Motorsåg och handhållet

Köpa ny såg

41 inlägg 5953 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647050 Går ju att köpa av någon på forumet, så vet du lite mer vad du får...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

bmbamse  
#647062
Karmosin skrev:Kollektivet verkar rekommendera begagnat! Kanske är det jag ska satsa på då även om det hade varit fränt med en splitterny såklart. Törs man köpa begagnad såg på Tradera per post? Blocket svämmar ju inte direkt över av motorsågar...

Jag har köpt en del sågar på tradera och kan säga att de jag bjudit hem har aldrig varit av den kvaliteten att de direkt kunnat användas. Alltid ihop-pulade för att kunna startas och se bra ut på foto men i något fall rent livsfarlig eller som 621:an, defekt. Jag har alltid köpt där med utgångspunkten att plocka ner i molekyler och sedan åtgärda alla fel jag hittar. 535:an var den första och efter besvikelsen när jag fick den blev jag vrång och startade till slut en tråd om den här på skogsforum. Därefter har jag utgått från att det är reservdelssågar jag köpt och bjudit därefter. Klart att det nog finns fina fungerande sågar på Tradera, men de blir dyra och risken är nog ändå att det finns saker att åtgärda.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647068 Om du vill såga och inte meka så tycker jag förslagen i trådstarten låter bra. Min uppfattning om begagnade sågar är att det oftast är en anledning att de säljs och den är inte att de går så himla bra att man inget annat önskar att någon annan ska få njuta av det.
Är du sällananvändare så ska en ny såg i det övre segmentet ge dig många år av problemfri körning.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647069 Ja men inte med de med data iallafall..
Där är det större chans att hitta en som jävlas än en som fungerar felfritt.
Sedan är det så att sällananvändare får problem med sågen oavsett hur man gör...

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647087 Finns Dolmar kvar som märke? Eller är det bara restlager som säljs? Vad säger Jonseredsexperten om 2245? Den lär vara datafri. Vad gäller begagnade sågar så säljer man väl inte en såg som funkar bra?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647088 Dolmar heter Makita idag.


Jonsered 2245 är en trevlig såg,utan data, dock med plast genom stora delar av sågen.
Lika så med 2240-2245-2250.
435-440-445-450.

Visst kan man sälja en såg trots att den går bra, men priset är ett annat än när den är trasig..
Inte som på blocket,där man tror att sågarna har samma värde oavsett..

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

bmbamse  
#647100 Och Tanaka anses ju göra lätta starka och driftsäkra sågar också... De heter Hitachi idag... Det brukar ju finnas någon servicepartner för elverktyg på de flesta orter, så reservdelar borde vara rätt så lätt att få tag i. 👍

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

jannee  
#647101 Återförsäljare av kända proffsmärken har inte sällan bättre begagnade proffssågar att erbjuda, är dessa genomgångna av återförsäljaren är de oftast i bättre skick än en ny kinasåg.
En proffssåg går bra i minst 2 000 timmar, kanske t.o.m 3 000.
Du kan t.o.m få en garanti på några månader och bör då snabbt märka om det är skit eller kvalitet du köpt.
Själv gav jag bort en 425 (Jonsered) som i mitt tycke gjort sitt, den nye ägaren hade den till att kapa upp ved (ca 20 m3fub varje år) i närmare 15 år innan sågen var helt slut.
M.a.o. kvalitet lönar sig i längden.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647102
vinterrojarn skrev:Dolmar heter Makita idag.


Jonsered 2245 är en trevlig såg,utan data, dock med plast genom stora delar av sågen.
Lika så med 2240-2245-2250.
435-440-445-450.

Visst kan man sälja en såg trots att den går bra, men priset är ett annat än när den är trasig..
Inte som på blocket,där man tror att sågarna har samma värde oavsett..


Jo, men hur ska man som relativ novis kunna avgöra om skicket stämmer med priset på en begagnad såg? Anser att det är hög risk att köpa problem om man inte handlar av någon man litar på eller kanske den lokala handlaren med gott rykte?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647103 Är det internet köp får man nog räkna med att man inte vet och betala därefter.
Står man med såg i hand är det enklare o testa och se känna o klämma.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647104 Du som köper ska inte lämna över en ända krona om du inte är nöjd och säker i ditt köp.
Läs på, fråga runt, ta in all info o beaktandet.
Prova, känn, kläm, lyft på kåpor kör i stock etc.
Ta bilder, åk hem o fundera om så behövs, gör inget köp överilat bara för att...
Sågens pris ska matchas av dess utseende och prestation.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647106 Hur svårt kan det vara? Det är ingen miljonaffär vi pratar om. Gå till närmaste såghandlare och köp en ny halvproffssåg eller en riktig såg om du vill känna dig på topp. Orka tjafsa med Blocket och Tradera för att kanske spara någon hundring eller bli blåst.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

rejser  
#647107 Även om det inte är en miljonaffär så vill man väl göra så bra köp som möjligt.
Jag letar också såg och att hitta vad man vill ha är inte riktigt lätt alltid.
Men 500i är riktigt fin...... (inte till TS då)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647127
Mange skrev:Du som köper ska inte lämna över en ända krona om du inte är nöjd och säker i ditt köp.
Läs på, fråga runt, ta in all info o beaktandet.
Prova, känn, kläm, lyft på kåpor kör i stock etc.
Ta bilder, åk hem o fundera om så behövs, gör inget köp överilat bara för att...
Sågens pris ska matchas av dess utseende och prestation.


Lämnar man gamla sågar på metallåtervinningen så slipper man tjorva med såna köpare. 😉

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Svenf  
#647135 Köper man en genomgången begagnad proffssåg hos en seriös märkeshandlare är det nog inga problem. Jag köpte en begagnad HVA 357 efter stormen Per (2007) till losskapning. Har använt den vid grövre huggning (självverksamt) samt på vedbacken sedan dess utan några större problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).