Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23356 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#645034 Värt att testa.
Allt som gör att man slipper lägga ut pengar hos återförsäljare är värt att testa. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#645040
totte skrev:En tesked bränsle väl fördelat på luftfiltret brukar vara rätt lagom. Det är bättre än att hälla in det i förgasaren, lätt att få den sur då. Och det är mycket bättre än att ösa in det i cylindern. (För att inte tala om att kasta in teskedar :d )

En tesked bränsle är nog inte så farligt om man frågar Steve...


Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645063 Blir de sura är det i regel inte bränsle Över kolv och i ljuddämpare som är bekymmer, det är det som spolas upp från vevhus och "Släcker" eller kortsluter stift.
Att få dem torra i vevhus är inte alltid lätt. Det kan va en del i dem och de kan gå en stund bara på det som är där.
Stäng nålarna, full gas o dra till den startar. Kör den torr, öppna nålarna hälften av vad de ska, starta, justera efterhand som den blir varm.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#645074
Rotvältaren skrev:I det läget hade jag nog inte tvekat att göra en brutalstart genom att lätta på stiftet och skicka in en tesked bränsle rakt i cylindern, sakta dragit runt kolven ett varv och sedan skruva tillbaka stiftet och rycka utav h-e. Kommer att få otaliga kommentarer nu att så startar man inte en såg men ibland hjälper inget annat. Finns ju en risk att du får hydrolås så var lite försiktig när du rycker.

Och bara för att slippa den kommentaren från vissa, jag menar att du ska naturligtvis bara skicka in bränslet, inte teskeden... :lol:


Hmmm...den manövern låter lite klurig när man är ganska liten och klen! (Ja, tom för att vara tant) :-ss Men, skadar inte att försöka! Men jag lovar att lämna teskeden utanför! :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#645075
vinterrojarn skrev:Värt att testa.
Allt som gör att man slipper lägga ut pengar hos återförsäljare är värt att testa. :-bd


Absolut, fast jag har Inga problem att stötta den lokala handeln här, man vill ju gärna ha kvar dom. Men samtidigt vill man ju kunna fixa saker själv med! :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#645085 -Varför kallas du Teskedsgumman?
-Sågjäveln vägrade starta och jag fick rådet att.....

Både plånboken och miljön mår ju bra av att man byter de delar som faktiskt är trasiga.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#646870 Sådär, måste bara meddela att sågen mår bra nu! Det var tändspolen åndå! :-bd
Tack iallafall alla för kloka råd och inputs! 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#646874 Skönt att höra! :ymparty:
Bra jobbat! :-bd

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#646886 Då är det bara att brumma vidare.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646927 På spolar med fast tändkurva och tändförställning kan förställnings delen helt saknas och då blir gnistan på fel tidpunkt. Rätt ovanligt men har sett det 2-3ggr här.
Nog det som hnt din.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#646930
Mange skrev:På spolar med fast tändkurva och tändförställning kan förställnings delen helt saknas och då blir gnistan på fel tidpunkt. Rätt ovanligt men har sett det 2-3ggr här.
Nog det som hnt din.


Exakt det jag misstänke oxå!! ;) :mrgreen:

Nämen jaa, blir alltid så fel när man tänder på fel tidpunkt! För tändspolen alltså! Ja, säkert applicerbart på annat med! :lol: =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#646931
Nevyn skrev:
Exakt det jag misstänke oxå!! ;) :mrgreen:

Nämen jaa, blir alltid så fel när man tänder på fel tidpunkt! För tändspolen alltså! Ja, säkert applicerbart på annat med! :lol: =))

Alltid trevligast när det tänder i rätt ögonblick... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).