Skogsekonomi

Köpa fastighet med lån från skogsbolag

26 inlägg 7409 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647202 Ska avverkningen räcka till en större del av fastighetsköpet så blir det en avverkning som märks länge. Förhandlingsläget när man är skyldig skogsbolaget x antal pengar är inte optimalt.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

certis  
#647217 Man gör upp ett kontrakt på avverkning innan köp av fastighet och skriver in i avverknigskontraktet att det gäller bara under förutsättning att köp av fastigheten gör av skogsägaren

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

surjämten  
#647287 Jaså, är det så enkelt för skogsägaren att diktera villkoren ??

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647294 Det går ju alltid att diktera villkor som säljare, men det kan ju ofta ha en negativ inverkan på köparens intresse och betalningsvilja...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

surjämten  
#647369 Tack för kaffet!
Jag har alltid trott att det varit köparna som bestämt i skogsnäringen.
Nu ska jag begära 600 kr fuben för talltimmer som jag fick för tio år sen 😀

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647376 Bolagen gillar upplägget. Tacksamt med en skogsägare som ber om att få trä deras snara om halsen. Var en här som gjorde så. Efter avtalsskrivandet blev det stora prisökningar men de kunde han se i stjärnorna efter.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

certis  
#647377 Men så är det ju blir det en nergång så är det skogsbolagen som förlorar

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647389
surjämten skrev:Att binda upp sig på detta vis till en virkesköpare eller bolag?
Nej tack!


Det är ingen skillnad mot ett vanligt avverkningsuppdrag. Givetvis binder man upp sig att sälja och och bolaget binder upp sig att köpa.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

surjämten  
#647429 Alltid när jag avverkat har jag tagit in anbud från 3-4 köpare.
Det har ibland varit en skillnad på 70 kr fuben vid lrk.
Att köparen vet att flera konkurrerar om en attraktiv post är viktigt.
Ofta erbjuds man då också en bonus utöver prislistorna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

rejser  
#647474 Många skogsägare är sjukt dåliga på att inse att det är vi som har varan inköparen behöver.
Däremot så finns det ju så många värden utanför prislistan som duktiga förare och huggare.
Sedan går det ju inte att jämföra priser ordentligt då alla har olika mått för klassificering.
Så jag hade tyckt det var sjukt läskigt att binda upp sig och verkligen kontakta den på banken som är skog och lantbruksansvarig för förhandling, dom ser ofta potentiella avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647513
surjämten skrev:Alltid när jag avverkat har jag tagit in anbud från 3-4 köpare.


Precis, och sen när du har bestämt dig så ber du som låna ut lite pengar så länge (eller förskott kanske det borde kallas).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).