Motorsåg och handhållet

Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

58 inlägg 17059 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

anersimyra  
#647249 Jag kan ta en bild i morgon på min ” modifierade set up ” som jag kör på min 250 fs när jag röjer industritomter..👍🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

halvproffs  
#647250
Sandström87 skrev:Trimmerhuvet hade väl legat för länge i lager så tråden va torr,


Så är det. Om tråden bara går av lägg den i vatten 1dygn så håller den. 👍

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

bgl  
#647252 Jet-fit verkar hålla fast de flesta trådar, ibland för mycket. Lämna i så fall någon centimeter som sticker ut bakåt för att få fäste för att dra med en tång vid byte.
Bästa tråden jag använder har tappat etiketten på rullen (!) så jag vet inte vad den heter.
Neonfärgad, kevlarförstärkt och med en fyrkantig profil lite som en stjärna, 4 mm på största bredden.
Som redan sagts, blötlägg ett dygn i förväg. Vissa använder en droppe diskmedel för att sänka ytspänningen.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647266
johan eriksson skrev:Har testat en hel del olika sorters huvud och tråd de senaste 8åren. Har hittat ett som funkar och håller. Hållbara trådar dessutom.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard ... 10980.html

Det är detta jag menar. Inga rörlika delar, inget tramsande med linda spole fjädrar o skit.
Bara dra i vikt tråd o köra!
Bättre än Jet Fit och tap and go spolar.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Avslutat-02  
#647279 Det där är ett av de bästa huvuden som finns på marknaden..bara att byta tråden så är man igång igen,,, och håller länge..

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#647283 Vilket superforum!
Tack för alla tips. Lutar åt ett Oregon från Skogsutrustning.
Det där med blötläggning av tråd, kände jag inte till. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#647284
anersimyra skrev:Jag kan ta en bild i morgon på min ” modifierade set up ” som jag kör på min 250 fs när jag röjer industritomter..👍🙂

Gör gärna det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

halvproffs  
#647286
Rka skrev:Vilket superforum!
Tack för alla tips. Lutar åt ett Oregon från Skogsutrustning.
Det där med blötläggning av tråd, kände jag inte till. 👍


Ett sådant huvud köpte jag på Mellanskogsmässan i Sala för kanske 10 år sedan. Hur bra som helst!.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

johan eriksson  
#647296 Har testat Jet-fig med, trådarna höll väl ganska skapligt, men dom fastnade i huvudet så man knappt fick ut dom. Det var på en Hva 165.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Axl  
#647299 Har också haft jetfit men det var ett ständigt pillande för att få ut trådarna. Nu har jag ett från roach Sweden och där finns inget som kan krångla. Den enda nackdelen med huvuden där man inte lindar in tråden är att det känns som det blir mycket spill eftersom man bara använder halva tråden.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

halvproffs  
#647305 Hittar inget namn på denna. Är så enkel att den kan inte krångla.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647330 Använder också en sån. Köpt på en mässa nån gång. Idealiskt för oss som hatar att pilla med småsaker.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

johan eriksson  
#647352 Där är ju två saker att hålla ordning på, Oregon har inga delar att hålla ordning på.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

sundelius  
#647395
halvproffs skrev:Hittar inget namn på denna. Är så enkel att den kan inte krångla.

Det är Roach trimmerhuvud som jag rekommenderade

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

JensSkoog  
#647397
halvproffs skrev:Hittar inget namn på denna. Är så enkel att den kan inte krångla.

Bara om du glömmer att ha lite fett på gängorna - då biter aluminium fast i aluminium 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).