SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Röjtips från röjarproffset (Video)

39 inlägg 17317 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjtips från röjarproffset (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#647081 Jag hade ju förmånen att få vara med på några dagars röjsågsutbildning under våren. Röjarproffset och instruktören Lasse Kaubak från Nordfor skulle lära ut produktionsröjning och jag har försökt att fånga hans tips om hur man blir en högproduktiv röjare på film. Här finns en drygt 20 min lång video som ger många bra tips och som visar exempel på övningar som man kan göra själv.



Ställa in selen
De moderna röjsågsselarna med ryggplatta och midjebälte ger en bra komfort och avlastar kroppen när de är rätt inställda. Bröstplattan ska sitta rakt fram på bröstbenet och det ska vara lika hårt tryck på varje axel. Höftbältet ska dras åt så att man bär mer vikt på höfterna än på axlarna och sedan ska upphängningsplattan/kroken sitta en dryg decimeter under ”höftkammen”. Alltså den hårda överdelen av bäckenbenet som man kan känna på högersidan. Man tenderar snarare att få riggröret för lågt än för högt vid skogsröjning.

Balansera in sågen
Här börjar vi nu avvika från de vedertagna sanningarna om hur en röjsåg ska hängas upp. När sågen (fulltankad) hänger fritt ska klingan fara uppåt så högt det går. Ju högre desto bättre! Man kan lossa och spänna fast upphängningsöglan (på Husqvarnasågarna) Så att man får rätt balans.

$matches[2]


Sedan ska sågen hänga snett så att vänster handtag pekar nedåt. Se bilden här nedan.

$matches[2]


Även detta justeras genom att lossa och ändra upphängningsöglan. När detta är klart testar du att trycka ner klingan ända ner till marken. Du ska kunna göra det och fortfarande stå rak och utan att högerhandens vinkel mot handtaget blir onaturlig eller spänd. Troligen får du lossa justerskruven för styret och vrida upp det så att högerhandens vinkel blir avslappnad även när klingan trycks mot marken.

$matches[2]


I sidled ska styret justeras så att det ryms två fingrar mellan upphängningen och tills där styret vinklar upp mot högerhandtaget.

$matches[2]


Arbeta med benen
Grundregeln vid allt röjsågsarbete är att man ska arbeta med benen. Inte med armar och axlar. Benmusklerna är starka och uthålliga och håller hela dagen. Genom att gå framåt och bakåt och böja knäna för att nå de sista decimetrarna får man bra flyt i arbetet.

Tre olika fällningstekniker
Lasse visade tre olika fällningstekniker och de ska liksom sitta i ryggmärgen. I ”muskelminnet”. Under röjningen alternerar han fritt mellan dessa tekniker hela tiden beroende på behov.

1. Höger/vänsterfällning
Med vinkling av klingan och med hjälp av klingans rotationsrikning kan man styra vilket håll träden faller. Lasse lär ut en teknik där han kan vinkla klingan väldigt mycket genom att höja eller sänka vänsterhanden. När han drar ner vänsterhanden öppnar han även greppet så att inte vänsterarmen får en obekväm ställning. Det syns väldigt bra i videon om hur han jobbar med öppen/stängd vänsterhand.

$matches[2]


I videon visar Lasse en bra kapövning där man använder olika sektorer av klingan och olika vinkling för att få träden dit man vill.

Kraftig vinkling av klingan hjälper även till om man ska ”röja sig fram” där det är tätt med t ex grenar eller nedröjda träd.

$matches[2]


$matches[2]


Tanken med Lasses kapövning är att man ska nöta in kapmönstret i muskelminnet. Klingan ska bli en förläng del av kroppen och man ska inte behöva tänka på hur man sågar utan det ska liksom ske per automatik. Lite som när man cyklar.

2. Sektionsfällning
Ofta är det effektivt att kapa en stam högre upp än nere vid marken. Det kan vara lättare att komma åt när det t ex står täta rupper men det kan också vara enklare att få ner trädet dit man vill. Genom att kapa en bit upp får man mer utslag i fällriktningen och det går snabbt att sedan kapa stumpen som blev kvar.

$matches[2]


3. Enhandsfällning
Här börjar vi komma långt från Säker skog och instruktionsböckerna men Lasse använder ofta enhandsfällning och har en bra teknik för detta. Anledningen till att fälla med en hand är att man behöver den andra handen för att dra undan stammen. Det viktigaste när man jobbar med en hand är att man håller klingan nere vid marken. ”När handen är uppe är klingan nere” för att citera Lasse. För att det ska bli precision i arbetet med enhandssågning vilar han vänsterhandtaget på vänsterbenet. När man sågar med högerhanden ska vänsterbenet vara framåt så att handtaget kan vila på vänster lår. Då får man full kontroll över sågen rörelser samtidigt som man kan hjälpa till att dra undan träd men vänsterhanden.

