Motorsåg och handhållet

Köpa ny såg

41 inlägg 5873 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa ny såg

Karmosin  
#646993 Hej! Kinasågen (search.php?author_id=56989&sr=topics&sf=firstpost) slutade nu smörja kedjan. Har ändå haft funderingar på att köpa en mer långsiktig så så nu kanske jag borde slå till.

För en helt vanlig privatperson som inte äger skog, är det overkill att slå till på en 560xp eller en Stihl 261? Kan man ha dessa hela livet ut i princip utan att behöva lägga tusenlappar per år i service och reparationer? Har väl en 40år kvar att använda motorsåg kanske hehe så inköpskostnaden blir ju isåfall inte så farlig i längden.

Tack på förhand 😁



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Svenf  
#647001 En begagnad proffsåg räcker långt, betydligr mer såg än en ny lågprissåg, om du inte vill investera i en ny proffsåg.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647003 Ska du ha en såg som är billig att serva och vilja göra det själv?

Köp en äldre såg.
T,ex 346,353,351,350.
2152-2153- 2147-2149.

Allt utan data är enkelt att åtgärda och serva, billigt också...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Williamm  
#647004 Hej!

De nya proffssågarna från Stihl och Husqvarna/Jonsered Har datorstyrd förgasare. Jag tycker att det verkar som bra sågar, men datorn har en begränsad livslängd. Jag tror inte att den fungerar i 40 år.

Nya Dolmar har fortfarande manuellt jusrad förgasare.
Jag tycker att Hva 254är en bra såg. Den är också lättskruvad.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647005 Japp håller med, kan dock om man inte vill beställa kina delar vara svårt med original delar...till 200 serien...
Lättare med 300 serien...

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

jannee  
#647008 "Bästa" köpet är nog en nyare dock begagnad proffssåg oberoende märke - HVA, Stihl men även Jonsered (är en mörkröd HVA).
Du ska inte räkna med att ha samma såg i 40 år, förr eller senare slutar det med att reservdelar blir omöjliga att få tag i.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Karmosin  
#647012 Tack för bra svar!
Är lite rädd för begagnat eftersom jag är novis och inte vet hur man skall bedöma dem. Men om det ändå slutar med att man måste hålla på och reparera och serva ganska snart så är det kanske inte så dumt med en begagnad.

Hur länge kan man räkna med att kunna köra en splitterny såg typ innan det blir dags för reparation? För jämförelse hann jag förbruka 10 liter soppa med kinasågen innan kedjeoljan slutade funka :) (möjligt att den inte är sönder iof, kanske behöver göra rent eller så bara. )

Har egentligen inget emot att skruva själv men skulle vilja ha ett par problemfria år först :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

bmbamse  
#647015 Du har ju fått ett antal bra svar redan, jag kände bara för att påpeka att med tanke på ditt användarnamn så skulle jag rekommendera en Jonsered... 👍 ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Williamm  
#647016 Jag tycker det är värt att titta på Domar. De är robusta sågar, och har ingen dator som kan krångla.

Vad ska du ha sågen till?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Karmosin  
#647025 Lite oklart på lång sikt, just nu hjälper jag päronen att ta ned en massa träd på en tomt de har köpt och skall bygga hus på. Har väl en 10-20 träd kvar i varierande storlek (som mest är dom nog 50cm vid rot). Sen blir det nog kanske mest vedsågning eller så på lång sikt. Men det är ju jäkligt skoj med motorsåg har jag kommit på så man kanske hittar ett eller annat sätt att få fälla fler träd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647026 Dolmar är bra sågar... lite svårt med återförsäljare dock på sina ställen i landet..
Delar och garanti ärenden...

Nätet, japp men där får du inte mycket råd och tips öga mot öga...

Vad det gäller begagnat, så skulle jag inte vilja sätta en punkt innan första renovering, men om jag måste...ca 50 -60 L med bränsle...med en såg i hyfsat skick, en ny renoverad ca det dubbla...
Runt 100 L...

Avatar Fallback

Re: Köpa ny såg

Avslutat-02  
#647027 Jag hade köpt en billig på nätet och renoverat.
En Partner 400-450-510 kan jag varmt rekommendera.
Billiga delar och sköna sågar...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

johan eriksson  
#647036 Ska man köpa begagnat så har stihl en stor fördel, det är lättare att hitta nya delar, både pirat och original. Husqvarna 3xx serie går hyffsat med, 2xx serien är tjurigt med annat än original, och då har ändå mycket börjat utgå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Karmosin  
#647045 Kollektivet verkar rekommendera begagnat! Kanske är det jag ska satsa på då även om det hade varit fränt med en splitterny såklart. Törs man köpa begagnad såg på Tradera per post? Blocket svämmar ju inte direkt över av motorsågar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny såg

Karmosin  
#647047 Hur är äldre sågar säkerhetsmässigt och vibrationsmässigt? Säkerheten är det stora skälet att byta ut kinasågen egentligen, i övrigt har den varit grymt bra under mina 10 L hehe (även om jag själv egentligen inte upplever den som superfarlig. Kastskyddet är kanske lite vekt mot vad det borde. Men är lite uppskrämd av att alla här skriver att kinasågar är livsfarliga, och vill ju faktiskt inte vara med om kedjebrott el dylikt, som nog är vad jag varit mest rädd för)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).