ATV och UTV i skogen

Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat osv

28 inlägg 17150 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

tallen100  
#647141 Blinkers behövs väl bara om det är hytt på "traktorn"? 🚜

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Ent  
#647145
tallen100 skrev:Blinkers behövs väl bara om det är hytt på "traktorn"? 🚜


Min Can-Am Traktor a har blinkers, men jag vet inte om det är ett absolut krav? Känns definitivt tryggare när man färdas efter landsväg i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

rejser  
#647221
Ent skrev:Jepp, blinkers, troligen automatiskt halvljus och I övrigt väggodkänd belysning släpvagnskontakt, backspeglar, signal, riktig regplåt... Nåt mer, någon?


Därför vi terrängreggade, mycket saker att ha sönder i skogen.....

Glöm inte förarbevis för er som tagit körkort eller haft det indraget efter 2000. Spelar ingen roll om det är egen mark....

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Hema  
#647228
rejser skrev:
Ent skrev:Jepp, blinkers, troligen automatiskt halvljus och I övrigt väggodkänd belysning släpvagnskontakt, backspeglar, signal, riktig regplåt... Nåt mer, någon?


Därför vi terrängreggade, mycket saker att ha sönder i skogen.....

Glöm inte förarbevis för er som tagit körkort eller haft det indraget efter 2000. Spelar ingen roll om det är egen mark....

Så om man tagit före 2000, så är det risk att man nu klassas som gamling? ;)

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

rejser  
#647253
Hema skrev:
rejser skrev:
Ent skrev:Jepp, blinkers, troligen automatiskt halvljus och I övrigt väggodkänd belysning släpvagnskontakt, backspeglar, signal, riktig regplåt... Nåt mer, någon?


Därför vi terrängreggade, mycket saker att ha sönder i skogen.....

Glöm inte förarbevis för er som tagit körkort eller haft det indraget efter 2000. Spelar ingen roll om det är egen mark....

Så om man tagit före 2000, så är det risk att man nu klassas som gamling? ;)


Relik

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Hema  
#647317 Haha

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

totte  
#647360 Mogen ungdom heter det.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Ent  
#647398 Vi som har framtiden bakom oss🙄

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Ent  
#647399
rejser skrev: Därför vi terrängreggade, mycket saker att ha sönder i skogen.....
.

Njaaää, inga av de traktortypiska attiraljerna har hittills gått sönder, endast ytterkanten av plasten vid ena fotsteget. Detta pga BRPs snålt tilltagna bukskydd (och en viss ovarsamhet från förarens sida...). Så där behöver man inte oroa sig😀👍Köp Iron Baltics skydd istället så är det lugnt.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Bosda  
#664674 Lite av mina erfarenheter.
Köpte en CF Moto 600 förra året. Reggad som traktor B. Kul på väg ett tag, men numera avställd och används bara i skog/gård, men går att ställa på om behov uppstår.
Den måste besiktas men det blir ju bara aktuellt om jag ställer på den.

Låst med lås klass 3 i låst garage. Har bara garageförsäkring vilket täcker typ stöld/brand. Om den skadas vid arbete är det bara att bita i det sura äpplet. Har dock aluminiumskydd under.

Traktor B har full effekt, får framföras i 50 men får gå i 60 vilket kontrolleras på besiktning.
Omprogrammerat för ett par hundralappar när jag köpte den så jag har "full hastighet". Detta kan även regleras manuellt med ställskruv vid gasen. Vet dock inte om besiktningen går på det 😮 men bra när unga människor ska köra. Kan ju ställa ner till typ krypfart.

ATV´n har två sittplatser och här är något med registreringen. Har för mig att den bara får framföras med passagerare (inreggad på väg) om det står i regbeviset. Bra att tänka på 👍

För övrigt mycket nöjd med maskin och att det är 3 års garanti och att det finns verkstad hos återförsäljaren.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

uffejohan  
#664678 Tänk på att avställda fordon inte omfattas av trafikförsäkringen. Skulle du råka ut för en olycka och själv bli skadad har du inget försäkringsskydd från trafikförsäkringen, inte heller om du skulle köra på någon eller något annat.

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

anersimyra  
#664696
rejser skrev:
Ent skrev:Jepp, blinkers, troligen automatiskt halvljus och I övrigt väggodkänd belysning släpvagnskontakt, backspeglar, signal, riktig regplåt... Nåt mer, någon?


Därför vi terrängreggade, mycket saker att ha sönder i skogen.....

Glöm inte förarbevis för er som tagit körkort eller haft det indraget efter 2000. Spelar ingen roll om det är egen mark....
Har man tagit körkort före 2000 så behövs inget förarbevis, det förutsatt att man fått det åter eller tagit om det..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Hema  
#664712 Jag hade försökt köpa en traktorA-reggad. Hoppas att Suzuki kommer få till det i framtiden med traktorreggningarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).