Verkstan

Priser på svetsgas 2020.

14 inlägg 27892 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Priser på svetsgas 2020.

aerostaffan  
#646406 Jag har blivit med mig/mag-svets och fick med en tom 5-liters tub till den och har lite frågor och funderingar.
Om jag har fattat det rätt så är det AGA/Linde, Air Liquide och Strandmöllen som är de stora aktörerna på marknaden.
Skiljer det något i pris mellan dessa tre?
Tar de emot varandras tuber?
Är det någon här som bytt flaska i en Julabutik? Enligt deras hemsida så är de återförsäljare för Strandmöllen och det står även att de tar emot andras tuber. Byte av Argonmix ska isåfall kosta 599kr, men kollar man lagersaldot så har de inga bytestuber hemma i butikerna.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

Ldsaren  
#646451 Jag har en av varje, Air liqvid följer ventilen mätaren nybytta tuben 11 liters .
Aga 5 liter ej mätare .
Jag har inte provat byta i kors så att säga än , men tror inte det .
Men gasen blir mycket dyrare per liter på 5 liters än 10 - 11 liters flaska hos järnaffärn här vet jag .

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

fendt311  
#646453 Air liqvid brukar köra driver i bland och byta in tuber av andra märken. Jag bytte in alla mina AGA,Linde 5L till 12L air liqvid. Betalade bara för fyllning. Betydligt billigare att fylla 12L. Slipper man tryckregulator med air liqvid genom att den följer med tuben.

Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

aerostaffan  
#646459 Ja det brukar visst bara kosta ca 100-150kr mer att fylla en 11-liters jämfört med en 5-liters. De här inbyteskampanjerna lät intressant, hur får man reda på sånt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646463 Bytte min Airliquid 5l i förra veckan. ca 630kr ink moms. Gången innan bytte jag in en AGA-tub och då tror jag att jag gav mer för att få tuben med inbyggd regulator. Byter man till inbyggd regulator så behöver man en snabbkoppling som passar på tuben också.

Tror faktiskt att regulatorn på AL-tuberna drar något mindre gas än de gamla för jag upplever att jag svetsat mycket på denna tuben.

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

fendt311  
#646464 Såg en annons om det på ALbee. Nu är det ett par år sedan. Blev bråttom att tömma 5L AGA tuberna. Du kan prova att mejla dom och höra om dom har någon kampanj på det snart.

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

fendt311  
#646466 När jag bytte in AGA tuberna bjöd dom på snabbkoppling, backventil (acetylen). Blandgas tuben köpte jag eftersom dom bara bytte in 5L tuber. Hade tidigare en A120 tub med mison gas till mig svetsen.

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

fendt311  
#646468 Ett litet tips. Köp en flödesmätare till mig, mag svetsen som man håller mot gas hylsan. Då kan man alltid ställa rätt flödes mängd som man vill ha. Tryckregulator stämmer sällan in på flödes mängd.

Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

aerostaffan  
#646576 Var inom på Lantmännen idag och frågade vad de skulle ha för att byta min 5-liters AGA-tub. 746kr ink moms.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

DennisCA  
#706142 Jag köpte en 20 liters friköpt flaska för 350 euro, det är syrgas @ 200 bar. Flaskan är ny och Woikoski kan fylla den åt mig vid behov. Lär vara runt 65 euro. Jag har inte använt den ännu. Tänkte bara jag köper så jag har tills sen... Tänkte värmande med syrgas och gasol, men har ingen passande utrustning, bara gammal X11 grejs som är gjort för acetylen.

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

Svendus  
#735994 en 10 l fyllning på linde 24 går till UNICYL MISON 18 10L 118108 1 CYL 820,00/CYL 1 077,50 inclusiva moms
en Fyllning ALbee Weld Argon Mix S11 849 kr
vi har en av varje
linde kranen sluter inte alltid tät och gasen läcker ut
linde har flaskor med snabb kopplingar och manometer på gång
men kopplingarna är inte kompatibla med ALbee

Hälsningar Svendus

Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

lumber  
#736029 LRF medlemsrabatt ger 20% vid fyllning hos Airliquid

Användarvisningsbild

Re: Priser på svetsgas 2020.

Svendus  
#736559 ALbee flaskor på 11 liter och tillverkade av aluminium

Avatar Fallback

Re: Priser på svetsgas 2020.

Bosse1  
#736587 När lokale sillstrypar´n inte kunde leverera bytte jag tub på Jula. Kylgas är det inte ,trycka bort luften bara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).