Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31466 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645106 Alternativet är ett totalt rotryckt system,vilket jag inte framhåller som ens tänkbart.

Anledningen till att jag enbart kör med sågar från tiden innan datan gjorde sitt intåg i skogen är att de går att laga själv med relativt enkla medel.

Jag ser på med fasa över att folk inte kommer ihåg hur det var på början av 90-talet.
Jag själv har bara läst mig till detta och jag kan säga att jag inte vill uppleva 500% i ränta eller liknande.
Det är inte läge att tro att något är över för att vissa länder börjar nu öppna upp igen ^#(^ .
Det tuffa med länders ekonomier börjar nu, och det är skakigt i många år framöver.

Det går ju bra för de som har tillräckligt med avverknings skog för att försörja sig och andra, men för de som inget har är detta en otrevlig och skrämmande tid framåt, jag kan inte se att man har något gott att försöka hitta i att låta samhället gå under för att börja om, vid varje omställning så kostar det enorma summor för att få samhället på fötter igen....

Vi pratar om folks öden och deras ögonstenar som många byggt upp, okej de kanske inte är lika lönsamma som t,ex SKF, men har ändå försörjt människor och gett jobb, intäkter mm men nu går i konkurs och ägaren/ägarna i personlig konkurs...
Det skapar bara mer sociala kostnader och större utgifter innan dessa är tillbaka om de ens kommer dit igen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

tallen100  
#645139 När det gäller skogen är det ganska tyst, går sågverken för fullt, avverkas det som vanligt överallt eller står några entreprenörer stilla med maskinerna?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645141 Här är det 3 st som står med sina maskiner utan körning...hur länge vet de inte.
Personalen är permitrerade...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645146 Här verkar det gå som vanligt igen efter första veckornas panik. Stora dammsuger markerna på vindfällen som de aldrig brytt sig om förut. Barkborretänk eller ett sätt att hålla maskinerna igång på små volymer?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645151 Kombo kanske?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Palakangas  
#645193 På min arbetsplats har de permittarat 15-20 %. Kortare arbetsdagar mm. Investerar som planerat och ser över maskinparken. Timmerlagret välfyllt men köper in vissa längder. Mer kräsna på kvalité numera.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

tallen100  
#645502
Skogsola skrev:Här verkar det gå som vanligt igen efter första veckornas panik. Stora dammsuger markerna på vindfällen som de aldrig brytt sig om förut. Barkborretänk eller ett sätt att hålla maskinerna igång på små volymer?

Läste var det nu var att Sveaskog ställt en del av sina egna maskinlag och låter förarna pyssla med andra uppgifter, för att hålla igång entreprenörerna... först slutavverkningsgrupper i norra bergslagen, men nu även gallringslag

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645785 Verkar trögt för grantimmer men det har det varit även utan corona. Frågan är om de förväntar sig en anhopning när barkborren börjar härja.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Palakangas  
#646477 Efter pingst upphör all permittering hos oss. Ökad orderingång👍👌.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Emil83  
#646873 Lantmäteriet..
Ett par vänner skall köpa en liten gård där skogen och en del åkermark skall behållas av nuvarande ägare. I den nya gården skall byggnader och lite åkermark ingå. Lantmäteriet har beslutat att inte göra några besök på plats för att följa direktiv från smittskyddsmyndigheten. Detta gör att mina vänner inte kan köpa och ta lån för att påbörja renovering av stället..
mina svärföräldrar skall köpa en tomt av en granne för att bygga nytt hus. Även här behöver ju lantmäteriet ut på plats för att genomföra avstyckning. Dom kan bygga huset utan lån men det kommer inte ligga på deras egen mark tills lantmäteriet kan göra avstyckningen..
är detta rimligt? I minna ögon måste detta vara ett av dom bättre yrken i detta läge. Man skulle ju kunna ha som direktiv att ägarna får hålla ett avstånd till lantmätaren på 5m.. folk på Ica har ju inga problem med att jobba..
denna myndighet har ju redan innan haft långa handläggningstider, hur blir det nu?
Deras prissättning har man ju åxå kunnat fundera lite över..

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Emil83  
#646899 Rättelse: folkhälsomyndigheten ska det va, inte smittskyddsmyndigheten.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646917 Ja just att vara ute på fältet borde vara perfekt och de behöver väl inte umgås med någon där. Och dessutom ganska "myndiga" och borde kunna säga ifrån om det kommer närgånget folk. Känslan är att mycket stängts ner per automatik utan att tänka över saken. I många fall kunde man justerat lite rutiner och fått till det bra.
Tyvärr är det annars så att folk överlag har väldigt svårt att hålla avstånd. Jag är själv i karantän pga. sammanboende i riskgrupp som inte får smittas. Men avstånd är ju rekommenderat att hålla ändå mellan folk. Ändå ska "alla" man pratar med helst vara uppe i en. :sad: Sedan ska tilläggas att nämner man att man vill hålla avstånd så tycker de flesta att det är helt korrekt och respekterar det. Fast det verkar inte som de tänkt på att man borde gjort det automatiskt. Det kostar ju inget och med relativt lite besvär att göra enkla åtgärder som t.ex att alltid hålla avstånd. Men skulle säkert minska smittspridningen överlag om man tittar på landsbasis och man vet aldrig vem som inte får bli sjuk, även om den själv inte är i riskgrupp kan man bo i samma hus. :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).