Sågverk (mindre)

Säkerhet klingsåg.

26 inlägg 8806 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#646584 Har sedan i höstas gjutit platta och monterat in sågen. En beg. Kamek 1300. Samma princip som kara sågarna.
Vi har provkört litegrann och under helgen körde vi en heldag. Skulle köra heldag igår också men då skedde en olycka som jag helst vill undvika igen.

Jag krånglade lite med en krokig stock, fick den inte att ligga som jag ville. Försökte fästa kroken fram och finrikta med hydrauliken bak. Kroken släppte och framändan flyttade sig. Jag skulle flytta lite på framändan och sedan fästa kroken igen.
Jag slant, tappade greppet på den blöta stocken och vinglade bakåt ett par steg. Problemet var att jag kom åt spaken till matningen med röven. Jag stod på golvet men kroken till stockfästet hade nu lagt sig ut från bänken. Denna kom väldigt snabbt med bänken och klämde mig mot drivspaken. Lite oklart vad som rev upp benet men det hela slutade med ambulans helikopter och 27 stygn i låret.

Så nu ligger jag i soffan och ska försöka få tillbaka suget på detta projekt som jag jobbat hårt och länge med.
Tanken nu är ju såklart att bygga ett typ dubbelkommando. Så att för att starta matningen så behöver jag hålla inne en knapp eller något liknande.
I dagsläget sitter spaken som en halvmåne strax ovanför knät. Sedan vickar jag benet framåt eller bakåt. Jag tänker kanske en återfjädrande pedal med en klyka runt matningsaxeln. För att kunna flytta spaken måste jag först trampa ner pedalen. Skulle man kunna bygga nått med en magnetventil med en knapp som man måste hålla nere samtidigt?

Men hur ser det ut på era sågar? Jag räknar med att det är dubbel säkehet på åtminstone de nyare sågarna? Ce märkning osv.

Nu hade jag tur att det tog mest i köttet. Jag lyckades undvika både nerver och auortan i låret. Det var en muskel som fick lite stryk men förhoppningsvis så läker jag ihop på några veckor.

Det gick väldigt fort ifrån en trevlig dag med sågning till en allvarlig olycka. Så var rädda om er ni som sågar.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

halvproffs  
#646587 Usch, det var knappt så jag vågade läsa vidare.
Tur att det inte blev ännu värre. Har sågat en del med kara som nog är lika med halvmånen som körs med benet. Har inte hört om någon olycka dock så det måste ha varit max otur för dig. Måste ha varit kroken som klämde dig mot körspaken?

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646590 Jag skriver på CE-certifikat för våra produkter. Skriva på gör man som ett intygande att man dels följer de bestämmelser som finns för just en särskild maskintyp. Men dessutom kan man ju bygga på oändligt många fler sätt än reglerna/normerna kan täcka in. Därför är man tvingad att göra en riskanalys. Att själv förutse riskerna för personskada för det man bygger.
Sen när man listat tänkbara olycksrisker lär man bygga/skydda/(varna) så det inte går göra illa sej. Sen, när det är säkert utfört ska man skriva en manual så man har hjälpt till så långt man kan. Manualen ska visa uppsättning, användning och även service som krävs så maskinen är fortsatt säker. En svårighet är ofta att tänka ut hur man inte gör illa sej vid reparation och underhåll eller när man ska rensa efter ex.vis fastkörningar. Det enklaste som man når långt med är bryt och lås ström och luft samt stötta eller sprint.
Bygger man själv för eget bruk kan man skapa mer fritt eftersom CE-märkningen knappast kan fälla dej, men ev. kan försäkringar bli ett problem. Ska du sälja hembygget så kan det bli dyrt för dej. Man får inte som det heter "sätta det på marknaden".
Det tycks som det kunnat gå bättre, men även betydligt sämre för dej. Jag är glad att du tycks haft mer tur än otur i den här oturen. Du blev trots allt rejält sargad men ett stort kärl och det kan vara godnatt.
Alltså du lär tänka på att du är helt ur vägen innan du trycker på "play". Det är väl en grund att tänka utifrån. Sen är det ju ganska bra med de där knapparna som aldrig används. Nödstoppar på rätt plats. Men tänk på att i en såg stannar ju ingenting på nolltid hur hårt du än trycker.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#646594
Orsa skrev:Jag skriver på CE-certifikat för våra produkter. Skriva på gör man som ett intygande att man dels följer de bestämmelser som finns för just en särskild maskintyp. Men dessutom kan man ju bygga på oändligt många fler sätt än reglerna/normerna kan täcka in. Därför är man tvingad att göra en riskanalys. Att själv förutse riskerna för personskada för det man bygger.
Sen när man listat tänkbara olycksrisker lär man bygga/skydda/(varna) så det inte går göra illa sej. Sen, när det är säkert utfört ska man skriva en manual så man har hjälpt till så långt man kan. Manualen ska visa uppsättning, användning och även service som krävs så maskinen är fortsatt säker. En svårighet är ofta att tänka ut hur man inte gör illa sej vid reparation och underhåll eller när man ska rensa efter ex.vis fastkörningar. Det enklaste som man når långt med är bryt och lås ström och luft samt stötta eller sprint.
Bygger man själv för eget bruk kan man skapa mer fritt eftersom CE-märkningen knappast kan fälla dej, men ev. kan försäkringar bli ett problem. Ska du sälja hembygget så kan det bli dyrt för dej. Man får inte som det heter "sätta det på marknaden".
Det tycks som det kunnat gå bättre, men även betydligt sämre för dej. Jag är glad att du tycks haft mer tur än otur i den här oturen. Du blev trots allt rejält sargad men ett stort kärl och det kan vara godnatt.
Alltså du lär tänka på att du är helt ur vägen innan du trycker på "play". Det är väl en grund att tänka utifrån. Sen är det ju ganska bra med de där knapparna som aldrig används. Nödstoppar på rätt plats. Men tänk på att i en såg stannar ju ingenting på nolltid hur hårt du än trycker.