$matches[2]


$matches[2]


Arbetsupplägg
Vedertagen arbetsmetodik i röjinstruktioner brukar vara att man ska gå i stråk och röja en bredd om 2-4 meter. När man kommer till änden (beståndsgränsen) så vänder man och går tillbaka med ett lika brett stråk osv.

1590619973_arbetsmönster_-_linje.png


Lasse kör en annan metod som han hävdar är effektivare.

Det blir lite mer som ett ”matrisupplägg”. Man har, precis som i exemplet här ovan, en huvudriktning som kan vara beståndets längd. Det ska finnas någon visuell referenspunkt i huvudriktningen typ ett högt träd eller liknande. Men istället för att röja sig fram i ett stråk om 2-4 meter så kör man en stråkbredd om 25-30 meter. Och istället för att gå i ”längdriktningen” så går man tvärs över, fram och tillbaka i slag om 25-30 meters längd. Det ger enligt Lasse ett friare arbetssätt. Se illustrationerna här nedan.

1590619973_abetsmönster_-_matris.png


Ingen ”attackröjning”
Enligt Lasse fungerar det inte att köra ”rusröjning” eller attackröjning där man försöker springa så fort som möjligt om man ska röja professionellt. Det är inte energieffektivt och man orkar inte hålla på så en hel dag. Istället är det ett jämnt, metodiskt och intensivt arbetstempo som ger högst produktion. En del i effektiviteten är t ex att ha två bränsleflaskor, fil (och vatten) med sig på selen så att man inte behöver gå runt efter bränsle i onödan. Då kan man röja tre timmar i sträck innan man tar nån längre rast och man får mycket gjort. Bra exempel på bränsleflaskor är den typ av lättviktsflaskor som fjällvandrare har för t-sprit till Trangiakök. De är lätta och håller tätt. Sätt fast dem på selen med kapellstroppar av gummi.

Jaga tidstjuvar
För att få effektiva röjdagar så gäller det att ha ordning på grejerna. Att som ovan här beskrivits ha bränsle, fil och vatten med sig i selen är en sådan viktig detalj. En självklarhet är att börja arbetsdagen i tid och ett annat tips är att ha med sig regnkläderna ut i skogen (gärna på selen) om det finns minsta misstanke om regn. Annars går det åt dyrbar tid för att gå och hämta dem. Det gäller även att ha med sig lite reservdelar (i bilen) och helst också en reservsåg så man slipper att avbryta dagen om något går sönder.

En annan pryl som är bra att ha med sig är en liten sminkspegel. Den behövs när man ska peta ut sågspån ur ögat. Även om man använder visir eller skyddsglasögon så händer det förr eller senare att man får skräp i ögonen. Övrig skyddsutrustning som första förband samt mobiltelefon eller nödsändare är en självklarhet.

Är det någon som är sugen på att trimma sin röjförmåga så kan jag rekommendera en dag eller två med proffsinstruktör från t ex Nordfor.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

fendt311  
#647084 Nu anser jag mig själv vara en amatör röjare som inte har behov av produktions röjning. Men jäklar( ursäkta ordet ) vad nyttig denna tråd är. Man lär sig alltid något nytt. Om man sväljer stoltheten och tar åt sig av nya tekniker, tänkande, infallsvinklar. Ett litet ljus tänds bara av att följa denna tråd. Läsa om upplägget i teknik,nytänkande så inser man. Detta måste jag prova på nästa gång jag röjer. Visst en del kanske inte funkar för mig. Men om bara en del tekniker, detaljer fungerar. Så är så mycket vunnit i underlättade arbete. Stort tack för denna tråd. Skulle ju inte röja förens till sen hösten. Men nu efter jobbet i kväll känns det som man vill ut och prova kl 6 på morgonen.

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647108 Verkligen en bra sammanfattning av effektiv röjning. Jag snappade upp en del detaljer som jag ska kolla upp om de stämmer med hur jag röjer. Sen var det kul att han lär ut enhandsröjning vilket jag själv kört med. Likaså att min modell med att snirkla sig fram i bredare gator istället för smala stråk är något han lär ut.

