Gallring

Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

27 inlägg 16224 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Stavve  
#647571 Hej,

En bild säger mer än tusen ord så bifogar enligt nedan.

Bild


Beståndet är cirka 25 år, självföryngrat och röjt två gånger. Dock - som vanligt - för klent. Nu förröjt av mig för tre dagar sedan. Beståndet är cirka 1,2 hektar, 90 % björk 10 % gran. Har inga beståndsdata men gissar 2300 stammar/hektar och 15 meter i snitt, en supergissning ger 120 m3sk/ha. Det ligger precis intill en nybyggd väg så inget skotningsavstånd alls.

Hur skulle Ni gallrat? När, styrka, gallringsform, maskinval etc



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

rokon  
#647576 är det från vägen som bilden är tagen?
Hur som helst så ser beståndet smalt ut med ljus från bägge sidor, vilket gör att du kan låta det stå lite tätare än annars.

Är det vårtbjörk eller glasbjörk? Glasbjörk kan stå tätare än vårtbjörk. Att du har röjt björken i 2 omgångar och för klent har ju besparat dig en massa arbete med stubbskott som trivs vid ljus, det talar också för en fortsättning med flera gallringar, tycker du har ett fint björkbestånd där, värt att jobba vidare med.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Stavve  
#647578 Det är taget från vägen, ja. Trädslag, självföryngrat så gissar glasbjörk mest men finns nog båda. Stubbskott, visst men dessa kommer ändå och hade föredragit mer diametertillväxt!

Tackar, ska bli spännande att se vad som händer efter gallring! Ligger nära sjö också så ska ju vara fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

alias  
#647581
Stavve skrev:Hej,

En bild säger mer än tusen ord så bifogar enligt nedan.

Bild


Beståndet är cirka 25 år, självföryngrat och röjt två gånger. Dock - som vanligt - för klent. Nu förröjt av mig för tre dagar sedan. Beståndet är cirka 1,2 hektar, 90 % björk 10 % gran. Har inga beståndsdata men gissar 2300 stammar/hektar och 15 meter i snitt, en supergissning ger 120 m3sk/ha. Det ligger precis intill en nybyggd väg så inget skotningsavstånd alls.

Hur skulle Ni gallrat? När, styrka, gallringsform, maskinval etc


Prioritera att plocka bort KKK (Klykor, Krökar, och sedan Klena stammar ner till önskat stamantal).

Gallrade ett liknande bestånd, dock vårtbjörk, för två år sedan (vintertid). Där det lämnades ca 1400 stammar/ha ser det jäkligt tätt ut nu när det är löv på träden. Grönkrondelen ligger nog endast på mellan 30-50 %.

Med facit i hand borde det nog inte lämnats mer än max 1100 stammar/ha.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

rokon  
#647583 Jaha det är sjön man ser där bakom beståndet, kunde ej se vad det var mer än att det såg öppet ut där.

Jag har ett bestånd med endast glasbjörk 30 årigt där jag röjt för ca 8 år sedan, började röja/gallra manuellt i höstas som veduttag och allt har varit för tätt från början och även efter min sena röjning, nu börjar det ta form, röjer även bort det mesta av granen.
Eftersom det var tätt som en vägg när jag började röja för ca 8 år sedan samt att det var för tätt även efter samt att det finns skuggande asp och sälg samt tidigare mera gran så fick jag inga stubbskott då tur då det är för jobbigt att ta hand om .
Jag har också väg längs övre delen och sjö längst ned. Men beståndet är bredare.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

fendt311  
#647584 Tycker både alias och rokon har rätt. Ser ut som en väldigt fint björk bestånd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Lars Lundqvist SLU  
#647585 Björk behöver mer utrymme än tall och framförallt gran för att utvecklas bra. Kronans längd bör utgöra ca halva höjden för att du ska få bra tillväxt på stammen.

https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... s-grunder/

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Stavve  
#647592 Så är det, har (som vanligt) röjt för klent här, är drygt 1/3 grönkrona f.n. bedömer jag. Därav är gallringen "akut". Vet inte om det finns någon förmåga att ta igen detta om det gallras i höst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

bgl  
#647597 Redan hissade kronor, låg medeldiameter för åldern och ljus från sidorna i smalt bestånd.
Att inse verkligheten efter för svag röjning har jag själv fått göra, kan vara lika bra att lämna beståndet för volymproduktion, kan vara för sent att hinna nå timmerdimension.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Lars Lundqvist SLU  
#647604
Stavve skrev:Vet inte om det finns någon förmåga att ta igen detta om det gallras i höst.

Det beror på hur mycket höjdtillväxt dom har kvar. På samma sätt som tall och gran kan dom bara bygga ut kronan uppåt, inte nedåt som en del andra lövträd.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

machonisti  
#647606 Gallra och följ med!
1,2 ha bredvid väg och en någorlunda chans att det blir bra.
Skiter det sig kommer antagligen gran underifrån som kompensation för arbetet om det går fel.

Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Sture Andersson  
#647609 När jag tittar på björkskog ser jag bara ved ,sälja björkmassa eller björktimmer ger ju inget .Mitt största problem med björkskog är att den blir för grov,så den inte går i vedmaskin .Så när jag tittar på ditt bestånd så ser jag helt perfekt björk ,inga klyker långa rappa ,bara låta det stå några år till så det grovnar lite mer.

Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Sture Andersson  
#647611 Kom tänka på det att jag har ett liknande bestånd som ditt ,för en 7-8 år sen börja min kontakt på Södra att säga varje gång vi åkte förbi där ,du måste gallra detta ,jag hävdade då att det ska bli ved ,och det har fått vara .Nu är det på väg bli övergroft för vedmaskin .

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Brozzlaren  
#647740 Ta det nu när lövet är fullt utslaget, Du ser precis vad du ska ta. Jag fattar inte varför inte fler hugger björken midsommarveckan. 3-4 tankar så har du lagt ner de som ska bort på ett ha. Sen tar du sommar o låter lövet torka veden, du har hela hösten på dig att kvista o dra ut, torkat o klart.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647750
Brozzlaren skrev:Ta det nu när lövet är fullt utslaget, Du ser precis vad du ska ta. Jag fattar inte varför inte fler hugger björken midsommarveckan. 3-4 tankar så har du lagt ner de som ska bort på ett ha. Sen tar du sommar o låter lövet torka veden, du har hela hösten på dig att kvista o dra ut, torkat o klart.


Jag kom inte till skott förrän i oktober. Då kändes det som att det började dra till sig fukt. Gräsväxten kan varigt bidragande till det. Så man bör nog inte vänta för länge med att hugga upp det. :-)

Men fäller man innan midsommar så är det läge o ta reda på nävern om man har sådana intressen. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).