Motorsåg och handhållet

Röjsågen vill inte driva

17 inlägg 8159 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646730 Hej! Har en Husqvarna 235R som jag köpte av föregående ägare till huset, använde den förra säsongen, och skulle ha säsongspremiär idag.
Lyckades köra en bit bland högt gräs, men helt plötsligt slutar den sluta snurra, men motorn varvade som den skulle.
Har skruvat av vinkelväxeln, och vid gaspådrag snurrar axeln som den ska, är det då vinkelväxeln som är kaputt?

Har försökt se hur den ser ut invändigt men kan inte se något?
Var och hur reparerat jag vinkelväxeln, alternativt köper en ny?
Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646733 Sätt tillbaka växeln, börja såga emot något låter det men inget händer så är det mest troligt kopplingen.

Kan ju vara växeln, men det märker du om du tar en tång, sätter in den i växeln och håller i ingående axeltapp...medans du rör på den utgående,alltså rör på klingan eller trimmerhuvudet

Då märker du om det är färdigt med växeln eller ej...ska kolla om jag har någon liggande..
Annars kan du kolla i min blogg hur man gör..

Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646734
$matches[2]


1590497479_screenshot_20200526-145036.png


Skiss...

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646739
vinterrojarn skrev:Sätt tillbaka växeln, börja såga emot något låter det men inget händer så är det mest troligt kopplingen.

Kan ju vara växeln, men det märker du om du tar en tång, sätter in den i växeln och håller i ingående axeltapp...medans du rör på den utgående,alltså rör på klingan eller trimmerhuvudet

Då märker du om det är färdigt med växeln eller ej...ska kolla om jag har någon liggande..
Annars kan du kolla i min blogg hur man gör..


Tack för svar!
Alltså, det går ju inte att använda den eftersom vinkelväxeln inte snurrar någonting när det är påmonterat, men axeln från motorn snurrar när man ger gas (vilket jag ser när vinkelväxeln är bortplockad).

Ska testa det du skriver om att låsa fast axeln och testa snurra vinkelväxeln.
Då behöver jag montera väck hela motorn för att ha möjlighet att hålla fast axeln?
Du får gärna kolla om du har någon!
Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646741 Nej ta en tång eller mejsel och stick in där axeln går in i växeln...snurra sedan på den nedre tappen då märker du om den är hel eller ej..
Är den trasig så snurrar tapparna utan att något händer...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 26 maj 2020, 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646745
vinterrojarn skrev:Nej ta en tång eller mejsel och stick in där axeln går in i växeln...snurra sedan på den nedre tappen då märker du om den är hel eller ej..
Är den trasig så snurrar rapparna utan att något händer...


Ska testa senare, återkommer!
Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646750
vinterrojarn skrev:Nej ta en tång eller mejsel och stick in där axeln går in i växeln...snurra sedan på den nedre tappen då märker du om den är hel eller ej..
Är den trasig så snurrar tapparna utan att något händer...


Hej igen! Stoppade in en flat mejsel i hålet som axeln går in i, och hade den tryckt mot magen samtidigt som jag skruvade på gängan som man fäster klinga/tråd på, och det går att snurra gängan med visst motstånd.
Tänker att ifall piggarna på växeln är friska så bör dessa låsa på skruvmejseln och den då inte ska snurra något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646752 När mejseln sitter i växeln i det övre ingången för riggen och man roterar på den nedre tappen, så ska det rotera i växeln så att mejseln börjar rotera.

Gör det inte det så är växeln trasig.
Man kan också rotera på den nedre tappen, medans man kollar in i växeln, roterar det så fungerar den.

Men för att säkerställa att den verkligen driver så bör man ha motstånd medans man roterar tappen annars kan det vara rent på kugg..

Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646753 Du ska inte kunna röra på tappen alls utan att mejseln börjar rotera...

Hoppas du förstår hur jag menar..
Annars ska jag ta någon bild och visa..

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646754
vinterrojarn skrev:När mejseln sitter i växeln i det övre ingången för riggen och man roterar på den nedre tappen, så ska det rotera i växeln så att mejseln börjar rotera.

Gör det inte det så är växeln trasig.
Man kan också rotera på den nedre tappen, medans man kollar in i växeln, roterar det så fungerar den.

Men för att säkerställa att den verkligen driver så bör man ha motstånd medans man roterar tappen annars kan det vara rent på kugg..


Såhär ser den ut, och jag stoppar in en skruvmejsel (stjärna eller flat blir samma resultat) och skruvar på gängan, utan att mejseln snurrar något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646756
Hebbe95 skrev:
vinterrojarn skrev:När mejseln sitter i växeln i det övre ingången för riggen och man roterar på den nedre tappen, så ska det rotera i växeln så att mejseln börjar rotera.

Gör det inte det så är växeln trasig.
Man kan också rotera på den nedre tappen, medans man kollar in i växeln, roterar det så fungerar den.

Men för att säkerställa att den verkligen driver så bör man ha motstånd medans man roterar tappen annars kan det vara rent på kugg..


Såhär ser den ut, och jag stoppar in en skruvmejsel (stjärna eller flat blir samma resultat) och skruvar på gängan, utan att mejseln snurrar något.


Testade även att koppla gängänden på skruvdragaren och hade lite tryck på mejseln, och blåste på ordentligt, utan någon snurr alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646764 Då är den körd.
Jag tror jag har en liggande.
Återkommer

Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646779 Jag hittade den inte idag... det blev lite sent och nu ska ungarna i säng, kollar imorgon igen.

Är övertygad om att den finns..

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen vill inte driva

Hebbe95  
#646786
vinterrojarn skrev:Jag hittade den inte idag... det blev lite sent och nu ska ungarna i säng, kollar imorgon igen.

Är övertygad om att den finns..


Absolut! Tack så mycket för hjälpen. Hörs vid imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen vill inte driva

Avslutat-02  
#646948 Jag hittade växeln..

Tråkiga nyheter, den måste renoveras..
Nya lager behövs...

Goda nyheter... Den är gratis i det skicket.
Emot frakten.

Jag renoverar den gärna, men du avgör hur du vill göra...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).