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

snorbroms  
#647123 Mycket bra genomgång, verkligen nyttigt och kul att se nån som verkligen kan hantera en röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

uffejohan  
#647124 Testade för några dagar sedan efter inspiration från Torbjörn & Co att vara disciplinerad och röja i stråk i stället för att rusa ut i beståndet och ta närmsta buske. Bara det gjorde stor skillnad. Irrar man runt när man har några timmar över blir det alltid en massa oröjda öar som man får gå tillbaka till och kliva i en massa ris på marken.
Bra tråd!!!

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

bgl  
#647125 Tänk bara på att medtagen sminkspegel måste vara gjord av krossäkert material!
Låter som en skröna men för längre sedan på trakten var det en röjare med skräp i ögat som skulle ta fram sin spegel. Den var trasig och hanskar sig ordentligt i handen!

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

rejser  
#647129 Riktigt bra video.
Röjer mycket men små saker som man när man ser inser gör "onödigt" jobbigt för sig själv.

Tackar

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647151
uffejohan skrev:Testade för några dagar sedan efter inspiration från Torbjörn & Co att vara disciplinerad och röja i stråk i stället för att rusa ut i beståndet och ta närmsta buske. Bara det gjorde stor skillnad. Irrar man runt när man har några timmar över blir det alltid en massa oröjda öar som man får gå tillbaka till och kliva i en massa ris på marken.
Bra tråd!!!


När jag väl tog i det med att röja i stråk. Så gick det hur lätt som helst. Istället för å köra tills tanken var tom o hamna galet. Så när jag kom tillbaks till dunken så var det å tanka både sågen o sig själv med lite vatten. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

anersimyra  
#647155 Där ser man.. 😀 jag vet inte hur många gånger diverse förståsigpåare påstått att jag haft fel när jag sagt att röjsågen ska vara baktung.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Amatörhuggare 62  
#647158 Mycket bra Torbjörn.

Eventuell allergimedicin, är viktigt också.
Å ögonskölj,för att svalka ögat.
Efter sågspån å dylikt.
Hade man inte haft detta i bilen.
När Cobratanklocket flög,all världens väg. Så vet ingen hur d gått.

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

gurka  
#647161
Torbjörn Johnsen skrev:
]3. Enhandsfällning[/u]
Här börjar vi komma långt från Säker skog och instruktionsböckerna men Lasse använder ofta enhandsfällning och har en bra teknik för detta. Anledningen till att fälla med en hand är att man behöver den andra handen för att dra undan stammen. Det viktigaste när man jobbar med en hand är att man håller klingan nere vid marken. ”När handen är uppe är klingan nere” för att citera Lasse. För att det ska bli precision i arbetet med enhandssågning vilar han vänsterhandtaget på vänsterbenet. När man sågar med högerhanden ska vänsterbenet vara framåt så att handtaget kan vila på vänster lår. Då får man full kontroll över sågen rörelser samtidigt som man kan hjälpa till att dra undan träd men vänsterhanden.

.


Med dagens korta riggrör har jag sett många sågskador på vänsterhandens fingrar.
Var försiktiga eller avstå från enhandsfällning.

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Joakim S  
#647164 Man kan väl använda telefonen i selfiemodus istället för sminkspegel?

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

HannuRöj  
#647173 istället för att gå i ”längdriktningen” så går man tvärs över, fram och tillbaka i slag om 25-30 meters längd.

😀
Så brukar jag köra med, men lite smalare zikzak, 10-15 m. Först röjer jag klensly och underväxt granerna, dvs allt som är lätt att röja ner. Sen kommer jag tillbaka, har rymd att fälla höga björkar. Röjer mer klent, vänder.. osv.

Triobalans sele och enhadsteknik är en farlig combo. Sågen klider fritt bakåt. Farligt också om man puckar stammen framåt med vänsterhand (och ramlar mot klingan).

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

bgl  
#647181 För mig som är närsynt fungerar det med selfiekamera.
För mer normalt seende blir det svårare.
Sen är det en annan sak att som lite äldre verkar man ännu äldre och rynkigare i kameran än i en spegel, varför vet jag inte!

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

jannee  
#647186 Man slipper mycket krångel med grova stammar eller täta buskage om man bara vaknar upp i tid och röjer något år för "tidigt" i stället för 5 till 10 år försent.
Man sparar absolut inget på att vänta med röjningar, varken tid eller pengar men man förlorar i tillväxt.
En frodig A stam har mer grönmassa och kan på så vis öka sin tillväxt.
Röjer man i tid blir i alla fall granen mer frodig och kväver annat otyg, det ni som väntar får stånga er blodiga i 😥

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).