Traktorer och processorer

New Holland L85 1998

128 inlägg 54238 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

totte  
#60472 Sådan herre, sådan traktor?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64678 Jag gillar innerbackspeglar och nu satte jag dit en konvex anti-döda-vinkel spegel mha självhäftande baksida
rakt i framrutan framför avgasröret så det skymdes inte något framåt när man sitter rakt på förarplatsen.
Den hjälper rätt så bra, man får en helhetsbild bakom traktorn så man ser iaf lysen osv enkelt och på det sättet kan
jag har ordinarie innerbackspegel nedställd så man ser så tätt bakom som möjligt.
De yttre är åxå nedställda rätt så mkt för närsikt.
Extrabackspegel.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64683 Ser kanon ut, lite jobbigt om man skottar mycket om man måste vrida nacken hela tiden. För mig resulterar det rätt ofta i nackspärr eller andra krämpor. Lite synd att din hade mittmonterat avgasrör, är rätt skönt att ha det på sidan.
Förresten går traktorn bra annars?
Vi hade en TL70 förut och det var en ruggigt fin traktor speciellt lastdämpningen på lastaren. Svalde allting så det var bara att hålla plattan i mattan på vägen utan att studsa och slå huvudet i taket. Däremot var jag lite missnöjd över trepunkten och att den var lite knepig att använda. Tvärtom är det på nya MF 5445. Den har bra trepunkt och en massa annat dock mycket sämre lastdämpning.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64684 Jo bra speglar sparar massor med tid och nackvridningar samt ökar säkerheten.
Traktorn funkar fint, lite småfix från tidigare ägarens äventyr samt vändbar förarstol mm ska dit än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64686
Slurfi skrev:Jo bra speglar sparar massor med tid och nackvridningar samt ökar säkerheten.
Traktorn funkar fint, lite småfix från tidigare ägarens äventyr samt vändbar förarstol mm ska dit än.


Lär ju vara passande när du ska ha på skogsvagnen?
Men däremot minns jag att det var ganska trångt bakom stolen så går den vända på bara sådär och får man ha några benmuskler alls för att sitta någorlunda bekvämt?
Har du byggt någon ram runt bakrutan för att spakarna ska vara inne och köra med stängd ruta?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64688 Nope, inte kollat hur det är med plats men det ser fint ut på bilderna tidigare i den här tråden
på de som är ombyggda. Det blir en egen special de luxe bakrutekil med hål för spakarna åxå
samt en båge för x-ljus mm uppe på taket mm mm.
Jag har ingen egen vagn än men det kliar i fingrarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64703 Vad ska du ha för x-ljus på den?
Det andra jag minns med new hollanden var att den var smidigare i skogen än den MF vi har nu.
Har du kollat mycket på vagnar osv?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64707 Det blir ju xenon, förmodligen gamla halogen som jag moddar.
Vagn, det måste bli en billig äldre mojäng, typ gammal skotarbakände.
Men det är ett tag dit, har en del annat på priolistan före.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64708 Vagnen får gärna vara enkelt utrustad och utan kran så jag kan dona och fixa den så som jag vill ha den
i takt med det framtida positiva cash flow-et, såklart vill jag ha drivning, helst hydraulisk samt alla tänkbara finesser
och ett snyggt och smäckert helhetsintryck och toppa med fin måla och LED lampor runt om, ojoj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64711
Slurfi skrev:Vagnen får gärna vara enkelt utrustad och utan kran så jag kan dona och fixa den så som jag vill ha den
i takt med det framtida positiva cash flow-et, såklart vill jag ha drivning, helst hydraulisk samt alla tänkbara finesser
och ett snyggt och smäckert helhetsintryck och toppa med fin måla och LED lampor runt om, ojoj.
Slurfi skrev:Det blir ju xenon, förmodligen gamla halogen som jag moddar.
Vagn, det måste bli en billig äldre mojäng, typ gammal skotarbakände.
Men det är ett tag dit, har en del annat på priolistan före.


Egentligen drivning på vagnen är lite overkill, inte ofta man behöver det iaf enligt min erfarenhet. Visst det kan finnas fördelar när man väl kör fast men hur ofta händer det?
Köp xenonkit på ebay då, det gjorde jag. 2 satser dvs till 4 extraljus för 1008 kr hemfraktat. Dock är dollarn mycket högre ny än vad den var då. En tanke jag fick sådär spontant är att du tror inte en skotarbakdel blir otroligt dyr jämfört med tex en vanlig timmervagn i inköp?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64713 Ebay är fint.
Skotarbakdel modell Flintstone blir det ju, finns ett par på Blocket nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64721 Så sant så , men om du påbörjar ett sådant projekt hoppas jag det blir en utförlig projekttråd där man får se allting från prospektering till byggande och slutresultat. Hade varit rätt intressant att ha 9m kran, hydraulvinsch, drivning och band på en skogsvagn. Speciellt om man har sanka områden, dock lite jobbigt genom att man alltid måste ha drivning på vagnen känns det som.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64722 Jepp, jag fotar lite då och då ändå så det känns givet att fylla The Internet med riktigt järn.
Shit, nu blev jag än mer sugen att börja leta vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Elias  
#64723 Fylla ut internet med lite riktigt blötjärn istället för den andra smörjan som finns där.
Vad kan en skotarbakdel modell dinosaurie kosta?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64725 Det undrar jag åxå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).