Självklart kör man ju inte med vilje om nått inte är klart. Men det jag menar är att jag skulle vilja ha en spärr som gör att jag oavsiktlig inte kan starta bänken om man fastnar med tröjan eller vad som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#646595
halvproffs skrev:Usch, det var knappt så jag vågade läsa vidare.
Tur att det inte blev ännu värre. Har sågat en del med kara som nog är lika med halvmånen som körs med benet. Har inte hört om någon olycka dock så det måste ha varit max otur för dig. Måste ha varit kroken som klämde dig mot körspaken?

Jag tror också att det var så det gick till. Gick så snabbt att jag inte riktigt hann reagera. Jag ska upp och kolla nån dag, skulle tro att det finns lite ledtrådar uppe vid sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Emil83  
#646614 Väldigt skönt att det inte blev värre! Hoppas verkligen du inte blev avskräckt för det är ju få saker som är så kul som att såga! Krya på dig

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#646618
Emil83 skrev:Väldigt skönt att det inte blev värre! Hoppas verkligen du inte blev avskräckt för det är ju få saker som är så kul som att såga! Krya på dig

Jag får försöka hitta suget igen, det kommer nog. Det roliga är ju att ett av argumenten till frun och mig själv vid inköp var att denna var så mycket säkrare än den gamla bondsågen vi har :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Flax12  
#646621 Hualigen!
Skönt att du gick att lappa ihop och är vid gott mod!
Det är stora krafter som man har väldigt nära inpå sig när man sågar. Har fått främre kroken i sidan vid något tillfälle men det va en bristfällig fastsättning i stocken av mig själv. Även om min såg från -97 har ett antal säkerhets attiraljer så går det absolut att skada sig allvarligt. :shock:
Va försiktiga för tusan!

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

Vardon  
#646622 Usch det var ingen rolig historia. Är själv i Rehabiliteringstagen efter sjukdom och kämpa på. Träna om behövs och lycka till hoppas verklien du kommer tillbaka och var rädd om dig i fortsättningen. Bra atttänka på skydd

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Ratelle  
#646680 Hej Du har fått ett PM
Ratelle

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Bosse1  
#646695 Det ska vara lätt att stoppa och starta från sågplatsen. Då drar man sig inte från att stoppa när nåt håller på att gå fel.
Klämde en fingertopp mellan bord och rulle en gång.Lindade hårt med kirurgtejp och kylde,ingen blånagel !
Krya på dig,snart är du igång igen.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

halvproffs  
#646703
Bosse1 skrev:Det ska vara lätt att stoppa och starta från sågplatsen. Då drar man sig inte från att stoppa när nåt håller på att gå fel.
Klämde en fingertopp mellan bord och rulle en gång.Lindade hårt med kirurgtejp och kylde,ingen blånagel !
Krya på dig,snart är du igång igen.


Skruva dit en 2"×2" så når du inte dit och får behålla fingertopparna!

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

Sågen Djupvik  
#646715 Ruskigt otäcka olycka.

Har med Kamek med benspak. Den spaken går åt motsatt håll mot bänken. Tror det är ombyggt efter, men känns säkrare. Fastnar man i stocken och åker med mot klingan ofrivilligt så matas back automatiskt. Känns även som det skulle minska risken att bli klämd mot haken.
Dock tog det en bra tid lära sig att dra spaken av fel håll när man sågat på gammal bänk tidigare och alltid dragit åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

Arvid0  
#646959 Läskig olycka, tur i oturen ändå.

Undra om denna skulle kunna fungera om man hade en "värre" modell.
kanske löser den ut om man har nyhugget...

Men en liknande nödstopp som förvisso kräver en smärre ombyggnad av såg kan ju vara en billig försäkring.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#646996 Ja en sådan kanske vore bra. I dagsläget tänker jag att jag framförallt vill kunna stoppa matningen på bänken snabbt. Det jag har tänkt på är en elventil till drivmotorn som är stängd. Den öppnar bara när jag trycker in knappen samt kör benspaken. Så fort jag släpper knappen så stoppar bänken även om benspaken står i driftläge.
Nån som vet vad en sådan ventil heter? Det närmaste jag hittar är en patronventil med elventil. Skulle jag kunna få önskad funktion med en sån? Det jag behöver är egentligen on/off. Finliret sker ju fortfarande med benspaken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).