Traktorer och processorer

New Holland L85 1998

128 inlägg 54241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

stegmaster  
#64727 Tror inte det er någon god ide at bygga en skogsvagn av en avkappat skotare, det finns nogra här som har gjort det men dom blir alldeles för tunga, så dom behöver drivning direkt dom kommer til en uppförsbakke. Prova at få tag i en gammal vanlig traktorvagn, så er det som Elias säjer at du inte behöver nån drivning. :grin:
Fatter inte dette med at kjöpa en traktor typ Ford/new holland, mf ,john deere m.fl, för så at bygga om dom för at kjöra med skogsvagn, när man kan kjöpa valmet/valtra ferdig med hytt anpassad för detta(värkar som nästan 50% av brukte valmet har skogshytt som begagnad traktor(Här i norge koster dom det samma begagnad om den har skogshytt eller inte). För meg blir detta lite som at kjöpa en bil när man skal över et vatten, och så bygga om den til en båt, när det går at kjöpa fordon för at åka på vatten med(les båt). :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: New Holland L85 1998

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64756 Har haft ett sånt vagn utan drivning. Kan säga att man får ett kultryck som heter duga vid fullt lass. Lastade ca en halvmeter från grinden för att hålla lägre kultryck.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64786 Ok, det där med kultryck har jag redan funderat på lite, pappas skogsvagn är en lite mindre modell
med bara ett centralrör som bakbanken och boggien sitter klämd på, så man kan skjuta den i längdsled
efter behag och på det sättet justera kultrycket till lämpligt läge.
Kanske man ska tänka på det vid val av skotarbakdel så man inte knäcker traktorn osv. plus att det går nog att
bygga bra eller bygga dålig vagn av det mesta, jag siktar på bra, så fler tips mottages tacksamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: New Holland L85 1998

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64807 Om du ska bygga på en skotarbakända så leta efter nåt mindre, kanske en minibruunett 578/678 tex

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Torparn79  
#64878
gnisten83 skrev:Om du ska bygga på en skotarbakända så leta efter nåt mindre, kanske en minibruunett 578/678 tex

vet en 678 som råkat ut för en eldssvåda, tyvärr så är det lite väl långt ifrån Masungsbyn..

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64882 Jag måste erkänna att jag var ikväll och la ett bud på en jättegammal skotarbakända.
Nå vi får väl se hur det går, men nog vore det kul med ytterligare ett påbörjat projekt på gården.
Om det blir affär lägger jag upp bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64884 Vad hörde bakändan till för modell?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64951 Jag återkommer med detaljer om det blir affär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66100 Det lönar sig att tvätta ibland, jag hittade originallocket till hydraulpåfyllningen inne i ett par kg gegga
inne i hitchinfästningen, då blev jag glad för då kunde jag byta ut rörmokarlocket som var ditsatt av tidigare ägare.
Jag gjorde en grov kalkyl av bränsleåtgången efter helgens bravad med 22mil vägtrp samt lastning, lossning och diverse
tomgångskörning.
Det blev ca 3,5 liter per mil, vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

totte  
#66107 Det är ju riktigt kul att göra fina fynd, arkeologi kan vara riktigt spännande ibland. Måste vara en bra siffra för vägkörning med traktor, med tanke på vad du hade på släp hem också, för jag antar att du åsyftar hämtningen av grovjärnsvagnen.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66144 Jo det var med tom trailer 13 mil och lastad med Karla-vagnen 9 mil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

totte  
#66161
Slurfi skrev:Jo det var med tom trailer 13 mil och lastad med Karla-vagnen 9 mil.


Karla-vagnen! Bra!

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

stegmaster  
#66615 Har uttalet meg lite negativt om Ford/New Holland tidigare, så då skal man vel ochså berätta va man gillar.
Såg denna på blocket, dessa och county modellerna til Ford gillar jag verkligen, spesielt denna versatile utgåven.
Burde kunna bli en fin skogsmaskin med en processor och kran påkopplad.) :grin:
Bild

Bild


http://www.blocket.se/varmland/Ford_Ver ... m?ca=6&w=3

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Torparn79  
#66624 dom byggdes som engreppsskördare när det begav sig..
hade en granne på 90-talet som köpte en sån och byggde som skördare..

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

totte  
#66638 Finns en på trakten här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).