fre 22 maj 2020, 08:54#645800
När du bytte tätningarna, tänkte du på om de gamla tätningarna hade slitit ett "dike" i vevaxeln då? För jag skulle nog bestämt hävda att om tomgången varierar mellan kap-och fälläge så beror det på att vevaxeln flyttar sig en liten aning i sidled i de olika lägena. Det som borde tala emot det är att sprillans nya tätningar borde vara så pass elastiska att de borde kunna klara att täta ändå så här i början om inte slitagediket är stort.
Kan du ha skadat någon av dem när du monterade dem? Det finns ju både krysskilspår och gängor att skava mot.
Jag brukar dra på ett tunt lager med fett på både tätningens läppar och axeländan och håller ändå andan när den ska passera krysskilsspåret på svänghjulssidan... Jag brukar "gänga" den förbi spåret, inte för att jag vet om det har någon praktisk betydelse, utan för att jag tänker att bara trycka den förbi borde ge större risk att "såga" i läppen med kanterna på spåret. Om man roterar så inbillar jag mig att jag fördelar slitaget över en större yta.
Men det kan lika gärna bara vara en ritual, uttänkt i mitt huvud med ingen betydelse, ty det skulle behövas några hundra packboxar och en lupp om man systematiskt skulle vilja bevisa betydelsen...
Det andra jag skulle kika på som kan ge det där fenomenet säger du ju att du också bytt - Bränsleslangen.
Har du full tank och kollat att dykaren inte hängt upp sig på något efter operationen? Så att den alltid får bränsle, menar jag.
BM T-600 x2, BM 230 Bamse (i delar)
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C