Motorsåg och handhållet

Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

58 inlägg 17054 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

halvproffs  
#647403
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:Hittar inget namn på denna. Är så enkel att den kan inte krångla.


Bara om du glömmer att ha lite fett på gängorna - då biter aluminium fast i aluminium 😉


Har en olja som är helt otrolig, den smörjer även gnälliga kärringar! 😎

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Björn T  
#647404 Har en olja som är helt otrolig, den smörjer även gnälliga kärringar!

Gängolja! 👍

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

masyngel  
#647446 Eller fårfittfett...
Som alla lärlingar beordrades att rekvirera från förrådet, på den gamla "onda" tiden. 😇 😇 😇

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Elmhult  
#647448 Finns det något trimmerhuvud som inte kastar små projektiler rakt mot dig i mach2 med fantastisk precision på fingrar och insidan av låret så tar jag en sån direkt! 😤

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Avslutat-02  
#647460
Björn T skrev:Har en olja som är helt otrolig, den smörjer även gnälliga kärringar!

Gängolja! 👍


Jaha jag trodde det var finkelolja... 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Avslutat-02  
#647461
Elmhult skrev:Finns det något trimmerhuvud som inte kastar små projektiler rakt mot dig i mach2 med fantastisk precision på fingrar och insidan av låret så tar jag en sån direkt! 😤


Jag köpte ett huvud i plast för 12 kr hos jofrab, det var riktigt bra med tanke på kostnaden..
Bara att vika tråden och köra..
Fungerar fortfarande efter ca 4 timmars körning.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

johan eriksson  
#647471
vinterrojarn skrev:
Björn T skrev:Har en olja som är helt otrolig, den smörjer även gnälliga kärringar!

Gängolja! 👍


Jaha jag trodde det var finkelolja... 🤣 🤣


Min farmor brukade säga att smörja det hjälper om det så är på en gammal länsman.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647902 Detta som Johan o jag menar.
Inga rörliga delar...

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Elfving  
#647983 Du skall köpa en Roach samt lämpliga trådar, har du sedan tidigare så lägg dem i vatten en vecka innan användning ty nylon är hygroskopiskt och blir sprött av torka. Jag brukar ha som tumregel att fram till midsommar är tråd bra mot skräpgräs, sedan blir det för grovt och en gräsklinga gör ett bättre jobb om man har bråttom och väldigt lite sten i marken. Ett nässelsnår sent på hösten kräver mycket lina!

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648203 Har du provat den fyrkantiga tråg jag la upp, Elfving?
Inlägget ovanför?

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Elfving  
#649363
Mange skrev:Har du provat den fyrkantiga tråg jag la upp, Elfving?
Inlägget ovanför?

Jag har använt upp några rullar med Oregon nylium lina. Den biter bra, men A och O är ändå färsk eller fuktigt förvarad tråd! Hellre sexkantig/fyrkantig tråd än taggig. Den taggiga blir för aggressiv (den skall skära, inte slita) och sedan tycker jag att taggig tråd går tungt bara av luftmotståndet.

Det ultimata trimmerhuvudet vore ett självurmatande som inte krånglar. Alla trimmerhuvuden som behöver laddas med trådstumpar innebär också att man behöver slänga en bit tråd som vore användbar i ett självurmatande vid varje byte och det är faktiskt störande.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Elfving  
#649364
johan eriksson skrev:Har testat Jet-fig med, trådarna höll väl ganska skapligt, men dom fastnade i huvudet så man knappt fick ut dom. Det var på en Hva 165.

Oregon Jet-Fit är i min mening en dålig produkt om man vill kunna jobba kontinuerligt. Alldeles för mycket mickel med trådar som nästan är omöjliga att byta! Min är hyllvärmare sedan några år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649373 De här med vikt tråd och inga rörliga delar funkar fint. Inte mycket mickel och går inte år mycket tråd i förhållande till arbete.
Man behöver inte köra med dessa dubbelvikta, det går bra med vad som helst. Bra o testa lina med tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#649397
Mange skrev:Detta som Johan o jag menar.
Inga rörliga delar...


Ett sådant blev det.
Mycket enkel konstruktion, vi har inte hunnit testa än. (Måste byta lager i vinkel-växeln först.. 🤬 )
Lite nyfiken på hur det kommer bli att byta tråd, när man kört ett tag och gräs snott in sig i huvudet..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649398 Vi körde 3 timmar idag. Mycket sten, väggar, fläder o nällor. Det sytntes de hade gått lite men går nog imorgon med.
Det har inte snott in sig nåt än. Det kommer kanske. Byta trådar är lite bök men de håller länge så det gör inget.
Jag klipper ändarna om det behövs o drar ut de gamla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).