat. Och får du igång den så har du såg i många år. Ger du upp köper jag den direkt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#647638 Jag tror inte att den kommer att bli till salu. Jag har blivit så frustrerad på den att den antingen kommer att fungera eller gå ett ganska hårt öde till mötes. Bara att jag blir tvungen att åka och låna en såg mindre än en vecka efter jag köpte en är ett nederlag.... och jag varken gillar eller tar lätt på nederlag.

Att sågen är bra har jag förstått. Jag har nog ett tiotal personer som vill köpa. Min tanke är att få den att fungera och när det gäller tekniska prylar så brukar de fungera när jag är färdig med dem. Jag har bara inte jobbat med sågar innan. Just nu sliter jag mycket på Google, men i grund och botten är det nästan så enkelt som min far brukade säga till oss i 10-årsåldern...... "-Är det inte tändningen, så är det bränsletillförseln!". Det stämmer i 99 fall av 100.

Här har jag gnista, men jag vet inte om den ligger rätt i tid. Att svänghjulet skulle ha flyttat sig håller jag för otroligt, även om den faktiskt satt fast för mig vid ett tillfälle. Den fastnade garanterat inte under tiden jag sågade, utan förmodligen när jag slog av den. Den satt fast när jag skulle starta. Det skulle kunna vara något som satte sig emellan när jag ryckte i snöret och som lossnade när jag mekade med den.

Jag väntar in mitt förgasarkit, så får vi se vad som händer sedan. Om det är någon som vet vad jag behöver för längd och diameter på bränsleslang, så tar jag tacksamt emot den infon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

OB1  
#647639
totte skrev:Delar hittar du bl a här: https://www.skogsverktyg.se/

Jag har kikat lite där, men jag hittade inte något renoveringskit till förgasaren. En annan sak jag söker är bränsleslang, men jag får väl ta det lokalt någonstans när jag tagit bort förgasaren, så jag ser hur långt jag behöver....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 262XP

totte  
#647655 Jodå det finns, men du får ta det via förgasarmärket, inte sågmodellen: https://www.skogsverktyg.se/f-rgasare-tillbeh-r/

Jag har blivit så frustrerad på den att den antingen kommer att fungera eller gå ett ganska hårt öde till mötes.


Så du menar att du hellre skrotar sågen än säljer/ger bort den till nån som vill ha den ????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).