Motorsåg och handhållet

238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

35 inlägg 6028 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

SA4THA  
#645755 Hej på er! Detta får bli mitt första inlägg här, har tittat in då och då genom åren, men inte kommit mig för att bli medlem tidigare.

Så till mina frågor. Jag har en Husqvarna 238SG som jag har lite bekymmer med. Sågen har stått länge så jag började med att byta membran, bränslefilter och bränsleslang för att ens få igång den.

Efter att jag fått igång den konstaterade jag att den gärna ville variera tomgångsvarvtalet beroende på vilket läge man höll den i. Igår bytte jag vevaxeltätningarna och trodde att problemet skulle vara löst, men tyvärr inte, det är lika fortfarande. Tomgången är som lägst när sågen står plant, och ökar mest i fälläge.

Jag har även testat att spraya Wd40 runt insuget för att se om det är något läckage där, men kan inte märka någon skillnad.

Vad ska jag kolla härnäst tycker ni? Jag vet att det är en gammal såg som inte är värd att lägga ut hur mycket som helst på, men jag har fått den gratis och den har ett visst sentimentalt värde för mig. 😊

Jag undrar även om det finns någon passande packningssats och kolvring till denna? Kolv har jag förstått är omöjligt att hitta, men jag tänkte plocka av cylindern och byta ringen åtminstone, tycker kolven såg skaplig ut när jag tittade in i utblåset iaf.

Tack på förhand!
//Thorbjörn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

bmbamse  
#645800 När du bytte tätningarna, tänkte du på om de gamla tätningarna hade slitit ett "dike" i vevaxeln då? För jag skulle nog bestämt hävda att om tomgången varierar mellan kap-och fälläge så beror det på att vevaxeln flyttar sig en liten aning i sidled i de olika lägena. Det som borde tala emot det är att sprillans nya tätningar borde vara så pass elastiska att de borde kunna klara att täta ändå så här i början om inte slitagediket är stort.

Kan du ha skadat någon av dem när du monterade dem? Det finns ju både krysskilspår och gängor att skava mot.

Jag brukar dra på ett tunt lager med fett på både tätningens läppar och axeländan och håller ändå andan när den ska passera krysskilsspåret på svänghjulssidan... Jag brukar "gänga" den förbi spåret, inte för att jag vet om det har någon praktisk betydelse, utan för att jag tänker att bara trycka den förbi borde ge större risk att "såga" i läppen med kanterna på spåret. Om man roterar så inbillar jag mig att jag fördelar slitaget över en större yta.

Men det kan lika gärna bara vara en ritual, uttänkt i mitt huvud med ingen betydelse, ty det skulle behövas några hundra packboxar och en lupp om man systematiskt skulle vilja bevisa betydelsen...

Det andra jag skulle kika på som kan ge det där fenomenet säger du ju att du också bytt - Bränsleslangen.
Har du full tank och kollat att dykaren inte hängt upp sig på något efter operationen? Så att den alltid får bränsle, menar jag.

Avatar Fallback

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Avslutat-02  
#645817 Provat att justera bränsle nålen?
Kan påverkas när man lägger sågen...

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

SA4THA  
#645847 Tack för era svar!

Jag tror inte att jag skadat någon tätning vid montaget, fettade in dem och var försiktig.

Jag såg heller inget märkbart slitage på veven.

Det enda jag kan tänka mig är att tätningen på svänghjulssidan kan ha hamnat en mm längre in än den gamla, på kopplingssidan där tätningen sitter i lagret så hamnade den precis lika.

Bränslefiltret/lodet hänger så fint i tanken så.

Jag har inte justerat bränslenålen, ska testa det!


Någon av er som vet var jag kan hitta packningar och kolvring? Gärna om någon vet dimensionen på ringen så jag kan beställa innan jag river.

   TS
Avatar Fallback

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Avslutat-02  
#645865 Är det inte samma storlek som hva 140-240? Den äldre generationen....

Avatar Fallback

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Ldsaren  
#645927 Prova sätt vacum i vevhuset med vacumklocka , plugga ut o insug .
Eltejp över kilspår skyddar lite vid montering.

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

johan eriksson  
#645941 Har precis dömt ut en 238 åt en kund med ungefär samma symptom, vevaxeln snurrade i ramlagret på kopplingssidan, där var även en defekt kulhållare i det lagret.

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645942 Usch.. Räligt, eftersom det blir mycket o rätta till oftast durare än vad kunden vill ge sig på..
Klarade kolv och cylinder sig?

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

halvproffs  
#645948 Har faktiskt exakt samma problem med min 238. Den har dock avverkat många träd så den är förlåten 😀 . Har inte startat den på ett antal år dock.

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

johan eriksson  
#645960
Mange skrev:Usch.. Räligt, eftersom det blir mycket o rätta till oftast durare än vad kunden vill ge sig på..
Klarade kolv och cylinder sig?


Jo, det har klarat sig. Men det blir ingen reparation av den. Troligen skulle man behöva byta vevaxeln och lagret. Inget av det finns som reservdel längre. Möjligt att det skulle gå att limma ett nytt lager, men det är inte värt jobbet.
Kulhållaren i plast hade gjort sitt med.

1590222704_2d824aa2-0147-4f5b-b6cc-e0dea6ac1da9.jpeg


1590222705_b6b23f3d-52fd-48cc-9436-c02c15eecd44.jpeg

Avatar Fallback

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Avslutat-02  
#645971 Hur mycket skiljer på en vev från en hva 240?
Bara dumt att montera lager med plast i...
Samma fel hade Hva i början med 545-2245 röjsågarna.
Det var någon hundradels mm som axeln var för smal på kopplings sidan, så sågarna drog tjuvluft hur man än gjorde...

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

johan eriksson  
#646009 Skiljer det inte 2mm i slag på dom?
Får kolla. Har nog en ny till en 140/240 liggande. Men skiljer nog på mer detaljer.

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646014 De är inte samma som nån i 140 serien.

Jag har nog nån vevaxel kvar här...

Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

SA4THA  
#646079 Nu har jag rivit ski*en igen, och se på fan, det är som johan eriksson säger här ovanför, veven snurrar i innerringen på kopplingssidans lager, fattar inte att jag kunde missa detta när jag bytte tätning.

Så var det med det, undrar om jag ska sälja den som skrot på Tradera eller lägga ut ännu mer tid och pengar på att byta vev och lager...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 238SG varierande tomgång+ reservdelsfrågor.

johan eriksson  
#646097 Är lagret ok i övrigt så hade jag nog testat att tvätta så rent det bara går med aceton eller cellulosaförtunning och sedan försöka få ner lite Loctite 620 eller 638.
Det värsta som kan hända är att du är tillbaka på ruta ett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).