Skogsvagn (Huggarvagnar)

Beräkning av m3 på vagn

13 inlägg 18542 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beräkning av m3 på vagn

Elias  
#64636 Hej.
Har funderat litegrann över hur man ska beräkna hur många kubik björk tex man rymmer på sin timmervagn.
Det jag kommer fram till är rätt basic, bredd x höjd x längd MEN sedan måste man använda någon faktor för att räkna bort luften.
Vad är ett rimligt värde att ta som faktor för att komma någorlunda nära sanningen?
Detta har som blivit en aktuell fråga eftersom jag säljer björkved till privatpersoner osv och har tidigare gissat att jag rymmer ca 6m3 björk per vagn med 70cm förlängda horn och lastat ordentligt.

Någon kunnig på detta området?

MVH



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64638 I en tidigare tråd nämndes 50% men det låter mkt så det måste ha med medeldiametern att göra.
Det vore kul om du mätte ett lass efter det kapats kluvits och staplats, gärna med bilder.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

Elias  
#64639 Det verkar rimligt, ju grövre och rakare stockar ju högre volym men det är ungefär 50% som jag räknat med därav de 6m3 på min vagn men det där är otroligt svårt att ha koll på egentligen. Är en herre som ska komma och lasta själv med sin vagn och han har en 12tons med förlängda horn det som går och han hävdar att han lastar 6m3 men det känns lite orimligt eftersom han har en större vagn än den vi har. Sedan så beror det ju iofs hur man lastar också, om man rotvänder varannan stock så lasset blir exakt plant.

Lite svårt dock med medeldiameter eftersom man manuellhugger allting osv, men intressant hade det verkligen varit.

Kanske finns någon annan åsikt om beräkningen på detta forumet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkning av m3 på vagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64648 Jag har tyvärr inget bra svar på frågan.
Sälj det i travat mått, 3 meters eller fallande längder, då är det ju helt ok att mäta vagnen volym. Sen kan det ju såklart ändå rymmas mer eller mindre på vagnen men köper de fler lass borde det jämna ut sig. Köper de bara ett lass, och det är mycket vekt och krokigt får du väl pruta någon hundring.
För egen del säljer jag bara travat i uppskattad medellängd eller stjälpt mått färdig ved. Detta för att undvika diskussioner av typen vad 6 kubik långved motsvarar färdig spisved.

Avatar Fallback

Re: Beräkning av m3 på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64697 När man säljer som massaved/timmer räknas det i m3 fub ,fastkubikmeter under bark.
"Nomal" granmassaved kommer sällan över 55% i fastvolym.
Björk som oftast är krokigare och om de är grövre har tjockare bark ligger sällan över 50% fastvolym.
Har du fallande längd skulle jag säja att läget blir högst svårt att få det helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

Elias  
#64700 Jo det är svårt att få det exakt rätt men bara så man har ett hum om hur mycket det ryms på vagnen så man kan härleda till ett ungefär att det är tex 6m3 fastän det är olika längder men medellängden blir 5m på det jag gör. en del är kortare och en del längre så det tar ut varandra. Detta så han som köper och jag som säljer är överrens så han inte anser att det är 3m3 och man blir blåst på resten osv..

   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkning av m3 på vagn

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64731 Får väl ta fram lite historia igen...

För inte så våldsamt många år sedan mättes massaveden m3fpb, alltså på bark. Virkesmätaren mätte upp hela traven och bedömde sedan hur stor fastprocenten var. I mitt fall handlade det om 3 meters längd och upplagd för hand. Då brukade fastprocenten hamna på runt 55-60% för Björk och 70% för barr, som bestod av mest gran.

Procentandelen varierade, men inte så mycket. Störst blev den om traven bestod av blandat grovt och klent, där de klena bitarna fyllde ut tomrummen mellan de stora.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

Elias  
#64750 Jag håller med att det åter väldigt rimligt det du säger och 55-60% ligger inom det jag hade räknat med när jag tog ut volymen på vagnen. Eftersom det bara gäller ved så är köparen inte så intresserad av exakt m3fub eller om det är m3fpb det ska som brinna upp i vilket fall. Tack så mycket för historielektionen ernst

   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkning av m3 på vagn

Bengt olsson  
#64774 Hej kolla info om kärran där brukar det stå hur många m3 det går per meter.Tex 1,9 så tar du 1,9 gånger 3meter så får 5,7m3 vilket går på denna kärra struket mått bankarna.Denna info finns iallafall om min Patu kärra.

Avatar Fallback

Re: Beräkning av m3 på vagn

Boarpan  
#194626 Rent teoretiskt så är det ju en kapad kon som vi säljer. Så om du tar en genomsnittlig stock och mäter på den så har du en hum och om sedan köparen säljaren har ijallafall ett mått att diskutera om.
Bolagen mäter innanför bark så där har du ju ett försäljningsargument som vete duga.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

herjman  
#194633 Varför inte bara räkna travade kubik och sälja det som just travat?
Travat och stjälpt i 30 cm längd blir ju samma mängd.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194646 Ja det har du rätt i :) 1 m3t för 200 kr -> 1 m3s för 450 kr
Man ser ju snabbt då vad den som kapar och klyver har för marginal.

Användarvisningsbild

Re: Beräkning av m3 på vagn

herjman  
#194716 Ja, inga konstigheter. Sen är det väll som ni skriver att man kan betala olika beroende på krokighet och grovhet osv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).