Skogsmiljö och Trädlära

Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

17 inlägg 7197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14307 Naturvårdad skog må vara vackert för ögat, men går det som skogsägare att tjäna några (vettiga) pengar på aktiv naturvård i sin egen skog (utan att få skogen konfiskerad av storebror staten)? Finns det några bidrag liknande de EU-baserade naturvårdsbidrag som finns inom jordbruket?

/Niklas (ska eventuellt ta över de gamlas tillköpta skogskifte på ca 200 ha skog)



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14369 Inte något ,vad jag vet,som kommer i närheten av vanligt skogsbruk.
Men det satsas skattekronor på att utbilda skogsägare i naturvård, så kanske det kommer..

/Nisse

Användarvisningsbild

Då blir det minimalt med naturvård i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14424 Om man inte kan tjäna några pengar på naturvård i skogen, så lär den begränsas till marginalmarker, där avverkning knappast lönar sig!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14465 Privatägd mark isig medför skog mer högre naturvärden. Den är mycket roligare att gå i jfm bolagsskog. Förklaringen torde ligga i de mindre skiftena, mindre bestånd, olika skötselmetoder (självföryngrat, kultur, överståndare, blandskogar m.m.).

Jag fick dessa tankar nu då jag blev inbjuden av Sveaskog att lägga bud på en av deras fastigheter. Fy f...n vad tråkig skog. Stora hyggen som inte är planterade, stora oröjda ungskogar, gammelskog efter bäckraviner som ingen kan komma åt att avverka.

Det enda bra var skogsbilvägen som hadee hög standard.

Nejtack, Sveaskogs fastigheter är inte jag intresserad av att betala mina surt förvärvade pengar för. Då är "bonnskogen" mycket trevligare att gå i och har iregel bättre beläget.

Avatar Fallback
Tulles  
#20930 Hej OAS, jag håller i princip med dig om bonnaskog kontra bolagsskog.
Bonnaskog är alltid en mer varierad upplevelse, det ligger i sakens natur. Men det är också emellanåt deprimerande att gå in och ut ur de här 5-20 ha stora småskogarna där så mycket inte gjorts. Djungeln står tät omkring en, vare sig det är löv eller barr. Bonnagubben vet man om är över 70 år och tänker inte lägga en spänn på någonting för det är ju bara skog och förresten har han inga pengar ändå. Då kan man rentav längta ibland efter lite större marker och "rationell" skötsel, även om det blir en mer enformig, tråkig skog. Men ibland är det vackert, det är sant, när granarna eller tallarna stått för länge och blivit metertjocka, riktiga träd här och där i någon bortglömd dal

Mvh Jonas

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Skogshuggarn  
#64702 Ett äldre parfolk som fått en del av sin mark "statskonfiskerad",,,,

http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Elias  
#64704 Det är så himla tragiskt, vet några som köpte mark här i västerbotten om jag inte minns fel ca 100ha och sedan 1 år senare kom de och sa att ungefär hälften skulle bli naturreservat och de fick inte en spänn. Snacka om att stå där med skägget i brevlådan, just ha köpt skog för sina surt förvärvade slantar och sedan se någon ta det ifrån dig utan en krona. Går inte att sälja heller för vem vill ha skog där det inte finns några pengar.

Man blir så arg, borde vara lag att staten eller liknande ska betala för att få göra reservat av de enskildas skog.Frågan är ju om de gör reservat av någon av de statsägda skogsbolagens marker eller andra stora bolag?

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Skogstomte  
#64705 Man aktar sig för att det ska bli för fint, röj och gallra hårt i skogen och spara inte för mycket naturvård, slarva lite med betesmarken, även om jag tycker illa om körskador så kan det vara bra att lämna lite lagom med spår. Bedrövligt egentligen...

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64716 Ja, det är rent för jävligt rent ut sagt. Det är precis sånt här som får mig att bli mer och mer engagerad i tanken på att alla mindre skogsägare borde gå ihop för att försvara äganderätten. Det är ju ren stöld för tusan! 😡

(vi får alla hjälpas åt att sprida klippet)

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Elias  
#64718 Det skulle inte heller förvåna mig heller om staten på några år då köper upp marken som blivit naturskyddsförklarad för en spyttstyver och sedan gör kalhyggen och tjänar pengar sedan gör nya skyddsområden och gör samma sak igen.
Man ska aldrig upphöra att förvånas

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64719
Uvskogen skrev:Ja, det är rent för jävligt rent ut sagt. Det är precis sånt här som får mig att bli mer och mer engagerad i tanken på att alla mindre skogsägare borde gå ihop för att försvara äganderätten. Det är ju ren stöld för tusan! 😡

(vi får alla hjälpas åt att sprida klippet)

X2
Har redan lagt upp klippet på ett annat forum.
http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64724
Slurfi skrev:
Uvskogen skrev:Ja, det är rent för jävligt rent ut sagt. Det är precis sånt här som får mig att bli mer och mer engagerad i tanken på att alla mindre skogsägare borde gå ihop för att försvara äganderätten. Det är ju ren stöld för tusan! 😡

(vi får alla hjälpas åt att sprida klippet)

X2
Har redan lagt upp klippet på ett annat forum.
http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras


Bra! Jag skickade det till Eskil Erlandsson (jordbruksministern) och frågade om han var stolt. Återkommer med "hans" svar i forumet!

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Skogshuggarn  
#64728 Äganderätten är snart inte ens värt "bläcket på lagfarten".

Hur många är det egentligen som kan lägga sig i/göra inskränkningar i ägandet idag?.

Staten + Länsstyrelsen/Eu/Skogsstyrelsen/kommunen/Samebyar/gruvprospekteringsbolag/elbolag,,, och säkert någon till.

Skrämmande när man börjar fundera över det hela :surp:

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Skogshuggarn  
#64729
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:
Uvskogen skrev:Ja, det är rent för jävligt rent ut sagt. Det är precis sånt här som får mig att bli mer och mer engagerad i tanken på att alla mindre skogsägare borde gå ihop för att försvara äganderätten. Det är ju ren stöld för tusan! 😡

(vi får alla hjälpas åt att sprida klippet)

X2
Har redan lagt upp klippet på ett annat forum.
http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras


Bra! Jag skickade det till Eskil Erlandsson (jordbruksministern) och frågade om han var stolt. Återkommer med "hans" svar i forumet!


Det ser vi fram emot!,,,,,, :-bd

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64733
Skogshuggarn skrev:Ett äldre parfolk som fått en del av sin mark "statskonfiskerad",,,,

http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras


Jag är naturligtvis lika upprörd som alla andra över denna konfiskation och snart kommer vattendirektivet bli nästa konfiskationsverktyg för naturvårdsbyråkraterna. 😡 😡

För att återgå till ursprungsfrågan, så träffade jag på en naturvårdshandläggare på skogsstyrelsen som på fullt allvar menade att många nya skogsspekulanter (typ stadsbor och liknande) är beredda att betala extra för att få en fastighet med höga naturvärden typ natura 2000. Ligger det något i hans påstående månne?
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).